Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mopedfartsgrensa på 45km/t

Fartsgrense på moped  

158 stemmer

1. 1. Hva synes du er rett maksfart for moped?

• 45 km/t
      22
    • 60 km/t
      58
    • 70 km/t
      26
    • Følge resten av trafikken
      52

Anbefalte innlegg

Ja, men hva koster ikke en lett-sykkel?

og lappen

Og sikkerhetsutstyr som hjelm og kjøreklær. Lett er rett og slett for dyrt for hvermansen.

Du trenger ikke det når du kjører moped altså? Kjøreklær er jo ikke noe must samme hva man kjører, men hva gjør man ikke for å beskytte seg selv? Selv kjørte jeg med skikkelige hansker og kjørejakke da jeg kjørte moped. Den gangen jeg tryna med vanlig jakke, endte jakkeermet langt over albuen, mens den gangen med kjørejakka fikk jeg verken skrubbsår eller blåmerker. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skivebom der >Jonas<... man må ha godt kjøreutstyr når man skal ha mc-timer. mitt utstyr kosta 7-8. ikke spesielt dyrt eller veldig billig.

(selvsagt kan man jo låne, kjøpe brukt eller billigtyper men de fleste gir vell litt penger for å beskytte helsa)

Lenke til kommentar
skivebom der >Jonas<... man må ha godt kjøreutstyr når man skal ha mc-timer. mitt utstyr kosta 7-8. ikke spesielt dyrt eller veldig billig.

(selvsagt kan man jo låne, kjøpe brukt eller billigtyper men de fleste gir vell litt penger for å beskytte helsa)

Nå mente jeg kjøring etter man hadde fått lappen da. Kjøreskolene her i byen leier ihvertfall ut kjøreutstyr mens man tar lappen.

Lenke til kommentar

Skal ta lappen "nå" i juni(2008), har øvelseskjørt siden mai 2007 har kjørt trim siden jeg kjøpte den, eller.. Jeg ville helst kjøre org når jeg øvelseskjører, så jeg skrudde den org. Første turen, skulle kjøre forran pappa til butikken og tilbake, kjørte 45-50. Jeg runder en sving og en langflate kommertilsyne, ser en stor Man (lastebil) komme kjørende, bak meg hører jeg en som girer opp og gir på, forbi pappa og opp på siden av meg, men det HAN ikke var klar over var at man'en kom kjørende, det er jo selvsakt ikke plass til meg, man'en og bmw'n, så han bestemmer seg får i presse meg av veien og ut i krøfta, neppå jorde og ut i en elv/bekk!(Var så nære at jeg tokk på den sotae bakruta hans! Jeg ble så forbanna.. bmw ståppa opp, han åpner døra ser over take å ler! :ohmy::mad: Jeg reiser meg jeg skal til å gå opp til han, da han setter seg inn igjen og lager to svarte spor i asfalten før han peiser videre! Har mange ganger tenkt på hva jeg hadde gjort vist jeg hadde fått tak i han! Måtte lakke kåpa på ene siden og kjøpe nytt styre å Clutchhendel! Da var det rett hjem å skru trimmen på plass igjen, og dær forblir den!

Ps: Jeg sparer til traktor så jeg kan kjøre over alle svarte bmw'er jeg ser! :thumbup:

Dette har vell ingenting med denne saken å gjøre tenker du, MEN dette er et eks på hva som kan skje når man kjører i 45 i en 80 sone, hadde jeg kjørt 60.. Kanskje dette ikke hadde skjedd....

-Tommy :new_woot:

Endret av SelbuRmx
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Skal ta lappen "nå" i juni(2008), har øvelseskjørt siden mai 2007 har...

Hadde jeg vært deg da hadde jeg ikke tenkt, bare reagert og spurta opp mot den jævla svarte BMW'n og dratt til ham alt jeg hadde maktet så han hadde ligget der i grøfta halvt dævv!

I det minste ripa opp hele sia hans så han og måtte lakke.

Edit* Når jeg tenker etter at jeg skrev dette, så er det ikke særlig lurt med tanke på konsekvensene, me det hadde vært en sinnsykt deilig følelse å fått dratt til en sånn jævel :p

Endret av gilera
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
jeg synes nå at det skal være sånn at du kan holde flyten i traffiken, det er hoved grunnen til at jeg tar lett lappen.

Slik tenkte jeg også :thumbup:.

Mopedlappen kunne bare vært avviklet (sikkert noen som vil krangle nå? :whistle: ), fordi opplæringen er for lite omfattende og svært mangelfull. Det skaper dårlige og farlige trafikanter. Lett-mc lappen koster ikke mer enn 10k dersom du kan kjøre, koster den mer enn det er det du som er for dårlig. De fleste må ut med mer enn 10k, mange over 20k. Vi kan derfor ikke klage på at opplæringen er for dyr, ettersom det er vi selv som virkelig trenger den opplæringen. Det eneste som er unødvendig er de 10k ekstra vi må betale til staten ved førstegangs reg. av lett-sykkelen.

Seifeti føørst!

Likevel at det en investering. Min kjørelærer sa av gjennomsnittsprisen på "lett mc + bil" var nesten lik "moped + bil". Med andre ord: lett mc opplæringen lærer vi noe av, og da blir bil-lappen vesentlig billigere.

Lenke til kommentar

Jeg tok mopedlappen fordi den en billigere.

Så trimma jeg min og har enda ikke blitt tatt.. (har kjørt rett forbi 2-3 kontroller..)

Gadd ikke ta lett lappen siden det er jo bare 2 år så kan man kjøre bil/mellomklasse og jeg synes da 10-15k er alt for mye for kun 2 års bruk.. Dvs. 2 halvår..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...