Liestöl Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Hei.. Har egentlig ikke så mye peiling på lasere, men hvor farlig er en 35mw grønn laser uten IR filter? Har lyst å kjøpe en taktisk laser til min .22lr halvauto, men så kom jeg til å tenke på ir lyset og da serlig når jeg ser igjennom kikkertsikte :O Kan IR refleksjon fra en 35mw skade? Er jeg en stor pusekatt? Takker for svar Endret 31. oktober 2007 av Liestöl Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Dude! Kommer det infrarødt ut fra en GRØNN laser? Min pappa har en Infrarød laser til nattkikkert, jeg kan ikke se prikken med det blotte øyet siden den er infrarød. Neppe tror jeg din grønne laser sender ut IR. Dessuten så er det veldig kraftig uansett og se inn i den grønne laseren, så ikke gjør det... Lenke til kommentar
Liestöl Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Skulka du naturfag? Det kommer mye IR fra laser, laser er egentlig veldig konsentrert lys på en bestemmt bølgelengde som feks. 532 nm = grønn. Ir kan man ikke se nei, men trenger man kunne se alt som er farlig? Men man kan føle IR som lager varmeenergien i lys. Man kan få lasere med IR filter, gjør at IR lyset ikke kommer ut, men bare lys på den bølgelengden du ser. Da kommer det nesten ingen varme fra laseren. Siden laser er veldig konsentrert lys betyr det veldig konsentrert IR stråling, kan ikke helt skalaen her, men en 150mw laser har godt over 1000mw IR, en 50mw har nesten 200mw ir og 35mw godt over 100mw IR stråling. Så kan du tenke deg hvor farlig kraftige lasere er når sånne billig drittlasere type rød som du har fått i øyet før bare er på 5mw og man merker ikke IR lyset. Rød er dessuten den dårligste lasertypen og grønn den kraftigste. Det faren din har en laser der bare IR stråler kommer ut, få man den å øyet få kan man få skader etter hvor sterk den er. En slik laser bruker man med Night vision feks. Men har ikke peilig på hvor farlig disse 100mw IR er med tanke på refleksjon og gjennom optikk. Er jo ikke dum og ser rett inn i laseren Endret 31. oktober 2007 av Liestöl Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Skulka du naturfag? Vet du hva lys/laser er? LASER = Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation. En grønn laser som sender ut perfekt monokromt grønt lys (ca 510nm) vil ikke sees veldig bra i et IR-kamera (om det kun er et rent IR-kamera) da IR-lys har bølgelengde på fra 700nm til 1mm. Den eneste IR-kilden fra den grønne laseren vil komme fra at du varmer opp punktet som den grønne strålen treffer tilstrekkelig. Noe sier meg at 35mW ikke er nok... Den grønne refleksjonen vil være en diffus "scattering" og vil sannsynligvis ikke skade i vanlig bruk. Hold den unna speil og slikt though. Edit: Den infrarøde delen av laseren vil også følge diffus "scattering" om du ikke peker den på noe reflekterende. Det skal gå finfint. Endret 31. oktober 2007 av Belarnion Lenke til kommentar
Liestöl Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) La på litt ekstra på svaret mitt før du oppdaterte Belarnion Jo laser uten IR filter gir ut mye IR, men sprer seg ja. Men hvor farlig er det om natta på noe lyst 10m unna i kikkerten. Endret 31. oktober 2007 av Liestöl Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Yes. Uansett farlig og rette laseren mot øyet. Er det derfor diodene i laserne oppgis feks i 1watt? Selv om det ca bare kommer 100mw powa på grønn bølgelengde. Lenke til kommentar
Liestöl Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Det vet jeg faktisk ikke, har ikke peiling på sånne lasere, men fekk lyst på et lasersikte og kom til å tenke på IR lys gjennom kikkerten. Men vet at det er sjukt mye mer "lys" man ikke ser selv om laseren "bare" er på 100mw. Hadde man sett ir lyset så hadde det sett ut som laserpennen var en helt sjuk lommelykt... Endret 31. oktober 2007 av Liestöl Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) La på litt ekstra på svaret mitt før du oppdaterte Belarnion Jo laser uten IR filter gir ut mye IR... Ah. Ser det... Ikke alle lasere vil sende ut IR. Vanlige grønne "pennelasere" vil sende ut en del IR pga den spesielle måten de er bygget opp på. Her er det en IR-kilde som får frekvensen doblet til grønt lys. Røde/orange lasere skal ikke sende ut store mengder IR pga at dioden operer direkte med ønsket bølgelengde. Dette finnes også grønne og også blå lasere som ikke sender ut IR. Vet du nøyaktig hvilken type du har? Det finnes mange måter å lage laserlys på... Edit: Står det f.eks. noe om hvilken klasse det er? Endret 31. oktober 2007 av Belarnion Lenke til kommentar
Liestöl Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Aha.. som sagt så har jeg ikke peiling på lasere, men vet at sånne morrolasere som man smeller ballonger med er farlige uten IR filter, men da kan man ikke smelle ballonger Btw, dritt å diskutere direkte på et forum Her er den typen jeg vurderer å kjøpe til rifla mi: Lazzzzer Endret 1. november 2007 av Liestöl Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Aha.. som sagt så har jeg ikke peiling på lasere, men vet at sånne morrolasere som man smeller ballonger med er farlige uten IR filter, men da kan man ikke smelle ballonger Btw, dritt å diskutere direkte på et forum Her er den typen jeg vurderer å kjøpe til rifla mi: Lazzzzer No worries. Sannsynligvis er det en laser klasse 3B. En laser klasse 3B kan sende ut lys med intensitet på opp mot 0,5W (500mW) i frekvensområdet 315nm til far IR. Laseren skal være harmløs om den reflekteres fra papir eller matte overflater. Jeg vil tro at du vil brenne huden før den infrarøde strålingen reflektert fra matte overflater vil være farlig. Det er kun en direkte reflektert stråle fra en blank overflate som er skadelig. For all del. Vær forsiktig. Lasere er gøy men man skal ha respekt for de. Lenke til kommentar
Liestöl Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Aha.. som sagt så har jeg ikke peiling på lasere, men vet at sånne morrolasere som man smeller ballonger med er farlige uten IR filter, men da kan man ikke smelle ballonger Btw, dritt å diskutere direkte på et forum Her er den typen jeg vurderer å kjøpe til rifla mi: Lazzzzer No worries. Sannsynligvis er det en laser klasse 3B. En laser klasse 3B kan sende ut lys med intensitet på opp mot 0,5W (500mW) i frekvensområdet 315nm til far IR. Laseren skal være harmløs om den reflekteres fra papir eller matte overflater. Jeg vil tro at du vil brenne huden før den infrarøde strålingen reflektert fra matte overflater vil være farlig. Det er kun en direkte reflektert stråle fra en blank overflate som er skadelig. For all del. Vær forsiktig. Lasere er gøy men man skal ha respekt for de. Takk for svar! Men en 35mw grønn laser er ikke bare bare så man må ha full respekt... redd for øynene mine da jeg har tenkt å bli HV skarpskytter i januar. Ser ut har vært i garden Endret 31. oktober 2007 av Liestöl Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Japp. Stolt av den tida. Jeg lærte utrolig mye om meg selv og andre det året. Jeg var kanonmann, så jeg fikk bruke noen laseravstandsmålere også. Endret 1. november 2007 av Belarnion Lenke til kommentar
larsen952 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Alt av laser over 5mw skal man være forsiktig med. Man kan selfølgelig skade seg mindre kratige lasere også. 5mw med ren effekt fra en grønn DPSS laser er ganske kraftig hvis den skal kun brukes som peker! Navnet laser sier jo at laser lyset skal være monocromt. Det er det også, men noen lasere kan sende ut flere bølgelender av monocromt lys. Den grønne dpss laseren er bare en av dem. Felles for bølgelenden til lyset som kommer ut er at det har en Q faktor som går mot 1. Altså kun en frekvens og ingen støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå