-alias- Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Har akkurat hatt en merkelig opplevelse. Da jeg skulle øke minnet fra 2 til 4GB RAM nektet maskinen å boote. Etter bip PG ble minnet ble talt korrekt opp, fikk OK på riktig størrelse og 3 - 4 sekunder etter fryser maskinen. Kun hard reset hjelper. Jeg plukker ut en brikke, og bytter samtidig de gamle med de nye slik at begge de nye brikkene blir 2 av de 3 som er tilbake. Nå booter maskinen med minnet i singel mode uten problem, og alt virker normalt. Med 2 brikker booter den normalt i dual mode. Jeg har ikke vært borte i noe lignende før. Maskinvaren vises i signaturen. Endret 1. november 2007 av -alias- Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 XP klarer ikke mer enn 3GB og viser 4 som 3 har jeg hørt. Lenke til kommentar
3.14 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 XP klarer ikke mer enn 3GB og viser 4 som 3 har jeg hørt. xp 32bit greier ikke mer en 3gb ram, men det finnes en hotfix som gjør at du kan bruke 4gb ram. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Han sier da at maskinen fryser etter at POST er ferdig, dvs, før windows har lasta. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 reset BIOS til default, regner med du har oppgradert til siste versjon av BIOS. Var noen som nevnte i en tidligere post for noen dager siden at det er en instsilling i BIOS som skulle aktiveres/deaktiveres, sjekk forumet til hovedkort produsenten, du finner sikkert en løsning der. Lenke til kommentar
arneboe Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 hvaslags hotfix? xp vil vel ikke greie å dra nytte av 4 gb uansett da det er 32bit? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 XP klarer ikke mer enn 3GB og viser 4 som 3 har jeg hørt. Det varierer litt fra maskin til maskin det. XP klarer teoretisk 4GB minus minnet som skjermkort, disker, etc. har og det er derfor det varierer mellom maskiner. Som regel ser man mellom 2.7 - 3.5GB under 32 bits OS. Mitt problem ligger ikke der, men er heller relatert til hardware vil jeg tro. Som en sa her så vil det mest sannsynlig hjelpe med en full hardware resett (jumper + batteri) av bios. Jeg får forsøke det som en utveg når jeg får lyst til det. Pr. nå så orker jeg nesten ikke det siden jeg må ut med begge skjermkortene ++ for å kommet til jumperen. Jeg skjønner ikke at ikke Asus kan forlenge resett av cmos til en knapp i fronten av kabinettet. Da ville alt vært mye enklere. Hvis noen har glupe forslag slik at jeg slipper å demontere ville vært kalas. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Først last ned. Memtest86+ 1.70 Test alle brikker og slot. Korrekt spenning og timings til minnet i bios. NB:1.4V Som nevt du må ha nyeste bios. Patch for vista viss du har det. http://support.microsoft.com/kb/929777 Det er 100vis av poster om dette på asus sitt forum. Har lagd en guide er for asus sine 680i i kort, men framgansmetoden er helt lik på 650i. http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us Endret 31. oktober 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Først last ned.Memtest86+ 1.70 Test alle brikker og slot. Korrekt spenning og timings til minnet i bios. NB:1.4V Som nevt du må ha nyeste bios. Patch for vista viss du har det. http://support.microsoft.com/kb/929777 Det er 100vis av poster om dette på asus sitt forum. Har lagd en guide er for asus sine 680i i kort, men framgansmetoden er helt lik på 650i. http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us Problemet er at dit kommer jeg ikke når maskinen fryser 3 sekunder etter post. Dermed blir all testing av minne etc. vanskelig på denne maskinen. Korrekt volt og timings er lagt inn, og siste bios oppdatering også. Hva kan utgjøre forskjellen på bruke 4 mot 3 brikker? Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Det står 3,6Ghz i profilen din... Jeg ville startet med å laste inn standard profil (3,0Ghz), og sjekket 1,2V HT (sett denne til 1,55V) og prøv å boote. Hvor stor er Vram (antar at alle brikkene er identiske) ? /L Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Det står 3,6Ghz i profilen din... Jeg ville startet med å laste inn standard profil (3,0Ghz), og sjekket 1,2V HT (sett denne til 1,55V) og prøv å boote. Hvor stor er Vram (antar at alle brikkene er identiske) ? /L For å ta det siste først, så er svaret ja. Det står 3.6GHz, men jeg kjører på 3.5 på grunn av stabilitet og temperatur, men der har du et poeng. Det er jo slett ikke sikkert at HK takler samme fart med 4 brikker som med 2 eller 3. Det må jeg prøve, ikke i kveld, men tar det i morgen. Ellers så finner jeg en på Asus Forum som har omtrent samme HK og problem som meg, og her er et klipp fra hans beskrivelse: Sitat: "I can't get the mobo to recognize the fourth gig. It will recognize 1,2or 3 gigs in any memory slot order EXCEPT the B1 slot! If I use the B1 slot my computer will not boot. It just hangs on the BIOS screen. Hmmmmm. could the B1 slot be defective?" Sitat slutt. Dette med en bestemt slot (foreks. B1) er ikke tilfelle hos meg. Her er det antall brikker som gjelder, uansett hvor og hvilke brikker som plasseres. Men, jeg tror jeg stopper opp litt inntil jeg har prøvd å klokke ned med alle 4 brikkene montert. Booter det da så er det hovedkortets dårlige egenskaper som blir synliggjort. Av og til så ser man ikke skogen for bare trær.....takk for tipset. Hva mener du forresten med, hvor stor er Vram? Edit: Link til hvor jeg hentet sitatet: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us Endret 31. oktober 2007 av -alias- Lenke til kommentar
laaw Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg hadde et problem som var relativt likt ditt for en stund tilbake, kun med 2 brikker på 1gig. Først nektet maskinen å starte i hele tatt(ingenting som skjdde når jeg startet opp, viftene gikk en runde så var at stille), etter en litt fikk jeg startet opp når jeg prøvde å kjøre i singel mode. Så etter en stund virket ikke dette heller, i mitt tilfelle så viste det seg å være defekte brikker. Det litt pussige er at jeg hadde nøyaktig de samme minnebrikkene som deg. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Ok..da kjører vi feilfritt med 4 brikker. Problemet var i bios som etter en hard reset ble frisk og maskinen bootet normalt med alle 4 brikkene. Antar at det hang igjen noe rusk som ga minnet en på trynet slik at maskinen frøs rett etter post. Jeg ender opp med 3.25GB synlig i Vista som er i overkant bra for mitt system. OC til 3.5GHz går smertefritt og jeg er fornøyd med maskinen. Takk til alle for innspill og hjelp. Endret 1. november 2007 av -alias- Lenke til kommentar
Ryern Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Du kan ikke utdype "en hard reset" litt bedre da jeg sliter med akkurat det samme som du gjorde? Forklar helst forståelig da jeg ikke er kjempeerfaren med bios osv På forhånd takk Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Du kan ikke utdype "en hard reset" litt bedre da jeg sliter med akkurat det samme som du gjorde?Forklar helst forståelig da jeg ikke er kjempeerfaren med bios osv På forhånd takk Hard reset= flytting av jumper på hovedkortet hvor det vanligvis står ClearCmos e.l. Jumperen flyttes fra pinne 1 - 2 til 2- 3 og holdes der i min. 5 sekunder. Dette resetter cmos og setter bios til default. Noen sverger også til å ta ut backup batteriet samtidig. Å resette cmos er ofte nødvendig hvis man overklokker og kommer i skade for å være litt for ivrig slik at maskinen fryser (les låser seg). Husk å ha frakoblet strøm og alt annet mens du gjør dette. Det er også viktig å jorde seg selv (bli kvitt statisk strøm i kroppen) når man roter omkring i maskinen. Dette gjøres enten ved armlenke tilkoblet metall i kabinettet, eller ved å ta på metall i kabinettet og la seg utlade, 3 - 4 sekunder. Trykk gjerne også ett par ganger på av/på knappen for å bli kvitt evt. strøm i kondensatorer etc. Nå er man ganske trygg på å ikke ødelegge komponenter i maskinen. Vær likevel forsiktig med å ta direkte på ledende deler på komponentene. Hvis man må berøre kort e.l. når man monterer / demonterer så ta i festestykket og / eller i plastplaten. Fabrikantene gir ofte ut nye oppsett for bios, og da er det kanskje nødvendig å oppdatere denne med siste utgave for å overkomme problemer med oppgradering av foreks. ny hardware som er kommet til etter forrige bios utgivelse. Nyere hovedkort har ofte mulighet for å oppdatere bios i / fra bios. Dette kan skje ved å foreks. ha siste versjon (hentet hos fabrikantens nettsted) på en minnepinne eller diskett, evt. også på CD og hentes direkte derfra via et eget valg i bios. Håper dette var forståelig nok. Endret 1. november 2007 av -alias- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå