Korka Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hei, jeg er en 14 år gammel gutt som går i 9. Holder for tiden på med arbeidsuka (pryo) og er utplassert hos en IKT bedrift som driver med å reparere PC-er og lignende Fikk et tips av en kar på jobben at utdanninga jeg bør ta er 1 år elektro og 1 år IT, da får jeg utdanninga Data Elektriker.. Er det sant? Drømmen er jo å bli data elektriker/data ingeniør/It-konsulent og faktisk jobbe i den bedriften jeg jobber i nå... Noen som vet veldig masse om It utdanning osv? Lenke til kommentar
Løve Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Vel, dataingeniør krever ingeniørutdanning, som igjen krever realfag som matte og fysikk, samt en del år på høyskole eller universitet. Dataelktriker er vel bare ett år elektro og så spesialisering innenfor serviceelektronikk eller noe sånt. Hvis det er det førstnevnte du ønsker å bli så er det lureste å gå videregående allmenn, mens sistnevnte er eletrikerlinje. En ingeniørutdanning er selvfølgelig å regne som mere lukrativt og du får med deg mere ettertraktet kunnskap, men hvis du ikke er så motivert for skole og spesiellt realfag er det nok ikke noe for deg. Forskjellen på en dataingeniør og en dataelektriker er det at en dataelektriker, om jeg gjetter riktig, gjerne reparerer, feilsøker og setter sammen maskiner o.l., mens en dataingeniør driver med programmering og mer "avanserte" oppgaver som produksjon av datadeler. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 da vil jeg evt. anbefale deg å gå: gk elektro vg1 data og elektronikk vg2 Dataelektronikerfaget etter det er det vel 1,5 år som lærling, og så får du ta fagprøve og kan ende med fagbrev som Dataelektroniker Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Marv, nå heter det. VG1 elektro VG2 Data og elektronikk. VG3 Dataelektronikerfaget GK finnes ikke lenger. Endret 1. november 2007 av 2mmy91 Lenke til kommentar
Korka Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Takker så mye Da vet jeg ihvertfall hva jeg skal ta på videregående da Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Du skriver: "Drømmen er jo å bli data elektriker/data ingeniør/It-konsulent og faktisk jobbe i den bedriften jeg jobber i nå..." Det du må huske er at det er STOR forskjell mellom å være dataelektriker og IT-konsulent. Du burde sette deg inn i forskjellene før du velger hvilken vei du ønsker å gå. Lenke til kommentar
Korka Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Jeg tror nok jeg skal bli Dataelektriker...Men etter at jeg har fått fagbrevet osv, blir jeg ikke IT-konsulent da visst jeg blir ansatt i et firma? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Begrepet IT-konsulent er veldig vidt, det kan brukes på folk som skifter harddisker på PC-er, de som programmerer og de som hjelper bedrifter med å effektivisere forretningsprosesser vha IT-systemer. Så jo, hvis du definerer begrepet svært bredt så kan du kalle deg IT-konsulent Lenke til kommentar
Korka Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Det jeg kan og vil lære mer om er da software, programvare og hardware... Ikke om programmering, spilldesign osv Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Software og programvare er det samme. Husk bare på at selv om hardware og software er veldig nytt og spennende nå, kan det hende du vil lære litt mer om det som ligger bak, etter hvert. Da er det allmenn + master i IT du trenger. Men hvis du vil jobbe med å sette sammen PC-er, innstallere OS/programmer, fjerne virus etc. så er elektro/allmenn/whatever + IKT + lærling/fagbrev veien å gå. Lenke til kommentar
Korka Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Da er det nok det siste der jeg vil ta, men vi får se med tiden hvor interresert jeg blir Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hvor mye kan man tjene som "Data-elektrikker"? Har samme interesse, eller tenkt å bli noe av det samma som Trådstarter.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå