Stilongs Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Go dag! Jeg har et problem! En dag i forrige uke kom jeg hjem til en PC med svart skjerm, underlig tenkte jeg, restarta den sådan. Men ingenting skjedde, riktignok suser vifter, disker, HK og skjermkortet, men ikke så mye som et pip kom fra PC-en Har kjørt med litt OC før, men alt var nå på nesten default, utenom minne som jeg satt opp manuelt. Specs: Asus Blitz Formula med nyeste bios OCZ Reaper 8500 2x1GB @ 5-5-5-15 T2 1067Mhz 2.30v Intel C2D E6850 3Ghz Gainward 8800 Ultra OCZ EvoStream 720 Watt 2x WD 500GB Jeg fikk etter dette PC-en på beina igjen via en kompis som lånte meg noen OCZ SLi-ram som jeg fikk starta med, så stilte vi inn RAM i bios igjen etter et par trykk på "Clear CMOS"-knappen min Bytta da tilbake til mine egne brikker. Da starta den faktisk og problem solved tenkte jeg. Men igår tenkte jeg at det hadde vært gøy med litt OC igjen, titta litt i bios og skulle reboote, da ble det kun svart skjerm igjen. Kommer ikke i nærheten av noe post-screen eller noe Det nytter ikke å dra inn og ut komponenter, og det funker ikke med kun 1 brikke uansett slot... Finnes det noen tips, eller er det rett og slett RMA? Takker for svar! Lenke til kommentar
Caze Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Slik jeg forstår det så tryner maskinen når du overklokker, men fungerer som den skal når du kjører med default-innstillinger? Kjør først memtest når du har default-innstillingene. Får du ingen feil da, så er det jo ikke noe galt med RAMen, og du vil i tilfelle måtte betale flere hundre kroner for "ingen feil funnet" hos leverandøren ved en RMA. Lenke til kommentar
Bunghole Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Jeg har hatt samme problemet med min nye PC. Brikkene var kjøpt hos Netshop. PGA manglende tid lot jeg Digital Impuls teste mitt hovedkort med min RAM og CPU, og de konkluderte med at minnebrikkene mine var toast. Dagen etter var de levert Netshop, som i løpet av et par dager trakk samme konklusjon. Alle 4 brikkene var FUBAR. De nye brikkene fungerer utmerket. De går stabilt på 1200mhz 5-5-5-18. PGA lav volt fikk jeg en BSOD PFN LIST CORRUPT og svart POST, men dette ble fikset ved å nullstille CMOS og la minnebrikkene være ute ca 15 min. Da tømmes de for evt korrupte data. HUSK! REAPER må ha 2,3 Volt på default SPD (1066 5-5-5-15) Endret 1. november 2007 av Bunghole Lenke til kommentar
Bunghole Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Når du har fått maskinen opp, sjekk om AI suite eller PC Probe II forårsaker BSOD (0x0000007F). Dersom det skjer, svar på følgende tråd: ASUS BLITZ FORMULA - winbond bugs Lenke til kommentar
Stilongs Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Har PC-en oppe og går igjen nå! Måtte låne RAM av en kompis igjen for å få orden på dette:P Men nå kan jeg ikke røre timings, dvs sette dem på 5-5-5-15, da skjer det samme dritte igjen. Så de står nå på auto og de blir kjørt i 5-5-5-18 For å ordne opp i litt rot: PC-en har kjørt på default innstillinger når disse problemene startet. AI-Suite og PC-probe har jeg ikke giddet å installert ettersom de virker nokså unøyaktige og ubrukelige. Skal tukle litt nå og se hvordan det går! Lenke til kommentar
Bunghole Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Noe er definitivt galt. Før du går videre, må BIOS flashes til nyeste versjon. Deretter bør du kjøre memtest på brikkene dine. Feiler de på fabrikkinnstillinger (1066 5-5-5-15 2,3V), så er det definitivt en reklamasjonsgrunn. Selv med defekte minnebrikker, så kan du få såkalt "lotto-boot". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå