Gå til innhold

Casemodding: Chieftec Dragon "Blue Dragon"

Anbefalte innlegg

Tråden min når nok ikke helt opp til de andre proffe workloggene som ligger her, men jeg fannt ikke noe annet sted å legge ut om prosjektet mitt.. Håper tråden kan få stå og at jeg ikke blir fullstendig slaktet nå.

Her er mitt Chieftec Dragon, det har gjennomgådd lettere moddinger og fått litt lys, brytere og leds :)

Jeg har dessverre ikke noen proff worklog på det, for jeg visste ikke om konseptet "worklog" da jeg drev å modda :p det er en god stund siden nå. Det er litt bilder fra stage1 og noen fra stage2, derfor det er noen forskjeller her og der. Alt (bortsett fra høyre døra, når man står foran kabinettet, og dragen i toppen) har jeg laget/moddet selv. Jeg brukte nettby som bildeserver btw, håper det går bra..

thumbnail_pcn1.jpg

thumbnail_pcn2.jpg

Det har i ettertid kommet på en viftegrill på døra der du på bildet ser et hull på midten.

thumbnail_115-1538_IMG.JPG

thumbnail_pcn9.jpg

thumbnail_pcn6.jpg

Toppen gjennomgikk litt modifikasjoner, nå i ettertid har jeg ryddet opp kablene du ser rett under plexi'n. Jeg har også snudd PSU'n "opp ned" sånn at den rette sida kommer opp, så man slipper å se på den stygge label'n. Nå er det dette man ser :) Jeg har dessverre ikke bilder av min nå, men kan poste flere senere.

thumbnail_pcn10.jpg

Her ser vi Aerogate II'en min, den styrer 7 vifter og har 4 temperatursensorer. På denne kan jeg lese av rpm og *C på lcd skjermen. Liten men grei. Vippebryterne styrer noen catoder og uv-leds. Mellom vippebryterne sitter en Sunbeam catode kontroller, den styrer noen andre catoder :) Under dette sitter 4 brytere som var brukt til vifter før, men nå er de ute av drift.. kommer ikke på hva de kan brukes til..

thumbnail_pcn14.jpg

thumbnail_pcn12.jpg

Jeg skar ut midtpartiet av døra her og satte inn plexi, det ser jeg faktisk er ganske mange andre som har gjort. Da var jeg ikke alene om den ideen :) Videre, i toppen her sitter det 2 stk Coolermaster Cooldrive 3, de huser 2 stk 250gb sATA disker. Jeg prøvde å lakkere cd/dvd panelene, men dette var lenge siden jeg gjorde og var heller uerfaren lakkerer da jeg gjorde dette :p

thumbnail_pcn13.jpg

thumbnail_115-1558_IMG.JPG

Jeg monterte et par leds i toppen over 5.25 brønnene, dette ga en fin effekt både når døren er åpen og lukket.

thumbnail_pcn5.jpg

(ja jeg vet, plastikk.. vet ikke hvorfor i videste verden jeg tok bildet med plastikk på :blush: men det ble da bare sånn.. Tror jeg skal ta noen nye bilder etterhvert.)

thumbnail_pcn4.jpg

Og et overall bilde, litt mørkt kanskje..

Videre så driver jeg å oppgraderer, det er quadcore q6600, et g8800gts og noe ddr2 Crucial Ballistix som skal inn, på nytt hovedkort. Jeg gikk for en Thermaltake Big Typhoon cpu-kjøler, den var svær, veldig svær. Den tvinger meg til å redesigne og ommøblere innvendig. Jeg sliter nå med litt dårlig airflow pga typhoonen dekker til eksosviftene mine bak i kabinettet, typhoonen strekker seg nesten helt ut til døra hvis du skjønner. Tror jeg også må flytte en hdd til opp i en 5.25 brønn for å få det litt mer luftig. Jeg har også lyst å bytte ut 80mm viftene i fronten med 120mm, noen som vet om dette lett lar seg gjøre ? Og hvilken vifte er det som skal i toppen, helt øverst bake ?

thumbnail_DSC01986.JPG

Riving av gammel innmat..

thumbnail_DSC01978.JPG

Mer riving.. Her ser dere foresten litt av den "oppned" psu'n.

thumbnail_DSC01996.JPG

.. og litt rydding. De strømkablene fra Ultra X-connect'n er alt for stive.. det går såvidt ann å bøye på de når man nærmer seg koblingene. Tror de rettet på dette problemet på senere modeller. Jeg må vel ha meg en ny psu snart uansett.

thumbnail_DSC01984.JPG

Alt for stor cpu kjøler :ph34r: (sammt en utgammel mobil, vet ikke hvorfor jeg brukte den som målestokk men..)

thumbnail_DSC019284.JPG

Airflow problemet ..

thumbnail_DSC019827.JPG

Dårlig buisness for eksosviftene å stå og suge på cpukjølern.. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette problemet.

Vel det var det i denne omgang. Kommer sikkert mer.

Kommentarer her !

Endret av restify
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da har jeg løst temperatur probleme mine! YAY

Planen var å flytte en harddisk opp til en 5.25" og dermed kunne kvitte seg med en av de disk-"boksene" Så kunne jeg få fjernet en del kabler og stripset opp andre litt bedre.

Før:

thumbnail_DSC019284.JPG

Etter:

thumbnail_etter.JPG

Før:

thumbnail_DSC019827.JPG

Etter:

thumbnail_DSC01985b.JPG

Det ble denne modifiseringen, pluss en ekstra eksosvifte ved cpu-kjøleren, en i kabinettdøra, så plasserte jeg en over cpu-kjøleren (rett under psu'n) som drar lufta oppover i kabinettet, så er der oppe en vifte som drar ut den luften.

Resultat av dette var ganske greie dropp i temperaturer: (idle)

Før:

NB/systemp : 50*C

CPU : 31*C

Etter:

NB/systemp : 31*C

CPU : 23*C

Fornøyd :thumbup:

thumbnail_DSC01985a.JPG

Kommentarer her !

Endret av restify
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...