Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan koble "rar" USB-plugg til hovedkortet?

Anbefalte innlegg

(Håper dette er riktig kategori!?)

Heisann! :)

Kjøpt ny PC nå, men det er noen plugger jeg ikke helt skjønner meg på..

Det er USB (og Firewire) ledninger / plugger fra et frontpanel som kommer fra kabinettet, og disse skal da settes i hovedkortet, slik at de fungerer (frontpanelet, altså).

Men, jeg skjønner ikke hvordan;

Hvordan skal jeg få denne USB -pluggen;

116068.jpeg

til å kobles sammen med disse pluggene på hovedkortet;

116069.jpeg

..eller via disse "skjøte -pluggene";

116070.jpeg

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruk overgangene (siste bilde) så skulle nok ting passe vet du.

Overgangene har 9 plugger (10 minus 1). De pluggene på øverste bildet har 4 + 1. Er det bare å sette dem vilkårlig nedi?

Les hk manualen

Det står ikke.. står kun om hvordan jeg kan sette 9pins plugger i en 9pinns plugg. Ikke hvordan jeg setter 4 + 1 pins plugger i en 9pins plugg..

Lenke til kommentar

GND - GND

VCC - +5V

De to andre er da umulig å koble feil.. Har aldri hørt om at du trenger SHIELD, den fungerer visst som en ekstra GND..

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette, evt hvor han kobler den? Jeg bruker ikke mine "SHIELD"-kontakter og har ikke noe problemer med USB..

Tror det var greit nok forklart :thumbup:

Lenke til kommentar

Dæven, dette har jeg knotet med en gang og...

Obs Obs! jeg klarte da selvfølgelig med mine 10 tommeltotter, og ødelegge usb-Headerene på hovedkortet. noe som ble satt feil, og vips, fikk jeg strøm på noe jeg ikke skulle ha strøm på.... OOOOFFFF! :whistle:

Vær forsiktig ...

Lenke til kommentar
GND - GND

VCC - +5V

De to andre er da umulig å koble feil.. Har aldri hørt om at du trenger SHIELD, den fungerer visst som en ekstra GND..

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette, evt hvor han kobler den? Jeg bruker ikke mine "SHIELD"-kontakter og har ikke noe problemer med USB..

Tror det var greit nok forklart :thumbup:

Sikkert greit nok forklart, men.. siden jeg er en smule dum! :blush: ;

GND på GND

USB2+ på P2+

USB2- på P2-

VCC på +5V

Ikke noe på NC, og SHIELD skal jeg IKKE bruke?

Jeg har 4 USB'er i frontpanelet, men som bildet viser, så har jeg bare 2 koblinger på hovedkortet.. det går vel ikke an å sette 2 på 1? Hovedkortet mitt skal visstnok støtte 10 USB'er, og 6 av dem går ut "bak"..

OBS: Dette er IKKE PC-en som står i signatur..

Dæven, dette har jeg knotet med en gang og...

Obs Obs! jeg klarte da selvfølgelig med mine 10 tommeltotter, og ødelegge usb-Headerene på hovedkortet. noe som ble satt feil, og vips, fikk jeg strøm på noe jeg ikke skulle ha strøm på.... OOOOFFFF! :whistle:

Vær forsiktig ...

Åida.. hmm.. Husker du hva som var riktig da? :)

Takk takk!!

Lenke til kommentar

GND på GND

USB2+ på P2+

USB2- på P2-

VCC på +5V

Jeg har 4 USB'er i frontpanelet, men som bildet viser, så har jeg bare 2 koblinger på hovedkortet.. det går vel ikke an å sette 2 på 1? Hovedkortet mitt skal visstnok støtte 10 USB'er, og 6 av dem går ut "bak"..

---------

Ønsker gjerne en dobbeltsjekk på dette før jeg setter i gang.. :ermm: Vil ikke være like uheldig som 220volt..

Takker! :)

Lenke til kommentar

Takker! :)

hmm.. hva mente du?

Det er ikke flere blåe USB -kontakter på hovedkortet, så vidt jeg kan se, enn de to som er på bildet.. men, fra frontpanelet så kommer det 4 ledninger, siden det er 4 USB -innganger der..

Hvilke 4 porter tenker du på?

Takk, igjen! :)

Lenke til kommentar
GND på GND

USB2+ på P2+

USB2- på P2-

VCC på +5V

Jeg har 4 USB'er.....

Stemmer det der!

Tenker på bildet her:

116069.jpeg

Som du ser så har du to kontakter som er blå! Hver kontakt har to usb koblinger, dvs 2 x 2 = 4 usb kontakter pluss 6 usb kontakter bak. Det er 10 usb kontakter :)

Hver rekke av pins på det ene blå kontakten kobler til et usb port. Dvs du må koble til 2 usb porter på hvert blå kontakt. Du har en rekke med 4 pins og en rekke med 5 pins.

Håper det har vært til hjelp! Må bre spørre er du ny i pc bygging?

Endret av Adda
Lenke til kommentar

Så flott!! :w00t:

Da skal jeg få det til! :)

Men, for å svare på om jeg er ny i PC -bygging, så må jeg si det er litt to-delt..

Jeg bygger generelt ikke lengre, og det er hovedsakelig 1 grunn til det; Er det feil på én komponent, så har jeg ikke "tid" eller tålmodighet til å begynne med feilsøking.. "Vil ha alt klart, NÅ!" -type mentalitet.. :)

At jeg valgte å gjøre det denne gangen, var fordi at jeg ikke var så gira på å vente på deler (NetShop, som jeg vanligvis bruker, hadde ikke alle delene, så jeg måtte bestille fra flere steder).

Føler egentlig at jeg skal klare å bygge PC-er uten de altfor store problemene, men denne gangen gikk ikke det helt; det var noen plugger som jeg sto litt fast med.. og jeg er for forsiktig til at jeg ønsker å ta noen sansjer..

Bortsett fra å sette i noen harddisker og sånne småting, så har jeg ikke gjort noe større "PC-bygging"-prosjekter siden jeg bytta fra et et 386 -hovedkort, til 486, og videre til Pentium..

Men, takker for all hjelp! :) Skal gjøre dette når jeg kommer hjem igjen..

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...