Gå til innhold

USB hub, hvorfor strømforsyning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, så når jeg da har koblet til min Razer mus (med lys :blush: ), multifunksjonsskriveren min samt headset så kan det kanskje bli litt for mye dersom man ikke har strøm da? Får koble til strømmen jeg da....isj...har ikke nok støpsler tilgjengelig.

Er det noe som kan ta skade av dette her eller?

Lenke til kommentar
Usb-kontakten kan bare gi ut 500mah, og ved 5watt vil det si 2.5 watt, men en mus alene drar gjerne hele den styrken. Noen webkameraer likeså, så for at det skal være nok strøm til at alle enheter fungerer samtidig, så må man ha en strømadapter.

Min MX518 trekker 98 mA (USB kontaktene gir normalt maks 500 mA, "mAh" er ikke måleenheten for strømstyrke men for batterikapasitet).

 

Scanner og printer som har egen strømforsyning trekker typisk 10 mA hver.

 

Det vil si at du normalt ikke trenger å tilføre ekstra strøm med mindre du f.eks skal bruke USB mobillader eller andre helt spesielle enheter.

 

Belastningen kan leses av i kontrollpanelet - device manager - universal serial bus controllers - egenskaper - power.

Lenke til kommentar
Som nevnt så trenger drar ikke enheter med egen strømforsyning nevnbart med strøm, men headset bruker jo gjerne litt, om du har flere strømkrevende enheter så vil du nok oppleve lavere volum, og tregere musrespons.

 

 

Takker for svar. Sånn som det er nå så virker det som om alt fungerer uten noe særlig problemer, så da satser jeg på at dette fungerer fremover også. Var egentlig bare litt nysgjerrig på hvorfor man skal bruke ekstern strøm så lenge det fungerer uten.

Lenke til kommentar
Som nevnt så trenger drar ikke enheter med egen strømforsyning nevnbart med strøm, men headset bruker jo gjerne litt, om du har flere strømkrevende enheter så vil du nok oppleve lavere volum, og tregere musrespons.

 

 

Takker for svar. Sånn som det er nå så virker det som om alt fungerer uten noe særlig problemer, så da satser jeg på at dette fungerer fremover også. Var egentlig bare litt nysgjerrig på hvorfor man skal bruke ekstern strøm så lenge det fungerer uten.

Så lenge du ikke merker noen bieffekter, og boksen ikke blir unaturlig varm, evt usb-kontakten blir unaturlig varm så skal det gå bra.

Lenke til kommentar

Skriveren trekker ikke strøm fra USB-kontakten, den har separat strømforsyning ...

 

Bruker selv USB-hub uten strømforsyningen, og så langt har det gått greit med både mus, tastatur og lading av telefon. Musebasestasjonen min har separat strømforsyning, så den trekker nok ikke mye rart.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...