Nuffern Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Det er likegyldig hvor mye han har tatt på maskinen så lenge pakningen er åpnet. Og ja, de har godtatt en retur MEN da må de ha dekket kostnadene, så kan vi diskutere i det uendelige om 1500 er en OK pris. De har ikke noe krav på å få dekket sine kostnader. De driver fjernsalg og derfor har kunden rett til å benytte seg av angreretten. Det er tidligere slått fast at man har rett til å åpne forpakningen samt teste produktet uten å miste angreretten. Man skal dog ikke bruke produktet som sitt eget. Dette har heller ikke trådstartert gjort. Maskinen har vært i bruk et par timer, batteri er ikke tatt i bruk, beskyttelsesfilm er fortsatt på skjerm og han har kjørt full recovery. Det er da ingenting som sier at han ikke skal kunne få benytte seg av angreretten. Det at selger får kostnader ved å funksjonsteste maskinen samt selge den som en B-vare skal på ingen måte overføres kunde med mindre han har brukt den som sin egen. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Har opplevd dårlig kundeservice fra Netshop selv. Du kan lese min "historie" her, som forøvrig ikke er over enda. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Det er likegyldig hvor mye han har tatt på maskinen så lenge pakningen er åpnet. Og ja, de har godtatt en retur MEN da må de ha dekket kostnadene, så kan vi diskutere i det uendelige om 1500 er en OK pris. De har ikke noe krav på å få dekket sine kostnader. De driver fjernsalg og derfor har kunden rett til å benytte seg av angreretten. Det er tidligere slått fast at man har rett til å åpne forpakningen samt teste produktet uten å miste angreretten. Man skal dog ikke bruke produktet som sitt eget. Dette har heller ikke trådstartert gjort. Maskinen har vært i bruk et par timer, batteri er ikke tatt i bruk, beskyttelsesfilm er fortsatt på skjerm og han har kjørt full recovery. Det er da ingenting som sier at han ikke skal kunne få benytte seg av angreretten. Det at selger får kostnader ved å funksjonsteste maskinen samt selge den som en B-vare skal på ingen måte overføres kunde med mindre han har brukt den som sin egen. What he said. Er vi derimot sikre på at dette er et fjernsalg? Har han fått maskinen tilsendt? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Han har fått den tilsendt, det er bekreftet. Hvis han har bestilt den fra butikken til Netshop Oslo er det ikke åpenbart at han har angrerett, siden han i så fall hadde hatt mulighet til å selv undersøke varen på forhånd. Trådstarter er litt vel sparsom med med opplysninger så det kan tenkes at Netshop hevder at dette er tilfelle. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Er vi derimot sikre på at dette er et fjernsalg? Har han fått maskinen tilsendt? Trådstarter sa at han ringte NetShop og fikk maskinen tilsendt i posten. Se forøvrig innlegg nr 17. Det var noe snakk i en annen tråd her at forbruker nærmest forplikter seg til å sjekke ut gjenstanden dersom det er mulig før han handler den på fjernsalg. Dette vil si at han/hun stikker innom den lokale avdeling til det firmaet som det blir bestilt fra osv. Jeg kjenner ikke nærmere til dette, men det kan hende at kunde mister deler av sin angrerett dersom kunden kunne ha sjekket ut varen før den ble kjøpt men unnlot dette. Det kan hende at NetShop bruker dette som argument. På en annen side så er det bare noe jeg har lest i en annen tråd, og om det finnes noen likende saker som er avgjort hos FTU eller i en domstol er jeg usikker på. Det er ikke sikkert at kunden bor i nærhet av NetShop. Siden han valgte å få varen tilsendt så gjør han neppe det. Edit: lagt til et par setninger samt typo Endret 31. oktober 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Hei, og god kveld. Det var en lik sak som din oppe tidligere denne måneden, nemmlig denne. Dessuten er OS-lisens knyttet til PC og ikke deg, så din recovery vil bare nullstille PC-en. Du har rett til å angre på ditt kjøp så lenge varen er i tilnærmet samme stand som du fikk den og leveres tilbake i original embalasje. Henvis også til tidligere saker hos FTU. Endret 31. oktober 2007 av Onyx Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg bor nok i Bergen, men var tilfeldigvis på ferie på Eidsvoll. Jeg hadde reist inn til Oslo hadde jeg hatt mulighet til det, men dessverre rakk ikke tiden til. Det selvføgelig netshop kunne ha gjort, er å nekte meg å kjøpe PC-en via fjærnsalg. Regler er uansett regler, og jeg hadde påkrevd angreretten selv om jeg bodde i samme bygning, så lenge jeg ikke hadde sett på varen på forhånd. I dette tilfellet hadde jeg nok kjøpt den uansett om jeg var i butikken eller ikke, men netshop satt opp et tilbud dagen etter, på en ultraportabel fra toshiba. Jeg fant ut at jeg hadde råd til å legge ut for denne i minst to uker. (Jeg tok dette fra kredittkortet som jeg aldri bruker, fordi jeg regnet jo med å få pengene mine.) Dette har satt meg i den noe ubehagelige situasjonen at jeg nå har makset ut kredittkortet mitt (På 5000 kroner) og at jeg måtte låne penger til å betale husleien. Det som forundrer meg er at butikkene totalt overser det faktum at: a) Kunde kan levere tilbake varen i tilnærmet samme stand. b) Kunden kan levere tilbake en gjenstand som ikke er i tilnærmet samme stand, så lenge ikke skaden er et resultat av uaktsomt bruk. Bevisbyrden ligger på nettbutikken (Siden herrens år 1995), og hele loven er ufravikelig. § 6. Definisjoner a) fjernsalg: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten c) telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren[3]" Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Takk skal dere ha, alle som har komt med erfaringer og kommentarer i denne tråden. Det er synd at butikker lar saker gå så lenge, når de selv vet at de tar feil. Forbrukerrådet og FTU har bedre ting å gjøre på enn å løse slike saker. Det går ut over de som virkelig trenger det. Lenke til kommentar
Mystikal1 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Netshop har den værste servicen jeg har vært borti, å bruke 10 000 kr på en gaming pc var rett og slett lureri fra dems side. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Det er likegyldig hvor mye han har tatt på maskinen så lenge pakningen er åpnet. Og ja, de har godtatt en retur MEN da må de ha dekket kostnadene, så kan vi diskutere i det uendelige om 1500 er en OK pris. De har ikke noe krav på å få dekket sine kostnader. De driver fjernsalg og derfor har kunden rett til å benytte seg av angreretten. Det er tidligere slått fast at man har rett til å åpne forpakningen samt teste produktet uten å miste angreretten. Man skal dog ikke bruke produktet som sitt eget. Dette har heller ikke trådstartert gjort. Maskinen har vært i bruk et par timer, batteri er ikke tatt i bruk, beskyttelsesfilm er fortsatt på skjerm og han har kjørt full recovery. Det er da ingenting som sier at han ikke skal kunne få benytte seg av angreretten. Det at selger får kostnader ved å funksjonsteste maskinen samt selge den som en B-vare skal på ingen måte overføres kunde med mindre han har brukt den som sin egen. Hvis han har lagt inn nytt OS, som han har gjort, han sier ha la inn linux for dualboot. Det betegnes jo som eget bruk. Rart at folk ikke starter maskinen og sjekker om alt funker som det skal før de gjør større endringer på det. Men siden han har kjørt skikkelig recovery, og maskinen er som den var ny. Så er vel dette en sak som kan falle begge veier. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Det er likegyldig hvor mye han har tatt på maskinen så lenge pakningen er åpnet. Og ja, de har godtatt en retur MEN da må de ha dekket kostnadene, så kan vi diskutere i det uendelige om 1500 er en OK pris. De har ikke noe krav på å få dekket sine kostnader. De driver fjernsalg og derfor har kunden rett til å benytte seg av angreretten. Det er tidligere slått fast at man har rett til å åpne forpakningen samt teste produktet uten å miste angreretten. Man skal dog ikke bruke produktet som sitt eget. Dette har heller ikke trådstartert gjort. Maskinen har vært i bruk et par timer, batteri er ikke tatt i bruk, beskyttelsesfilm er fortsatt på skjerm og han har kjørt full recovery. Det er da ingenting som sier at han ikke skal kunne få benytte seg av angreretten. Det at selger får kostnader ved å funksjonsteste maskinen samt selge den som en B-vare skal på ingen måte overføres kunde med mindre han har brukt den som sin egen. Hvis han har lagt inn nytt OS, som han har gjort, han sier ha la inn linux for dualboot. Det betegnes jo som eget bruk. Rart at folk ikke starter maskinen og sjekker om alt funker som det skal før de gjør større endringer på det. Men siden han har kjørt skikkelig recovery, og maskinen er som den var ny. Så er vel dette en sak som kan falle begge veier. Det kan nok falle begge veier, ja. Spørsmålet blir om det å installere linux for å sjekke om det fungerer på maskinen for så å stille den tilbake til orginalt oppsett er det samme som å ta varen i bruk som sin egen. Det er vel dette som er kjernen i hele saken. Videre så var vel heller ikke NetShop kjent med dette, og avslo derfor returen av andre grunner. Slik jeg ser det så nekter de kunden retur fordi han har pakket ut maskinen og startet den opp. Det er noe man skal ha rett til å gjøre i følge Angrerettloven. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Nå var det ikke helt om jeg hadde loven på min side, jeg ønsket å diskutere. Jeg stiller spørsmål ved netshops evne til å behandle kunder, og å følge lovverket. Nuffern har helt rett, netshop har ingen anelse om at jeg testet Linux på maskinen. Jeg har heller ingen grunn til å informere netshop om dette, fordi Linux ikke forandrer maskinens stand på noen som helst måte. Bare det at Netshop ikke kan bevise at maskinen har kjørt Linux er et godt bevis på dette. I tillegg er operasjonen med å legge inn Linux på en maskin ikke noe problem når det blir gjort på den riktige måten, som f.eks av meg. Hvis jeg hadde f.eks ødelagt boot sektoren, hadde saken vært en annen. (Selv om recovery disken hadde fikset dette). Jeg la selvfølgelig inn Linux for å teste maskinvarekompatibiliteten, og den var uventet nok meget tilfredsstillende. (Jeg har slitt en del med Linux på tidligere maskiner) Problemet er at det egentlig ikke er mulig å "bruke en PC som sin egen", med mindre du faktisk skader den på en eller annen måte. (Om jeg hadde fyllt opp Harddisken med porno og ulovelig programvare, så hadde maskinen forsatt vært i tilsvarende stand som den var ny.) Dette forutsetter i mitt hode naturligvis at brukeren har peiling på hva han gjør, og kan fjærne alle spor etter seg. Får en butikk inn en PC med masse private filer og slikt, så har de en god grunn til å avvise angreretten. Naturligvis, hvis du bruker en PC i flere måneder, for så ha prøve å sende den tilbake (Noe du har lov til hvis du ikke blir opplyst om angreretten), og du har brukt maskinen aktivt. Da vil jeg si at nettbutikken stiller med en bedre (Ikke nødvendigvis god-) sak. Jeg mener selv at jeg har en klar sak. Maskinen er i samme stand som da jeg fikk den, og om å legge inn Linux er uaktsomt eller ikke - spiller ingen rolle så lenge maskinen er i samme stand. Det vil si, at hvis du kjøper et produkt, og tar det med deg på en ekstremsport hvor sjangsen for å ødelegge produktet er maksimal, men du likevel ikke skader den på noen som helst måte, da har du forsatt angreretten i behold. Hvis du på en annen side skader produktet, og standen ikke lengre er som ny, grunnet din uaktsomme bruk. Jau, da mister du angreretten. Angreretten er ikke verre enn dette, foruten enkelte untak, som f.eks brutt forsegling på programvare, du brenner filer inn på CD-er (Og prøver å sende den brente CDen i retur, fordi du ikke ville ha CDen likevel, du kjøper en filmrull og tar 10 bilder, før du ombestemmer deg, osv.). Endret 1. november 2007 av Daehli Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Kjør saken videre til Forbrukerrådet da, så tar sender de den videre til FTU. Går noen måneder, men det virker som om det er eneste løsning på problemet siden butikken ønsker å være vanskelig. Når FTU har avsagt en dom i saken vil det også være lettere for andre kunder av NetShop og andre nettbutikker å legge litt vekt bak kravene. En dom i FTU har liten eller ingen påvirkning høyere opp i rettssystemet, men nettbutikkene vil nok tenke seg om en gang til før de nekter deg en retur da du kan vise til at tilsvarende sak har blitt dømt i favør kunde. Dersom kunden forteller at dette er en sak han kan vinne i FTU grunnet tidligere saker, gjerne mot samme bedrift, og at han vil kreve renter i tillegg til tilbakebetaling av kjøpssum så vil de nok rette seg etter dette. Med mindre de ønsker å ta saken videre til retten. Dette kan da komme til å koste de veldig mye tid og penger, samt at de burde vite at det er en sak de mest sannsynlig kommer til å tape. Videre må du regne med at NetShop leser denne tråden, Daehli, og at de sikkert kommer til å legge vekt på at du har innstallert linux på den (før du selvfølgelig satte maskin tilbake til orginaloppsett). Jeg og ganske mange andre forumbrukere med en del fartstid innenfor denne typen saker mener du allikevel har en veldig god sak. Dersom det ikke er andre aspekter ved denne saken du ikke har nevnt for oss, så vil jeg anbefale deg å kjøre på! Edit: lagt til siste avsnitt Endret 1. november 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Hvor kommer det med "brukt som egen" inn i bildet? Såvidt jeg husker sier bare loven at produktet skal være i vesentlig samme stand som når man fikk det eller noe liknende. Vil ikke standen på produktet være det avgjøredne, ikke om man har brukt det som sin egen elelr ikke (noe som også framstår i overkant ullent for meg) AtW Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Jeg håper jeg ikke er for bombastisk. Hvis noen synes jeg er urimelig eller belyser noe på feil måte, så hadde det vært kjempefint å høre fra dere. Det er synd at de virker umulig å få tak i, for jeg er ganske sikker på at vi hadde komt til enighet om de faktisk var villig til å åpne denne kontakten. (Ringe opp igjen så snart de har tid, som jeg ble lovet.) Jeg vet ikke om jeg skrev det i går, men jeg tilbudte meg å betale 300 kroner for å få saken ut av verden. (For å vise litt godvilje) Jeg må faktisk innrømme at jeg angrer litt på at jeg bestillte en ny og dyrere PC rett etterpå, fordi batteritiden på denne ultraportable til 7 000kr var faktisk hele 5 timer, mot rundt 2 timer på den jeg har nå. Jeg har tenkt å kjøpe et ekstra batteri fra netshop, men det spørs om de er villig til å hjelpe meg med den saken og. Jeg bestiller i allefall ikke før den første saken har løst seg. Jeg har også, i følge loven krav på pengene innen 14 dager, så hvis dette ikke skjer, vil jeg gå til banken og kreve pengene tilbakeført og evt. anmelde netshop bare rent symbolsk. Uff nå drar jeg det litt langt her, men det hadde fått meg til å føle meg bedre, nå som jeg må leve på havregryn de neste tre ukene, hvis jeg ikke får pengene. (Har 150 kroner i lommeboken.) Edit: Videre må du regne med at NetShop leser denne tråden, Daehli, og at de sikkert kommer til å legge vekt på at du har innstallert linux på den (før du selvfølgelig satte maskin tilbake til orginaloppsett). Jeg og ganske mange andre forumbrukere med en del fartstid innenfor denne typen saker mener du allikevel har en veldig god sak. Dersom det ikke er andre aspekter ved denne saken du ikke har nevnt for oss, så vil jeg anbefale deg å kjøre på! Det er spørs om de kan bruke et anonymt forum til å tilbakeføre en påstand til meg som kunde. Selv om jeg kanskje har oppgitt nok detaljer til at netshop kan identifisere meg, så er jeg bare interessert i en refferdig sak. Hvis jeg faktisk har gjort noe gale ved å teste Linux, og at f.eks bootloaderen er permanent ødelagt, så er jeg mer enn villig til å betale for mine feil. Jeg er også villig til å si til netshop direkte - at jeg la inn Linux, hvis de spør. Jeg har ikke så veldig mye å sjule. Endret 1. november 2007 av Daehli Lenke til kommentar
jevel Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Maskinen er god som ny, uten en ripe, og batteriet var ikke engang brukt. (Dette var fult når det kom, er dette vanlig?) Enig i at det høres besynderlig ut med fullt batteri. Jeg vet ike hvordan det er med andre produsenter enn Lenovo / IBM, men alle de maskinene jeg har åpnet og installert fra scratch de siste årene har hatt halvfullt batteri, da dette er anbefalt for å bevare batteriet best mulig. -KJ Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Det er sjeldent maskiner leveres med fulladet batteri. De ligger som regel på 33-50 % av full kapasitet. Tror dog ikke vi skal bruke mye mer tid på å snakke om dette. Trådstarter sier han ikke har brukt batteriet, og jeg forstår det slik at han da kun satte det inn for å se hvor mye det var på det. Når man bare setter inn et batteri så kan strømmåleren vise at det er mer strøm på batteriet enn hva det faktisk er. Dette fordi den gjerne bare måler voltstyrken, og det er ikke ene og alene en god indikasjon på hvor mye strøm det er igjen på batteriet. Endret 1. november 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
gorber Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Kjøpte du denne med Mastercard? I så fall har du jo en god mulighet til å klage den veien og. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Jeg betalte med VISA, men overførte først fra Mastercard, så å kreve pengene tilbake via MC, blir å kreve tilbake penger fra meg selv. Batteriet stod i fra starten, og det har mest sannsynlig blitt fullladet mens jeg startet windows første gangen. Blir batteriet brukt selv om kabelen står i? Foresten, så kommer jeg til å ta kontakt med netshop i morgen igjen, og spørre den som tar telefonen når og hvordan jeg kan forvente å få svar. Evt. om de har stor pågang for tiden, problemer med sykefravært etc. Det er dårlig at de ikke har sagt noe som helst over telefon, utenom at "tilfeldigvis" ingen teknikere har vært til stede eller at de er opptatt, men at det ikke er mulig å holde linjen. Det er godt mulig de som har tatt telefonen ikke har vært noe særlig god med kundebehandling, men dette er likevel noe jeg forventer som kunde. Jeg jobber selv i en lignende jobb, og vet hvor viktig det er med fornøyde kunder. Hvis jeg ikke kan hjelpe kunden, så viser jeg i det minste at jeg prøver så godt jeg kan. Viser forståelse ovenfor kunden, og forklarer hva kunden kan gjøre. Man hører gjerne med kunden om det er en hastesak eller ikke, og ofte gir litt kompansasjon hvis kunden ikke har fått den behandling han kan forvente. Jeg gjør ikke dette bare for bedriftens beste, men fordi jeg faktisk liker å gjøre folk fornøyd og glad. Det er det som gjør slike yrker så morro. Selv kunder som er potta sure, burde få mulighet til å gå ut med et smil om ansiktet. Så, da er det spørs om netshop kanskje trenger en ny og bedre ledelse, eller rett og slett litt friskt blod i årene. Jeg har hørt mye godt om netshop opp gjennom tidene, og kommer faktisk til å handle der igjen, så fremt det blir noe framgang i denne saken. Jeg har veldig sjeldent behov for kundestøtte, og vet som oftest hva jeg skal ha før jeg kjøper noe. Hvis noe går gale, så vet jeg godt å feilsøke personlig er det raskeste og mest effektive måten å løse saken på. Hele denne saken bygger egentlig på at netshop overgikk det første tilbudet med et annet dagen etter, og etter en subjektiv vurder så valgte jeg å gå for den andre. Legg merke til at jeg sendte den første tilbake og søkte om retur før jeg bestilte ny maskin. Endret 1. november 2007 av Daehli Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Vell, mine erfaringer er; Bestilte noen minnebrikker, men det skjedde en eller annen plukkfeil, så jeg fikk en tom eske med bare sjokolade i. Etter snart et par mnd. venting (Siden forrige super tirsdag) Og et par mailer og purringer på PM får jeg endelig brikkene i posten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå