Anterialis Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Kamera: d-slr Mulig topic er litt vanskelig formulert, men det jeg prøver å spørre om, er hvor nøyaktig er fokuspunkt er når jeg feks fokuserer med mitre fokuspunkt på kronbladene på en blomst, må jeg peke _nøyaktig_ på kronbladene med det røde fokuspunktet jeg har valgt i viewfinderen, eller er det sånn ca. rundt det røde fokuspunktet? Altså, om jeg flytter punktet en milimeter lenger ut på blomsten, vil da fokusen bli gjort her? Er fokusen så presis? Om dere ikke skjønner hva jeg mener, skjønner jeg hva dere mener med å ikke skjønne, om dere skjønner På forhånd takk =) Lenke til kommentar
DHM Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Kan ikke stort om dette, men vil tro nøyaktigheten har å si hvor mange fokuspunkter du har. F.eks. Canon eos 400d har 9 fokuspunkter i motsetning til Canon eos 1d markIII som har 45. Håper dette hjalp Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Ikke det jeg lurte på, men takk for at du prøvde =) Andre som skjønner hva jeg mener? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Det kommer ann på, hvor stort omfang fokusen din har kommer jo ikke ann på noe annet enn avstanden til tingene, så om du fokuserer på en helt flat flate, feks en vegg, så vil hele bilde være i fokus. Fokuserer på du på ett en nesetipp, vil ikke øye på siden være i fokus uansett hvor nærme den rødeprikken din det er. Dårlig forklart. Men er ihvertfall ett tappert forsøk =) Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Treffer det omtrent vil det fokusere. Du kan jo og fokusere og låse den for å enkelt finjustere komposisjon. (AF-AE lock på mitt D80, ditt 400D har sikkert samme funksjonen en eller annen plass) Husk at nøyaktigheten på autofokusen er veldig lysavhengig, og kan variere mye fra objektiv til objektiv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Kamera: d-slr Mulig topic er litt vanskelig formulert, men det jeg prøver å spørre om, er hvor nøyaktig er fokuspunkt er når jeg feks fokuserer med mitre fokuspunkt på kronbladene på en blomst, må jeg peke _nøyaktig_ på kronbladene med det røde fokuspunktet jeg har valgt i viewfinderen, eller er det sånn ca. rundt det røde fokuspunktet? Altså, om jeg flytter punktet en milimeter lenger ut på blomsten, vil da fokusen bli gjort her? Er fokusen så presis? Om dere ikke skjønner hva jeg mener, skjønner jeg hva dere mener med å ikke skjønne, om dere skjønner På forhånd takk =) Veldig godt spørsmål det der. Jeg testet litt med 350d'en og det ser ut for meg at det et det punktet som lyser opp rødt som gjelder - ikke firkanten rundt. Hvis du har problemer med at du ikke får ting i fokus, slik du ønsker, så er det flere muligheter; noen som allerede er nevnt. 1. Du har flere fokuspunkt aktiv (lite trolig, slik du stilte spørsmålet) 2. Det er for lite lys/kontraster slik at autofokusen sliter. 3. Objektivet er lyssvakt - høyeste blender 5.6 - 6.3. 4. Objektivet fokuserer feil. 2 og 3 henger sammen - autfokus sensoren(e) trenger lys og kontraster for å fungere optimalt. I tilfelle #4, så er det lett å teste. Se denne siden for en god test metodikk. Jeg brukte den testen for å fastslå at et Sigma objektiv jeg hadde ,var helt på trynet. Tom Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Den fokustesten er litt omdiskutert. Toralf Sandåker som tester mye objektiver kaller den bl.a. for tøv uten at jeg har skjønt en bedre måte å teste (auto)fokusen på. Uansett hva man mener om testen står det ganske bra forklart hvordan fokusen på et D70 funker. Nå kjenner jeg bare Nikon, men de har en "strek" som ligger inne i fokuspunktet som fokuserer. Avhengig av modell er det mindre/flere punkter hvor mindre/flere punkter også jobber i et kryss, d.v.s. uavhengig av horisontale/vertikale punkter. Den firkanten du ser trenger ikke være nøyaktig i forhold til hvor fokuspunktene virkelig ligger. Og ja, en fungerende autofokus er dønn presis. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Toralf Sandåker som tester mye objektiver kaller den bl.a. for tøv uten at jeg har skjønt en bedre måte å teste (auto)fokusen på. Har du noe link til påstanden hans? Skulle likt å vite hvorfor. For jeg brukte den testen til å fastslå at det var fokusfeil på et av mine objektiver; samt fastslå at resten er OK. Det er også bekreftet av bildene jeg har tatt i ettertid. Tom Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Bl.a. her. Jeg også synes den fokustesten bekrefter det jeg allerede vet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Bl.a. her. Jeg også synes den fokustesten bekrefter det jeg allerede vet. Fy for en måte å svare på. Det er tydelig at Toralf ikke skjønner problemstillingen til trådstarter. Her er spørsmålet om et objektiv fokuserer riktig (og ikke foran eller bak fokuspunkt), ikke hvor skarpt objektivet i seg selv er. Tom Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Det samme sier Bjørn Rørslett. Jeg forstår det ikke, for slik de beskriver det kan jeg ikke skjønne annet enn at de sjekker skarpheten til et objektiv, ikke hvor godt kamera/objektiv fokuserer. Skal spørre ved neste anledning. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Det samme sier Bjørn Rørslett. Jeg forstår det ikke, for slik de beskriver det kan jeg ikke skjønne annet enn at de sjekker skarpheten til et objektiv, ikke hvor godt kamera/objektiv fokuserer. Skal spørre ved neste anledning. Det er nok det de tenker på - når de tester et objektiv, så er det hvor skarpe de er som er interessant. De regner vel med at de virker korrekt. Tom Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Men du kan ikke regne med at de fokuserer korrekt. Dersom de tester det kun med 90 grader mot en vegg vil jo et objektiv som fokuserer 5 mm feil virke veldig soft på full åpning, og skarpt nok fra et par trinn ned. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Men du kan ikke regne med at de fokuserer korrekt. Dersom de tester det kun med 90 grader mot en vegg vil jo et objektiv som fokuserer 5 mm feil virke veldig soft på full åpning, og skarpt nok fra et par trinn ned. Der har du et poeng. Og det som slår meg når jeg leser alle objektiv testene der ute, så skulle en tro at det meste er bare skrot. Men når man ser bilder, på nettet eller i blader, så er bildene til tider veldig bra. Sigma 30mm f/1.4 er et slikt objektiv. Tom Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 For eget vedkommende sjekker jeg fokus i mange forskjellige settinger, bl.a. den fokustesten og den blir gjerne en bekreftelse på hva andre tester viser. Jeg har ca 10? objektiver og 2 av disse gir frontfokus. Fokustesten bekrefter egentlig bare det jeg allerede vet, men jeg kan ikke forstå annet enn at den gir et godt bilde. Jeg tror ikke den er nøye nok til kalibrering, men det spiller liten rolle for meg om fokus ligger 3 eller 7 mm foran. *drømmer om D300 hvor du kan (tror jeg) stille dette for hvert objektiv* Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 For eget vedkommende sjekker jeg fokus i mange forskjellige settinger, bl.a. den fokustesten og den blir gjerne en bekreftelse på hva andre tester viser. Jeg har ca 10? objektiver og 2 av disse gir frontfokus. Fokustesten bekrefter egentlig bare det jeg allerede vet, men jeg kan ikke forstå annet enn at den gir et godt bilde. Jeg tror ikke den er nøye nok til kalibrering, men det spiller liten rolle for meg om fokus ligger 3 eller 7 mm foran. *drømmer om D300 hvor du kan (tror jeg) stille dette for hvert objektiv* Da håper jeg du allerede har Nikon Tom Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Joda, har et par Nikon-kameraer. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Det er ikke sånn frontfukus-greier jeg tenker på når jeg spør om hvor presist det er. Mener liksom sånn at de punktene man har i viewfinderen, si man skal fokusere på en tynn trå som henger ned fra taket inne. Så vil jeg fokusere på denne tynne tråden. Om jeg bommer med en mm utenfor tauet (i viewfinderen), vil ikke kameraet fokusere på tauet da? Må jeg presisjonssikte på tauet liksom? Er fokuspunktet så presist? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Det er ikke sånn frontfukus-greier jeg tenker på når jeg spør om hvor presist det er. Mener liksom sånn at de punktene man har i viewfinderen, si man skal fokusere på en tynn trå som henger ned fra taket inne. Så vil jeg fokusere på denne tynne tråden. Om jeg bommer med en mm utenfor tauet (i viewfinderen), vil ikke kameraet fokusere på tauet da? Må jeg presisjonssikte på tauet liksom? Er fokuspunktet så presist? Du må være så presis, ja. Men du vil se det i søkeren om du treffer eller ikke; for enten er strået skarpt, eller så er bakgrunnen skarp. Tom Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 AF sensoren består av horisontale (og vertikale for senterpunktet) linjer av pixeler (array) som registerer kontraster i motivet. Disse områdene er ca tre ganger større enn det punktet som er indikert i søkeren. Så du vil med andre ord kunne fokusere en smule utenfor disse firkantene du ser i søkeren. Überenkelt forklart om et komplekst tema (dette gjelder Canon). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå