Toast Is Pimp! Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hei. Hadde maskinen min oppe og gikk her i stad, noen nye pakkeopptateringer kom og jeg installerte de, så nå må jeg visst installere nVidia driverne på nytt, men som sakt må jeg avinstallere de gammle? I så fall hvordan? Jeg brukte en driver jeg fant her: MoonShine (Freshrpms.net) Må jeg avinstallere den gammle driveren? Og når jeg leser meg igjennom enkelte ting så siest det at jeg må installere nVidia kontrollpanel viss jeg går for nVidia sin driver på demmes side, kontrollpanelet fantes i driveren jeg fant oss moonshine... Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Tror egentlig abre du kan kjøre på med en ny runde med driver, men for å avinstallere kan du i hvertfall gå inn i pakkebehandleren, søke opp driveren og avinstallere den (antar du har en form for gui for yum også). Deretter går det ann å bruke denne guiden: http://www.mjmwired.net/resources/mjm-fedora-f7.html#nvidia Ellers er det verdt å nevne at mange distroer gjør dette mye enklere, deiblandt ubuntu, hvor en kernel-update ikke ødelegger for nvidia driverne. Hvis du ikke spesielt liker eller misliker noen av delene kan det være verdt å skifte. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Hmm, hvordan skal man avslutter X-Servern? Jeg har gjort det før, men har glemt det nå. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Bruk drivere fra Livna repo'et, de fleste guider oppgir det. http://www.mjmwired.net/resources/mjm-fedora-f7.html#nvidia Hvis du oppdaterer kernel, så må du oppdatere nVidia driverene også, Livna har gjerne nye drivere like etter at ny kernel er sluppet. Er ikke å anbefale å blande Livna og Freshrpms, velg enten eller. Hvis du har installert ny kernel og ikke finner nye drivere, så er det jo bare å avinstallere den nye kernelen og vente til nye drivere er sluppet, og så installere alt da. X-server restartes i alle fall med CTRL+ALT+BACK SPACE Endret 31. oktober 2007 av Crowly Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 X-server restartes i alle fall med CTRL+ALT+BACK SPACE Og da slår man den av? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 X-server restartes i alle fall med CTRL+ALT+BACK SPACE Og da slår man den av? Eh, nei, da restarter den. Hvis du vil stoppe den kan du (i Ubuntu) skrive: $ sudo /etc/init.d/gdm stop For å starte: $sudo etc/init.d/gdm start CTRL+ALT+BACKSPACE er det samme som: $sudo /etc/init.d/gdm restart Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) skriv init 3 som root i terminalen, installer driveren og skriv init 5. Endret 1. november 2007 av PootieTang Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Håper du har rett PootieTang Skal prøve det ut. Vet at jeg skrev init 3 en gang i terminalen i går, men tror ingenting skjedde. Nei. Den kommandoen eksiterer ikke. Endret 1. november 2007 av Deimos87 Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Skal installere driverne fra LivnaSwitcher (guiden der). Men jeg har et problem: Error: nvidia-x11-drv-97xx conflicts with xorg-x11-drv-nvidia Hvordan skal jeg avinstallere drivern? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 kommandoen er "telinit 3" ikke init. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Nei. Virker heller ikke. Men jeg kan kanskje få det till ved at noen kan si til meg hvordan jeg avinstallerer. Er det nok og gå på Legg/fjerntil programmvare og fjerne nvidia der når jeg søker? PS: Det står MoonShine når jeg starter opp maskinen rett atmed ordet Kernel. Har det noe med nVidia driverne jeg nedlastet fra MoonShine? Endret 1. november 2007 av Deimos87 Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 kommandoen er "telinit 3" ikke init. I Fedora er det INIT, du husket vel å logge inn som root først? bruk su -. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 kommandoen er "telinit 3" ikke init. I Fedora er det INIT, du husket vel å logge inn som root først? bruk su -. da lærte jeg noe nytt i dag også Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) kommandoen er "telinit 3" ikke init. I Fedora er det INIT, du husket vel å logge inn som root først? bruk su -. da lærte jeg noe nytt i dag også Virker faen heller ikke, nå er jeg så fitte lei dette at det er like før jeg tar platene ut av harddiskene og skraper hele greia mot finkornet sand. Prøvde også småe bokstaver vis det skulle telle noe. Endret 1. november 2007 av Deimos87 Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 så og si alt er case-sensitive i linux, så det teller ja Lenke til kommentar
Decline Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Men er det veldig viktig for deg å ikke bli logget ut? Alt som skjer når du trykker CTRL+ALT+BACKSPACE er jo at du logges ut (og restarter X). Eventuelt kan du bare restarte PC-en. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Det du alternativt kan gjøre, siden init ikke fungerer, er å redigere inittab (gedit /etc/inittab) og skrive om id:N:initdefault: til id:3:initdefault: og restarte. Men husk å ta backup av originalfila som du kopierer tilbake når du er ferdig. Endret 1. november 2007 av PootieTang Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Men er det veldig viktig for deg å ikke bli logget ut? Alt som skjer når du trykker CTRL+ALT+BACKSPACE er jo at du logges ut (og restarter X). Eventuelt kan du bare restarte PC-en. Jeg skal ikke restarte X. Jeg skal slå av. Herrejesus. Noen av dere som i det hele tatt aner hva man skal gjøre for og avinstallere noe? Bare og søke etter nVidia i legg-til-fjern og kryss av og restart maskinen? Så hvordan skal jeg SLÅ AV X! Fordi det er DET installeringsprogrammet spørr etter. Jeg aner fankern ikke hvorfor jeg skal restarte X nå... Det du alternativt kan gjøre, siden init ikke fungerer, er å redigere inittab (gedit /etc/inittab) og skrive om id:N:initdefault: til id:3:initdefault: og restarte. Men husk å ta backup av originalfila som du kopierer tilbake når du er ferdig. Aj aj aj. Det kan bli for farlig for meg. Endret 2. november 2007 av Deimos87 Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Logg ut Ctrl+Alt+1 Logg inn som root init 3 Installer driveren init 5 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 oen av dere som i det hele tatt aner hva man skal gjøre for og avinstallere noe? Bare og søke etter nVidia i legg-til-fjern og kryss av og restart maskinen? Ja, men du trenger ikke å restarte maskinen. Fjern avhukningen og trykk på bruk/ok og det skal bli avinstallert. Må muligens ta en omstart av X. Anbefaler også å installere yumex, i terminalen så skriver du yum -y install yumex Da får du litt bedre kontroll på hvilke repo'er som er med og slikt. Så bruker du den i stedet for legg til/fjern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå