huldal Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Skal starte som selvstendig næringsdrivende i januar og i den forbindelse vil jeg forberede meg best mulig. Det er enkelte fradrag jeg lurer på hvor hører hjemme. Selvangivelse eller næringsoppgave. 1. Gebyrer for nettbetaling/visa/uttak/ etc. (firmakonto). Regner med banken sender inn "årsoppgave" til staten og dette blir automatisk ført inn i min selvangivelse. Stemmer dette? 2. Egen pensjonssparing (regner med å betale inn ca. 15k i året på denne) skal denne på næringsoppgaven? 3. Ekstra trygdeavgift for å få sjukepenger fra dag 1. Hvor skal denne føres? 4. Renter på boliglån og kapital inntekter. Automatisk oppføring i selvangivelse? Dette var det jeg kom på i farten. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Du vil være best tjent med å leie inn en regnskapsfører. Eventuellt benytt et regnskapsprogram med kontoplan. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Hallo? Dette er et enkeltmannsforetak med enkle føringer.... akter ikke å betale 5-10 tusen i året for dette. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 En regnskapsfører som kan tingene sine kan muligens spare deg 5-10 000 kr i skatt. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Helt enig med Sol79. Bruk av regnskapsfører er undervurdert av nyetablerere. Søk også etter regnskapsprogrammer som kan forenkle prosessen for deg. Det behøver ikke være så dyrt. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Ikke for å være frekk, men hold dere til topic eller la vær å svar Lenke til kommentar
riroil Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Ikke for å være frekk, men det er faktisk det vi gjør. Spørsmålstillingen din gir utrykk for at du vet for lite om regnskap til å ta denne biten selv. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Nå har jeg ordnet med regnskapsfører..... ble ca. 10k eks. mva. pr. år Lenke til kommentar
riroil Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det er nok det lureste, selv om du også kommer langt med f.eks 24/7 office eller Ajour Office. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Kommer til å bruke regneskapsfører i 2 år, og så skal jeg vurdere om jeg skal overta sjøl... Har du link til demo av de programmene? Har testet en del programmer uten å være helt fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå