Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gå ned i vekt/trening

Gjest Anonym jente

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym jente

Hei, jeg er en jente som ønsker å gå ned i vekt. Jeg veier rundt 60 kg, og er 168 cm høy... Har kikket litt på forumet, men det er ganske tydelig at den slags trening som er anbefalt ikke er noe for meg :p (Protein-shake og six-pack og slikt, ikke veldig tilpasset en jente).

Har ikke mulighet til å dra på treningssenter. Jeg jogger et par ganger i uken (selv om det blir litt dårlig med det nå i høst... bor i Bergen ;)), og tar noen sit-ups og armhevinger når jeg står opp og før jeg legger meg. Tror dere joggingen egentlig har noen effekt? Det blir for det meste om kvelden, har bare mulighet for å trene om morgenen i helgen.

Noen tips til bra treningsmetoder uten apparater som man får vekk fett med? Og hva bør jeg spise? Spiser allerede knekkebrød til frokost og lunsj, det som blir servert til middag, litt varierende kvelds, og litt frukt i mellom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Trådstarter

Jeg er ikke helt sikker på hvor lenge jeg jogger, men vet at jeg jogger omtrent en mil, i et jevnt tempo. Så jeg antar at jeg jogger lengre enn 20 minutter :p

Hvorfor har det noe å si hvor lenge man jogger? For meg virker det mest logisk at det er lengden på løpeturen, ikke tiden.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker på hvor lenge jeg jogger, men vet at jeg jogger omtrent en mil, i et jevnt tempo. Så jeg antar at jeg jogger lengre enn 20 minutter :p
Hvis du springer en mil på under 20 minutter, kan jeg gjøre noe annet enn å ta av meg hatten :D.

Hvorfor har det noe å si hvor lenge man jogger? For meg virker det mest logisk at det er lengden på løpeturen, ikke tiden.
Tid * intensitet = det som teller :).
Lenke til kommentar
Så hvis du løper ræva av deg i 20min, så er det like nyttig som en rolig joggetur på 40?

Feil. Du forbrernner ulikt. En intensiv joggetur bil i hovedsak forbrenne karbohydrater og litt fett. En rolig joggetur over lengre tid (45 min +) vil forbrenne mer fett. Fett trenger nok o2 for å forbrennes!

Lenke til kommentar
Så hvis du løper ræva av deg i 20min, så er det like nyttig som en rolig joggetur på 40?
Tror du tok ligningen min altfor seriøst :p. Det var ikke engang en enhet på resultatet :p.

Feil. Du forbrernner ulikt. En intensiv joggetur bil i hovedsak forbrenne karbohydrater og litt fett. En rolig joggetur over lengre tid (45 min +) vil forbrenne mer fett. Fett trenger nok o2 for å forbrennes!
Stemmer det, men det er lurt å ikke henge seg altfor mye opp i det. Intensiv trening er mer effektiv fettforbrenning i forhold til tid uansett. Pluss at du får hevet smerteterskelen :!:.
Lenke til kommentar

Jenter som ikke vil trene hardt og drikke proteinshake fordi de er redde for aa faa for mye muskler: beklager aa maatte si det, men det er bare bullshit. Det skal aarevis med beinhard trening, godt kosthold, 100% motivasjon og ikke minst gode gener til for aa faa en muskuloes kropp. Ei jente vil likevel aldri bli `svaer` med mindre hun boler i tillegg. Saa bare grip tak i vektene og tren til du bloer neseblod. Nytter ikke med bare jogging og pushups om du vil ha en bra kropp.

Lenke til kommentar
Hei, jeg er en jente som ønsker å gå ned i vekt. Jeg veier rundt 60 kg, og er 168 cm høy... Har kikket litt på forumet, men det er ganske tydelig at den slags trening som er anbefalt ikke er noe for meg :p (Protein-shake og six-pack og slikt, ikke veldig tilpasset en jente).

Har ikke mulighet til å dra på treningssenter. Jeg jogger et par ganger i uken (selv om det blir litt dårlig med det nå i høst... bor i Bergen ;)), og tar noen sit-ups og armhevinger når jeg står opp og før jeg legger meg. Tror dere joggingen egentlig har noen effekt? Det blir for det meste om kvelden, har bare mulighet for å trene om morgenen i helgen.

Noen tips til bra treningsmetoder uten apparater som man får vekk fett med? Og hva bør jeg spise? Spiser allerede knekkebrød til frokost og lunsj, det som blir servert til middag, litt varierende kvelds, og litt frukt i mellom.

Først: Helt enig med han over meg.

Proteinshake og trening med vekter gjør deg ikke stor!

Jeg trener pump 2-3 ganger i uka, drikker proteinshake etterpå - og ser aboslutt ikke ut som kvinnelig utgave av kroppsbygger eller whatever;p (Er 1.76 og 56 kg)

Tren med tunge vekter. Ser alt for ofte jenter som tar ørten repeats med vekter som nesten ikke veier noen ting.

Jo mer muskler, jo mer forbrenner du!

Samtidig som du får en finere og fastere kropp:)

Ser du ikke har mulighet til å dra på treningssenter. Kanskje du kan investere i manualer?

Kommer langt med å gjøre basic øvelser hjemme noen ganger i uka.

Samtidig anbefaler jeg intervaller. Hvis du virkelig er innstilt på å gå ned i fettprosent, er

en rask gåtur før frokost veeldig effektivt.

Og om jogging er effektivt? All aktivitet er bra.

Litt vanskelig å svare på hva du bør spise, men hvis du legger ut sånn cirka hva du spiser i løpet av en dag, så kan jeg prøve å hjelpe deg.

Virker kanskje som du spiser litt lite?

Hvis kroppen får for lite næring over tid, vil den gå over i en slags "sparemodus", der kroppen vil spare det du spiser som fett.

Du bør kanskje erstatte knekkebrød til frokost med noe annet?

Havregrøt er supert!

Ellers funker det(iallfall for meg) og spise ofte og regelmessig.

Og husk frukt og grønnsaker.

Lykke til:)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale et fullkroppsprogram, som du kjører 3 ganger i uka.

Programmet kan f.eks bestå av:

-Markløft

-Nedtrekk\chins

-Benkpress

-Militærpress

-Knebøy\beinpress

Kjør to sett med moderat intensitet og "mange" repitisjoner (10-15) hver økt, og se hvordan det går. Viktig å ikke ta seg helt ut om man trener samme muskel tre ganger i uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...