blanding Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hei allesammen! Jeg har startet med studier igjen. Holder nå på med matte,,16år siden jeg sist såg i en mattebok. Det er et nettsttudim så tilgang på lærere som forklarer er liten. Har derfor noen oppgaver fra matteboken jeg ønsker et svar eller forklaring på. 1) øker radien i en kule med 20%. Hvor mangen % øker volumet? 2) du har en 10m høy bambusstokk. Den brekker, og toppen berørerbakken 3m fra foten av stammen(rettvinklet) Hvor høyt opp på stammen skjer bruddet? 3)Hvordan kan vi bruke en tauring som har 12 knuter av samme avstand mellom hver knute til å avgjøre om en trekant er rettvinklet??? Takker VELDIGT for alle svar!! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 1) Vekstfaktor: (1,2)^3 = 1,728 ): økning: 72,8% ------------------------------------------- 2) Pytagoras: (10-x)^2 + 3^2 = x^2 ------------------------------------------------- 3) 3 + 4 + 5 knuter = 12 knuter ): 3^2 + 4^2 = 5^2 , altså rettvinkla trekant 9 + 16 = 25 Lenke til kommentar
blanding Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Takker for svaret,men jeg trenger nok en litt nermere forklaring på hva det er du egentlig gjør. Hva er de vinklene du bruker i regnestykket.? Kan du forklare lit nermere hva de tallene du bruker i regnestykket er for noe i forhold til oppgavene.? oppgave 1. Vekstfaktor 1,2 skjønner jeg er 20% men hva er da den vinkelen du bruker og hvor får du 3 tallet fra. fikk en annen til å regne på det, å han brukte et stort regnestykke til først regne ut nåverende volum å radius får så regne ut økningen med 20%, Han brukte helt andre formler enn det du viser,,,kan jeg enkelt bare skrive det slik som du gjort6 på en prøve feks? oppgave 2. den skjønte jeg ike bæret av...skjønner ikke hvor de tallene du bruker kommer fra. skjønner at 10 er høyden å 3 er lengden på bakken,,,men skjøner ike noe av 2 tallet vinklene og hvorfor akkurat szat op slik. oppgave 3.Må dessverre be om en nærmere forklaring her også. Jeg virker nok rimelig døv i matte,,,men jeg synes mye er enkelt ang trekanter..vinkler,,,cos å sin tan å alt det der...men enkelte oppgaver blir helt gresk. Setter stor pris på all hjelp jeg kan få. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 ^ betyr opphøyd i. x^2 betyr x opphøyd i andre, altså x2. Så (1,2)^3 betyr (1,2)3 Men angående 2) Her vil x bli lengden på hypotenusen, altså lengden fra bruddet til toppen. Oppgaven spør egentlig om lengden fra bakken til bruddet på den vertikale stammen, så det vil vel egentlig være mer logisk med (10 - x)2 = x2 + 32 hvor x blir lengden fra bakken til bruddet på den vertikale stammen. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 ^ betyr opphøyd i. x^2 betyr x opphøyd i andre, altså x2.Så (1,2)^3 betyr (1,2)3 Men angående 2) Her vil x bli lengden på hypotenusen, altså lengden fra bruddet til toppen. Oppgaven spør egentlig om lengden fra bakken til bruddet på den vertikale stammen, så det vil vel egentlig være mer logisk med (10 - x)2 = x2 + 32 hvor x blir lengden fra bakken til bruddet på den vertikale stammen. Ikke enig Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Ikke enig Ikke enig i at x i ditt uttrykk er hypotenusen?Eller at det ikke er mer logisk med (10-x)2 = x2 + 32? Endret 1. november 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
blanding Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Oppgave 2: Svaret på hvor høyt oppe bruddet skjer skal være 4,55. Jeg klarer ikke å komme frem til det selv med de forklaringene jeg får? Lenke til kommentar
blanding Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Oppgave 2: Svaret på hvor høyt oppe bruddet skjer skal være 4,55. Jeg klarer ikke å komme frem til det selv med de forklaringene jeg får? ka man velge om stamen skal være x, eller er det hypotenusen som er x? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Det er likegyldig om man velger hypotenusen eller deler av kateten som 10-X. Pytagoras læresetning gir (10-x)2 = x2 + 32 som igjen kan forenkles til 100-20x+x2=x2+9 Dersom du løser videre blir svaret x=4,55. Endret 2. november 2007 av Vice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå