Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mopedfartsgrensa på 45km/t


Fartsgrense på moped  

158 stemmer

  1. 1. Hva synes du er rett maksfart for moped?

    • 45 km/t
      22
    • 60 km/t
      58
    • 70 km/t
      26
    • Følge resten av trafikken
      52


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

45 -grensen er latterlig. Og den som ikke sier dette, har virkelig ikke kjørt moped som en nedplombert til dette. Jeg kjørte en aprilia RS som var plombert med det første (til å begynne med, rett etter lappen var i boks) og jeg må si jeg var irritert. Jeg fikk se fingern, høre tuting, og ikke minst blinking med lysene av andre bilister. Jeg satt der bare å var helt enige med dem. Jeg hadde også vært irritert på meg, hvis jeg var dem.

Og i oppoverbakker gikk den i 30km/t. 30km/t. Noen som aner hvor irriterende dette er? ^^

 

 

Sitasjonene jeg skapte ved å kjøre i 40-45 på flata var horrible, hver dag så kunne det faktisk skjedd en dødsulykke.

Kan fortelle en liten historie:

 

Jeg var ute å kjørte en dag for lenge siden med min plomberte aprilia RS, så lå jeg på en hovedvei, hvor fartsgrensa var 50km/t. Greit nok. Jeg klarte å komme opp i 50 etter 2 dager med full gass (^^). Plutselig i speilet ser jeg en bil ankomme ræva mi ganske fort. Han ligger lenge bak meg (les: 1 meter bak) før han bestemmer seg for å brenne forbi.

Han kjører ut i motgående felt i en sving; og tror du det ikke? - Jo! Det kom faktisk en bil akkurat rundt den svingen. Jeg kan si så mye at, hvis han hadde dratt forbi 1 sekund før eller senere, hadde det smelt så inni granskauen, at du hadde trodd det var krig. Det var ca. 50cm mellom front mot front, før han fikk dratt ræva si inn i riktig fil igjen (jeg var ganske 30cm fra denne bilen som kjørte i min rettning)

 

På den veien, akkurat på den tiden, kunne jeg og to andre billister endt våre liv.

 

Hadde jeg ligget i 60km/t på den veien. Hadde kanskje aldri denne situasjonen dukket opp. Mest sannsynlig ikke.

Lenke til kommentar

 

45 -grensen er latterlig. Og den som ikke sier dette, har virkelig ikke kjørt moped som en nedplombert til dette. Jeg kjørte en aprilia RS som var plombert med det første (til å begynne med, rett etter lappen var i boks) og jeg må si jeg var irritert. Jeg fikk se fingern, høre tuting, og ikke minst blinking med lysene av andre bilister. Jeg satt der bare å var helt enige med dem. Jeg hadde også vært irritert på meg, hvis jeg var dem.

Og i oppoverbakker gikk den i 30km/t. 30km/t. Noen som aner hvor irriterende dette er? ^^

 

 

Sitasjonene jeg skapte ved å kjøre i 40-45 på flata var horrible, hver dag så kunne det faktisk skjedd en dødsulykke.

Kan fortelle en liten historie:

 

Jeg var ute å kjørte en dag for lenge siden med min plomberte aprilia RS, så lå jeg på en hovedvei, hvor fartsgrensa var 50km/t. Greit nok. Jeg klarte å komme opp i 50 etter 2 dager med full gass (^^). Plutselig i speilet ser jeg en bil ankomme ræva mi ganske fort. Han ligger lenge bak meg (les: 1 meter bak) før han bestemmer seg for å brenne forbi.

Han kjører ut i motgående felt i en sving; og tror du det ikke? - Jo! Det kom faktisk en bil akkurat rundt den svingen. Jeg kan si så mye at, hvis han hadde dratt forbi 1 sekund før eller senere, hadde det smelt så inni granskauen, at du hadde trodd det var krig. Det var ca. 50cm mellom front mot front, før han fikk dratt ræva si inn i riktig fil igjen (jeg var ganske 30cm fra denne bilen som kjørte i min rettning)

 

På den veien, akkurat på den tiden, kunne jeg og to andre billister endt våre liv.

 

Hadde jeg ligget i 60km/t på den veien. Hadde kanskje aldri denne situasjonen dukket opp. Mest sannsynlig ikke.

 

 

 

Akkurat det samme har skjedd med meg, bare at det var 2 svære lastebiler med tilhenger, en bak meg som ville forbi, og en som kom forfra. baken til den lastebilen som kjørte forbi meg var seriøst 50 cm unna hodet mitt når den svingte inn rett foran meg, OG holdt nesten på å frontkollidere med lastebilen som kom forfra

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at 16aringer bare far kjore i 45km/t, og man har ihvertfall ingen sjangse a overleve pa moped i 70km/t.

 

Det er av sikkerhetsgrunner farten er sa lav. Men det virker jo mot sin hensikt, iogmed at biler tar farlige forbikjoringer.

 

Er du tjukk i hue eller?? Jeg lever fortsatt jeg...... og jeg holder ihvertfall over 70km/t kan jeg forsikre deg om!

 

Det er rett og slett trafikkfarlig å holde på å fise rundt i 45km/t, da jeg kjørte orginalt en ukes tid holdt jeg på å bli drept p.g.a MANGE farlige forbikjøringer ol.

 

Så før du kommer med slike påståelser, bør du vel kanskje sette deg på en orginal moped og prøve det.

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at 16aringer bare far kjore i 45km/t, og man har ihvertfall ingen sjangse a overleve pa moped i 70km/t.

 

Det er av sikkerhetsgrunner farten er sa lav. Men det virker jo mot sin hensikt, iogmed at biler tar farlige forbikjoringer.

 

Er du tjukk i hue eller?? Jeg lever fortsatt jeg...... og jeg holder ihvertfall over 70km/t kan jeg forsikre deg om!

 

Det er rett og slett trafikkfarlig å holde på å fise rundt i 45km/t, da jeg kjørte orginalt en ukes tid holdt jeg på å bli drept p.g.a MANGE farlige forbikjøringer ol.

 

Så før du kommer med slike påståelser, bør du vel kanskje sette deg på en orginal moped og prøve det.

heilt enig der prøv å sitt på en orginal sykkel... de er heilt jævli!!

Lenke til kommentar

Støtter det at det er helt jævlig, jeg har vært på landeveien en gang, både i 60 og 80 sone, holdt på å bli påkjørt bakfra også..

 

 

Første og siste gang jeg hiver meg på hovedveien, med en "original" sykkel..

 

 

I 01:13 kjenner jeg meg HELT igjen..

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
kjør firehjuling(reg. som moped) folkens, trafikanter viser respekt for spennende kjøretøy :thumbup::cool:

hvor fort går den da?

 

45-50 bortover, opptil 70 nedover, men da blir jeg redd av lyden den lager :ermm:

original SMC Mistral med litt stæsj

Det hender at jeg er heldig og gjør 60 km/t i en nedoverbakke..

Lenke til kommentar
kjør firehjuling(reg. som moped) folkens, trafikanter viser respekt for spennende kjøretøy :thumbup::cool:

hvor fort går den da?

 

45-50 bortover, opptil 70 nedover, men da blir jeg redd av lyden den lager :ermm:

original SMC Mistral med litt stæsj

de duger jo egentli de o da me du kan jo lage farlige trafiksituasjoner vis den går 50 på flata for de.....

Lenke til kommentar

Det sies jo også at grensa er der fordi mopedene rett og slett ikke er laget for å gå i høyere hastigheter. Det er bare tull.. Nå har jeg kjørt mest scooter, men det gjelder ikke bare scooterne.

Speedfight f.eks. Den finnes i 50cc og 100cc. Ramme og drivverk er det samme, bare større motor. Speedfighten er dønn solid. Ramma er tjukk som få, bremsene tar ekstremt bra, lysa lyset ekstremt godt til moped å være. Demperne er gode og solide, hjula er store. Til og med spoileren bak er sveisa sammen med en tjukk ramme. Du sitter høyt og komfortabelt.

Det gjelder nok ikke bare denne scooteren, men mopeder er ikke det det engang var på 80 tallet, da alle mopeder var like tynne og spinkle som en Suzuki FZ. De har blitt større, bedre, mer solid ++

 

At grensa er der for å beskytte oss stakkars små på knappe 16 år i trafikken er bare tull. 45 grensa gjør det bare mer farlig. Som mange andre mener jeg at 60km/t burde vært "minimum", men 80 hadde vært mer reell. Vi har to generelle fartsgrenser her i landet: 50km/t innenfor tettbygde strøk og 80 utenfor tettbygde strøk. Høyere enn 80 trengs ikke, da det kun er motorveier som har høyere fartgrenser, som mopeder ikke kan ferdes.

Om vi kunne holdt 50 i 50 sonene, og 80 i 80 sona, hadde ikke farlige forbikjøringer og slike ulykker vært et problem lenger. Selvfølgelig, folk vil alltid kjøre forbi uansett hvor fort du kjører, dette gjelder jo både hvis du kjører moped eller bil. Idioter vil det jo alltid være der ute, men det ville ikke vært et problem lenger. Men da ville kanskje et annet problem oppstå, som utforkjøringer m.m

Det finnes tiltak som kan bli gjort for dette også. Det sies jo at 16 åringer ikke er modne nok for å kunne holde 80, men en 18 åring trenger heller ikke være moden nok for å holde 100, men han har lov. Kanskje det hadde vært en idé å "plombert" bilene til 18 åringene som ferdes der ute i trafikken? Nei, det handler ikke lenger om hvor moden du er. Det handler om hvor gammel du er. Og hvor god råd du har.

 

Hva med lettsykkel-folket da? Dette er 16 åringer dette også, som fiser rundt på 125cc som lovlig kan kjøre i 120km/t på motorvei. Eneste forskjellen på 16 åringen som kjører moped, og 16 åringen som kjører lett MC er at sistnevnte har fått bedre opplæring (og mest sannsylig hadde bedre råd enn førstnevnte)

 

Derfor kunne man heller lagt om mopedopplæringa litt, og hatt en strengere og bedre opplæring. I dag tar man trafikalt grunnkurs. Du kan gjerne sove deg gjennom denne, ingen som sjekker om du har fått med deg noe av dette kurset eller ikke. Så er det mopedkjøringa. Tre elever og en lærer drar ut i trafikken å kjører i 6-7 timer på en lørdag eller søndag. Bryter du litt vikeplikt, glemmer blinklys nå og da, kjører litt vinglete eller noe annet, ingen betydning. Læreren ser det, men ber deg kun passe på slikt til neste gang. Hadde det vært i lettopplæringa, hadde dette blitt slått hardt ned på. Hadde det vært oppkjøring hadde du stryki.

 

Jeg har kjørt moped i snart 1 år, og har tilbakelangt over 5000km i år. Jeg har opplevd mye rart , som de fleste andre som også kjører moped. Folk bruker lyshorn, tuter, kjører forbi i svinger, i en uoversiktig bakketopp, når biler kommer i mot. De viser fingern, presser oss ut av veien. Har også opplevd en polakk som kjørte en varebil, som faktisk prøvde å presse meg ut av veien med vilje. Andre folk har rulla ned vinduet og slengt dritt til meg i lyskryss og det er noen som har prøvd å kaste glødene sneiper, spytte og helle vann på meg ut av vinduet mens jeg ligger bak. Rett og slett bare fordi jeg er en mopedfører, og ikke kan gjøre mer enn 45. "45."

 

Jeg skal ikke komme med noe oppfordring, men mange gjør seg selv en stor tjeneste ved å trimme mopeden, bare bruk huet når du har en moped som kan gjøre 80 og ikke 45.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Det sies jo også at grensa er der fordi mopedene rett og slett ikke er laget for å gå i høyere hastigheter. Det er bare tull.. Nå har jeg kjørt mest scooter, men det gjelder ikke bare scooterne.

Speedfight f.eks. Den finnes i 50cc og 100cc. Forskjellen på rammer og drivverk er det samme, bare større motor. Speedfighten er dønn solid. Ramma er tjukk som få, bremsene tar ekstremt bra, lysa lyset ekstremt godt til moped å være. Demperne er gode og solide, hjula er store. Til og med spoileren bak er sveisa sammen med en tjukk ramme. Du sitter høyt og komfortabelt.

Det gjelder nok ikke bare denne scooteren, men mopeder er ikke det det engang var på 80 tallet, da alle mopeder var like tynne og spinkle som en Suzuki FZ. De har blitt større, bedre, mer solid ++

 

er enig med deg der, mopeder, scootere og andre 50cc'ere er lagd for mer enn 45 km/h. firehjulingen min fins i 250ccm utgave, den eneste forskjellen er motor og lys.

Lenke til kommentar
Grunnen til at vi har en 45 km/t grense her i Norge er på grunn av EØS avtalen. Norge ville ha en grense på 60 og Danmark ville ha grensen på 30. De to ble plusset sammen og delt på to, da får vi 45 km/t. Noe som for meg blir helt idiotisk. Jeg har selv hatt mange nesten ulykker på moped i lav hastighet. Og dette skyldes ikke meg som fører men bilistene. Uansett om fartsgrensen er 50, det er svinger, det er bakker, så skal de presse seg forbi. Slike bilister finns det mer enn nok av.

I Danmark er også grensa for moped (stor knallert) 45 km/t. Grensa for knallert (liten) er 30 km/t. Dette kjøretøyet registreres på gule skilter (før 1.6.06 registrerte man det ikke) og har ikke lov til å kjøre i trafikken, men skal kjøres på sykkelstier.

 

Det har vel aldri vært snakk om at mopeden i Norge skulle hatt en maksfart på 60 km/t? I mopedboka mi stod det at en norskregistrert moped hadde en øvre fartsgrense på 50 km/t, mens en EU-godkjent moped hadde en øvre fartsgrense på 40 km/t. Derav fikk man den grensa man har i dag; 45 km/t.

 

Grunnen til at mange mener det er farlig for ungdommer å trimme mopeden, er fordi de ser resultatet av det; ungdommer som ikke klarer å beherske seg. De mangler respekt både for andre trafikanter og trafikkreglene. Så fort man setter seg på en trimmet moped, kjører mange idioter, og som om alle skal tilpasse seg og vike for dem.

Hadde de som trimmet mopeden fremdeles fulgt trafikkreglene og kjørt som folk, så hadde ikke dette blitt så blåst opp som det er. Problemet er ikke nødvendigvis at man er uerfaren, mer det at man er umoden.. Noe man f.eks. kan se i videoen det er linket til her tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Det sies jo også at grensa er der fordi mopedene rett og slett ikke er laget for å gå i høyere hastigheter. Det er bare tull..

Selvfølgelig er det bare tull, hvorfor tror du de gjerne går i 70-80 originalt for så å komme til norge å gå i 45? :roll:

 

 

De kjører med plomber i både spania og italia også. Så 16åringene der har det ikke bedre enn oss på den fronten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...