Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mopedfartsgrensa på 45km/t

Fartsgrense på moped  

158 stemmer

1. 1. Hva synes du er rett maksfart for moped?

• 45 km/t
      22
    • 60 km/t
      58
    • 70 km/t
      26
    • Følge resten av trafikken
      52

Anbefalte innlegg

Hei lurer på hva dere synest om at det er ikke lov å kjøre over 45 med moped, eller er jo lov da så lenge den er orginal men det er jo heilt sykt!... eg synest i hvert fall det er idiotiskt. Burde vore 70 minst!, eg har rieju og den er i hvert fall ikke orginal det skal eg love deg:P

Endret av Kenneth Dammyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes 60 høres ut som en fin grense jeg. Mopedister er ofte uerfarne trafikanter og trenger til dels å bli "beskyttet mot seg selv" men på den andre siden så skaper 45km/t grensa mange farlige situasjoner. Ved å heve grensen til 60 så tror jeg vi hadde fått et godt kompromiss

Lenke til kommentar
Hei lurer på hva derre synest om at de er ikke låv å kjørre over 45 me moped eller er jo låv da så lenge den er orginal men de er jo heilt sykt!...

Er ikke lov å kjøre over 45 selv om den er er original!

Riktig

får man bot da viss man blir stopt i kontrol?.. for de er jo mangen mopeder som er orginale og går i 60km/t

Lenke til kommentar
Hei lurer på hva derre synest om at de er ikke låv å kjørre over 45 me moped eller er jo låv da så lenge den er orginal men de er jo heilt sykt!...

Er ikke lov å kjøre over 45 selv om den er er original!

Riktig

får man bot da viss man blir stopt i kontrol?.. for de er jo mangen mopeder som er orginale og går i 60km/t

Ja dessverre, det er eier\fører sitt ansvar at sykkelen går lovlig :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hvem BRYR seg om den regelen der? Virkelig?

Norsk ungdom skjønner hvor dum denne regelen er, og trimmer uansett. Hvis grensa var økte til 60km/t ville flere la være å trimme pga at 60km/t er greit nok for mange med scootere f.eks. Mens 45 regelen er bare latterlig spør du meg.

Lenke til kommentar

Nedoverbakke teller ikke :p

Jeg trimmet min, verkstedet gjorde det for meg. De trimmet den med en gameboy, haha. <3 Etter det gikk den i 70km/t med den tingen som hindret meg i å bruke det høyeste giret. Etter den ble fjernet gikk den i 90km/t, potten gjorde jeg aldri noe med siden bremsene fungerte fint lite nok i 90 :wee:

Ja, enig.

Endret av Frysning
Lenke til kommentar

Norsk ungdom skjønner hvor dum denne regelen er, og trimmer uansett. Hvis grensa var økte til 60km/t ville flere la være å trimme pga at 60km/t er greit nok for mange med scootere f.eks. Mens 45 regelen er bare latterlig spør du meg.

" dessverre" er det mange som gjør det og skaper farlige trafikksituasjoner :p

Lenke til kommentar

" dessverre" er det mange som gjør det og skaper farlige trafikksituasjoner :p

Vel, syns du det er riktig at mopedister skal være REDDE for å kjøre i trafikken? Fordi at de vet de er sinker i trafikken.

Jeg syns ikke dette var behagelig gjøre, så jeg trimmet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi har en 45 km/t grense her i Norge er på grunn av EØS avtalen. Norge ville ha en grense på 60 og Danmark ville ha grensen på 30. De to ble plusset sammen og delt på to, da får vi 45 km/t. Noe som for meg blir helt idiotisk. Jeg har selv hatt mange nesten ulykker på moped i lav hastighet. Og dette skyldes ikke meg som fører men bilistene. Uansett om fartsgrensen er 50, det er svinger, det er bakker, så skal de presse seg forbi. Slike bilister finns det mer enn nok av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...