Gå til innhold

Er Benq W9000 bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er denne bra? Kan man se stor forskjell på denne og en HDTV på feks 60"?

Hvilke forskjeller er du ute etter å se? Ganske åpenbart kan du jo blåse opp en mye større bilde på projektoren :) Hva slags matriell skal du se på den? Hvilken HDTV vil du da sammenligne med?

Kort fortalt har det kommet mange bra projektorer fra Benq, og uten å ha sett akkurat denne så tror jeg den kan anbefales ut fra hva jeg har lest om den. Den er nede i ca 16000 spenn nå. Men husk at den veier nesten 10kg hvis du ønsker å henge den i taket - noe du bør. Og at den fortjener et godt lerret for at du skal få utbytte av den.

Men - du er ikke den eneste som lurer. Sjekk litt på denne tråden om Benq W9000 - der er det innlegg fra flere projektorentusiaster. : http://avforum.no/forum/digitale-projektor...benq-w9000.html

Og denne tråden ikke minst: http://avforum.no/forum/digitale-projektor...benq-w9000.html

Personlig så er gir en GOD projektor mye mere hjemmekinofølelse enn noen som helst TV. På en 1080p projektor som Benq w9000 kan du blåse opp bildet veldig stort og sitte rimelig nærme og oppleve svært god billedkvalitet. Selv sitter jeg bare drøye 2 meter unna lerrretet på min 1080p projektor - har bildet 2 meter bredt! Kinofølelse. Ingen TV gir meg det.

Derimot - skal du se mest på dagsrevyen og reportasjeprogrammer på TV - så ville nok en TV være greiere. :) Men - sjekk de trådene over - tror du vil finne litt info der.

Lenke til kommentar
Tusen takk Dr.Peedee :thumbup:

Jeg skal se litt TV, men mest film og Xbox 360. Kan du se forskjell i kvaliteten på W9000 og en Full-HDTV med begge på feks 60" på en HD-film?

W9000 er så langt jeg kan se en Full HD projektor med samme oppløsning som en slik TV du nevner. Jeg mener Full HD formatet kommer best til sin rett når bildet blir blåst opp stort. 60 tommer er jo en stooor TV da, men alikevel. Tidligere syntes jeg projektorer ga noe dårligere bilde enn gode TV'er nettopp fordi bildet ble blåst opp så stort slik at svakhetene ble avslørt. Dette problemet har du ikke nå som projektorene har fått langt større oppløsning (Full HD modellene f.eks) + langt bedre kontrast, farge og billedbehandling enn de gamle modellene, og du får 1:1 pikselmapping fra HD filmene på en slik projektor. Det blir fantastisk detaljert på projektorbildet.

60 tommer TV vs 60 tommer projektor... Om du vil plukke ut flere detalsjer i bildet vil avhenge av sitteavstanden du ville hatt til TV'n evt projektoren - samt kvaliteten på lerretet. Husk projekoter krever enn viss grad (jo mere jo bedre) mørklegging av rommet. Men hvis du ikke kunne blåse bildet opp større enn 60 tommer fra projektoren alikevel ville kanskje Full HDTV være greit - da slipper du mørklegging, lerret hengende og projektorfeste i taket. Kunne du derimot blåse bildet fra projektoren opp til mot 80-90 tommer eller mer, og fått mørkelagt tilstrekkelig, kjøpt godt lerret osv... så mener jeg film er best på projektor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...