Gå til innhold

Trenger kanskje ny strømforsyning

Anbefalte innlegg

Relevant info:

AMD X2 4200+

Radeon X1800XT

2 SATA 7200 rpm disker

NEC DVD-RW

Fire 80mm vifter

Lydkort

Jeg tenkte å kjøpe meg en ny harddisk, (dvs. en tredje) og da kom jeg på at strømforsyningen min er litt svak. På skjermkortesken står det at jeg bør ha minst 450W PSU, mens den jeg har er 340W. PC-en frem til nå har funket helt greit og alt det der, egentlig, men nå når jeg har lyst på ny harddisk lurer jeg på om jeg må ha en ny PSU i tillegg. Den jeg har er noen år nå, og det hadde jo vært greit med en med egne tilkoblinger for SATA-disker og slikt.

Jeg tok eXtreme sin PSU-kalkulator og landet på alt mellom 420 og 500W alt etter hva jeg definerte (med 3 HDDer). Bør jeg kjøpe en ny PSU?

Hvis jeg bør det, så er jeg egentlig ikke ute etter et kraftmonster, men jeg har gjerne lyst på en stillegående PSU, og veldig gjerne en modulbasert (er det det de kaller det?).

Anbefalinger?

Thermaltake Power TR2 RX 550W virket jo veldig interessant.

Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som prisene stiger dramatisk med en gang man krever en modulær strømforsyning. Jeg har sett på denne, og denne. OCZ er jo listet som høy kvalitet i den sticky-en, mens Chieftec er listet som lav kvalitet. Men Chieftec-en er modulær. Har den kvalitetsbedømmelsen noe særlig å si for meg, en vanlig bruker?

Lenke til kommentar
Det virker som prisene stiger dramatisk med en gang man krever en modulær strømforsyning. Jeg har sett på denne, og denne. OCZ er jo listet som høy kvalitet i den sticky-en, mens Chieftec er listet som lav kvalitet. Men Chieftec-en er modulær. Har den kvalitetsbedømmelsen noe særlig å si for meg, en vanlig bruker?

Den lista med PSU-er etter kvalitet i sticky-en er flere år gammel og er nå helt utdatert.

Chieftec Super Series 560 Watt Modulær er laget av Sirtec som ikke er kjent for å lage de beste PSU-ene.

OCZ StealthXStream 600 Watt er en bra PSU til 678 kr, men den er ikka av topp kvalitet på grunn av en alt for høy rippel ved høy belastning.

Chieftec Turbo Series 650 Watt til 685 kr derimot er av bra kvalitet og er bygget på CWT-650VH fra CWT. Dette er to modeller over CWT-550VH som Corsair VX550W er bygget på.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Chieftec Super Series 560 Watt Modulær er laget av Sirtec som ikke er kjent for å lage de beste PSU-ene.

OCZ StealthXStream 600 Watt er en bra PSU til 678 kr, men den er ikka av topp kvalitet på grunn av en alt for høy rippel ved høy belastning.

Chieftec Turbo Series 650 Watt til 685 kr derimot er av bra kvalitet og er bygget på CWT-650VH fra CWT. Dette er to modeller over CWT-550VH som Corsair VX550W er bygget på.

VX serien er bedre enn VX serien. HX-serien bygger på seasonic som er kjent for å lage kvalitetst PSU'er.

Lenke til kommentar
VX serien er bedre enn VX serien. HX-serien bygger på seasonic som er kjent for å lage kvalitetst PSU'er.

Jeg er enig i at Seasonic er en enda bedere OEM produsent enn CWT.

Det jeg ville frem til er at det finnes Chieftec PSU-er som er av enda bedere kvalitet enn OCZ.

Se under for anbefalte PSU-er til under 750kr.

Er du ikke avhengig av Modulære kabler så er Corsair VX450W mitt førstevalg da den er billigst.

1:Corsair VX450W (585kr)(Seasonic)(Støysvak)

2:Corsair HX520W (742kr)(Seasonic)(Modulær)(Støysvak)

3:Corsair VX550W (670kr)(CWT)

4:Chieftec Turbo Series 650 (685kr)(CWT)(Modulær)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

LAEN, alternativ 2 så veldig interresant ut, men jeg er ikke sikker på om 520W er nok. Men nå funker PC-en bra med 360W og en HD mindre (~10W) :hmm:

Alt. 4 ser og bra ut, men jeg finner ikke noe sted hvor det står at den er modulær, da, utenom det du skrev :S

Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av at den er modulær, heller, jeg har jo vært vant til å stripse alt fast i veggene uansett, og nå når de fleste kommer med strømper rundt ledningene blir det jo enda lettere.

Men uansett, spørsmålet gjenstår om jeg i det hele tatt trenger en ny PSU.

Edit: Jeg får litt panikk når de skryter med at kablene er ekstra lange. :|

Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Takk for alle svar!

LAEN, alternativ 2 så veldig interresant ut, men jeg er ikke sikker på om 520W er nok. Men nå funker PC-en bra med 360W og en HD mindre (~10W) :hmm:

Alt. 4 ser og bra ut, men jeg finner ikke noe sted hvor det står at den er modulær, da, utenom det du skrev :S

Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av at den er modulær, heller, jeg har jo vært vant til å stripse alt fast i veggene uansett, og nå når de fleste kommer med strømper rundt ledningene blir det jo enda lettere.

Men uansett, spørsmålet gjenstår om jeg i det hele tatt trenger en ny PSU.

Selv alternativ 1 på 450w er mer en nok.

Kjøper du en Chieftec Turbo Series 650 Watt med Cable Management får du en Modulær PSU.

Du vil ikke trenge en ny PSU da din gammle PSU sikkert vil greie en hadisk ekstra.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på å kjøpe ny PSU uansett, fordi min er så gammel og har ikke egne SATA-kontakter, så det er mye kabelspaghetti inni kabinettet.

Chieftec Turbo Series 650 Watt så veldig interessant ut, men jeg finner nesten ingen reviews og den hadde bare 2 SATA-connectors :/ Corsair sine alternativ var endel dyrere.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på å kjøpe ny PSU uansett, fordi min er så gammel og har ikke egne SATA-kontakter, så det er mye kabelspaghetti inni kabinettet.

Chieftec Turbo Series 650 Watt så veldig interessant ut, men jeg finner nesten ingen reviews og den hadde bare 2 SATA-connectors :/ Corsair sine alternativ var endel dyrere.

Har ikke funnet noen bra tester av en CWT-650VH (Chieftec Turbo Series 650) basert PSU.

Under har du noen tester av PSU-er fra samme serie som CWT-650VH.

Legg merke til likheten i innmaten mellom modellene.

Tester av CWT-550VH basert PSU:

Corsair VX550W

Thermaltake Purepower RX 550 AP

Tester av CWT-600VH basert PSU:

Thermaltake Purepower Rx 600W

Thermaltake Toughpower 600 AP

Thermaltake Toughpower 600W

Tester av CWT-750VH basert PSU:

Corsair TX750W

Thermaltake Toughpower Cable Management 750W

Corsair TX750W

Chieftec Turbo-series CFT-750-14C

Corsair TX750W

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Det ser ut som alle de strømforsyningene har mer enn bare to SATA-connectors. Jeg sendte nettopp en mail til Chieftec for å spørre. Jeg har en teori om at det egentlig er to strømkabler som hver har flere enn en connector.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...