Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mopedfartsgrensa på 45km/t

Fartsgrense på moped  

158 stemmer

1. 1. Hva synes du er rett maksfart for moped?

• 45 km/t
      22
    • 60 km/t
      58
    • 70 km/t
      26
    • Følge resten av trafikken
      52

Anbefalte innlegg

Men forsikringa er vel ikke gyldig om du havner i ulykke og har trimmet peden ??

nei.

gilera: om 4200 er bare bare for deg, hvorfor tar du ikke da lett lappen istedenfor? er jævla mye bedre å bruke penger på kjøreutdannelse enn det lokale lensmannskontorets julebord.

Har aldri sagt det er "billig" jeg.. Er faktisk _ALT_ for mye :)

Men forsikringa er vel ikke gyldig om du havner i ulykke og har trimmet peden ??

nei.

gilera: om 4200 er bare bare for deg, hvorfor tar du ikke da lett lappen istedenfor? er jævla mye bedre å bruke penger på kjøreutdannelse enn det lokale lensmannskontorets julebord.

Er forsikringa gyldig om plomberingen er fjernet, da?

Nope..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Velkommen til klubben.. ;-)

De som synest at 45 km/t er tilstrekkelig, og som har stemt på det, kan dere vennligst grunngi hvorfor i helv*** dere synest at det holder? Og har dere erfart å fise rundt i 45km/t ?

om fartsgrensa på moped øker vil garantert også opplæringen og dermed prisen også øke, om dere godtar det kan dere heller ta lett-mc.

ja har kjørt en del i 45, og det har skapt en del veldig farlige situasjoner.

om jeg vil at mopeden skal være lovlig med litt trim, JA!. men som jeg siterte meg selv skrive, det vil ha bivirkninger så bunnlinja er nei, behold 45.

Endret av datastol
Lenke til kommentar

Jeg syns grensa skal ligge på 60-70 km/t, samt at man får kjøre der man gjør i dag. De fleste som trimmer viser at de ikke er modne nok til å kjøre fortere enn 45 km/t. Så fort mopeden deres går fortere, driter de i trafikkregler og fartsgrenser, og skaper farlige trafikksituasjoner og irritasjon hos andre bilister.

Spørsmålet er vel om 16 åringer er modne nok til å kjøre fortere enn 45 km/t. De aller fleste som trimmer viser jo at de ikke er det, og dermed virker jo ikke det positivt inn i debatten om grensa skal settes opp. Går mopeden i 45 km/t får man ikke kjørt i 80 i 30 sona, man får ikke tatt forbikjøringer over alt og skadeomfanget blir mindre i 45 km/t enn i 80 km/t.

Hadde de som trimma kjørt som folk, fulgt fartsgrensene og trafikkreglene og vist at de var modne nok for å kjøre fortere, tror jeg nok politikerne hadde tatt en litt annen stilling til saken. Men slik er ikke tilfellet i dag..

Lenke til kommentar

Politikere vil aldri skjønne at det er farlig å kjøre i 45km/t. De fleste har aldri kjørt en moped selv og vet ikke hvordan det faktisk er. Hvis man følger med å får med seg hva slags teite forslag til lover osv de kommer med, som f.eks at en 18 åring ikke skal få kjøre alene i sin egen bil i tidsrommet 22 - 06. Dette var et enkelt forslag fra en politiker, men kommer nok aldri til å bli innført, håper vi. Så når sånne forslag kommer opp og blir støtta av andre politikere, er det nok heller LITE sannsynlig at moped derimot vil få en høyere fartsgrense. Grensa vil isåfall gå ned, ikke opp.

Dessuten kan vel ikke norske politikere bestemme denne hastigheten, det er vel en del av EØS avtalen. Og da er det litt verre å få et evt gjennomslag i denne saken. Mopedens hastighet forblir nok 45, og vi får selv velge om vi vil leve med det eller ikke.

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at 16aringer bare far kjore i 45km/t, og man har ihvertfall ingen sjangse a overleve pa moped i 70km/t.

Det er av sikkerhetsgrunner farten er sa lav. Men det virker jo mot sin hensikt, iogmed at biler tar farlige forbikjoringer.

har jo ikke noe med sikkerhet og gjøre da...16'åringer setter seg jo like lett og lovlig på en lett sykkel som gjør 100 som på en moped som gjør 45...ser ikke helt greia...kunne det ikke heller blitt litt mer avansert opplæring på moped for å kunne heve maks grensa til 60-70?

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at 16aringer bare far kjore i 45km/t, og man har ihvertfall ingen sjangse a overleve pa moped i 70km/t.

Det er av sikkerhetsgrunner farten er sa lav. Men det virker jo mot sin hensikt, iogmed at biler tar farlige forbikjoringer.

har jo ikke noe med sikkerhet og gjøre da...16'åringer setter seg jo like lett og lovlig på en lett sykkel som gjør 100 som på en moped som gjør 45...ser ikke helt greia...kunne det ikke heller blitt litt mer avansert opplæring på moped for å kunne heve maks grensa til 60-70?

det er derfor vi har lett lappen...

Endret av datastol
Lenke til kommentar
Ja, men hva koster ikke en lett-sykkel?

og lappen

Og sikkerhetsutstyr som hjelm og kjøreklær. Lett er rett og slett for dyrt for hvermansen.

dere trur mopedlappen vil bli uendret om man øker fartskrensa?!!

jeg sier ikke at dere er stokk dumme, men folke som virkelig ikke har fulgt med såpass mye at man ikke klarer å fortå at det med økt fartsgrense vil ha en hau bivirkninger, ja da ligger man litt etter.

Endret av datastol
Lenke til kommentar
Jeg var ute å kjørte en dag for lenge siden med min plomberte aprilia RS, så lå jeg på en hovedvei, hvor fartsgrensa var 50km/t.

*snip*

Hadde jeg ligget i 60km/t på den veien. Hadde kanskje aldri denne situasjonen dukket opp. Mest sannsynlig ikke.

Nå kan det være at thewiz skrev feil, men dette er en type komentar som gjør at jeg støtter 45km/t (kan evt være enig i maks 60).

Er etter min mening et holdningsproblem blandt mange ungdom, som de gjerne tar med seg over i bilen når de får lappen på den også. Spørsmålet er hvor fort f.eks thewiz ville kjørt om det ikke var noen sperrer, kanskje det ville gått enda fortere enn 60 i 50 sonen?

Ikke noe personlig Thewiz, bare passet så bra med hva du skrev, med tanke på at folk ville ha svar fra oss som stemmer 45km/t.

Alternativet til de som ønsker høyere fart, er jo alltids lappen på lett sykkel, men som folk vet, koster det endel mer.

Men som flere har sagt også, om grensen på moped blir 60-70, vil det bli endel dyrere der også, kanskje man ikke kan ta det via valgfag på ungdomsskolen lengre osv.

Om de gjør om hele læringsprosessen (den i dag er ganske latterlig i seg selv), og gjør den noe mer omfattende, kan jeg stille meg positiv til 60, kanskej 70 som maks grense. Men da holder ikke dagens opplæring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...