Warz Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Hei, Går siste året på VGS. Har hatt matte alle åra og bestått alle fag så langt. Men i år ser det ut som jeg vil få stryk i matte. Derfor lurer jeg på hvilke muligheter man har dersom man faktisk får stryk i Matte, 3MX. Man får jo 2 karakterer, en vanlig og en eksamens karakter. Hvis jeg stryker på begge hva er da mulighetene? Kan jeg da ta en eksamen privat og bestå "begge" disse karakterene? Er det mulig å velge for eksempel engelsk ( som jeg ikke hadde i år ) i stedet og ta eksamen i dette etter videregående for å få vitnemål/studiekompetanse? (Altså rett og slett droppe matten helt og bytte til engelsk, ta engelsk eksamen og få vitnemål) Takker for alle svar! Endret 31. oktober 2007 av Warz Lenke til kommentar
Lorentzt Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Mener det er mulig å ta andre fag enn det mattefaget som privatist etterpå, men det 'enkleste' er vel å jobbe knallhardt med matten ut året slik at du står? Er jo tidlig i året nå, så burde jo helt klart være mulig hvis man jobbet med det. Siden du er oppegående nok til å sjekke mulighetene her regner jeg med at du også vil klare å stå hvis du går inn for det. Mulig du kan ta ekstratimer eller lignende for å få kontroll på matten. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Mener det er mulig å ta andre fag enn det mattefaget som privatist etterpå, men det 'enkleste' er vel å jobbe knallhardt med matten ut året slik at du står? Er jo tidlig i året nå, så burde jo helt klart være mulig hvis man jobbet med det. Siden du er oppegående nok til å sjekke mulighetene her regner jeg med at du også vil klare å stå hvis du går inn for det. Mulig du kan ta ekstratimer eller lignende for å få kontroll på matten. Jeg har i det siste begynt å slite med ekstremt dårlig motivasjon til å jobbe med skolen, selv om jeg selvfølgelig skal prøve å få en 2er tror jeg selv det kan bli vanskelig med den motivasjonen jeg har nå... Det at jeg har bestått 2MX gjør jo at jeg er likestilt med de som består 3MZ i år, som betyr at jeg egentlig kan droppe matten dette året og ta opp et annet fag neste år ( som for eksempel engelsk ) hvis det er mulig. Skjekker rundt for å sikre meg at det faktisk er en mulighet jeg har. Lenke til kommentar
Squabble Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Enten bør du gå inn for å stå ellers bør du bytte fag. Å velge et fag du stryker i er bortkastet. Hvis du skal studere noe som trenger 3MX så bør du jo ta det. På en annen side så blir nok en 2er litt snaut og bygge videre på. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Eksamenskarakteren overstyrer standpunkt. Det vil si, får du stryk i standpunkt med står på eksamen vil du bestå faget (slik en jeg gikk på VGS gjorde). Stryker du på både eksamen og standpunkt er det bare å melde seg opp som privatist og ta privatisteksamen i faget. Består du privatisteksamen gjelder som å ha bestått faget på vanlig måte (med noen unntak når du skal søke hos Samordnaopptak når det gjelder hvilken kvote du søker i). Lenke til kommentar
Warz Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Stryker du på både eksamen og standpunkt er det bare å melde seg opp som privatist og ta privatisteksamen i faget. Består du privatisteksamen gjelder som å ha bestått faget på vanlig måte (med noen unntak når du skal søke hos Samordnaopptak når det gjelder hvilken kvote du søker i). Jeg har selvfølgelig så flaks at jeg er siste kullet med reform 94, betyr det at jeg er NØDT til å stå i matte før våren 2008 ellers vil jeg aldri få vitnemål og må ta hele videregående om igjen med "kunnskapsløftetet"? Skjønner ikke helt dette her... En god grunn til å velge et fag jeg kan bestå i siden det vil gi meg vitnemål. Det er veldig viktig at jeg får vitnemål for hvis jeg ikke får det synes jeg disse tre årene er blitt totalt bortkastet! Noen som vet? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 3MX er da langt ifra noe krav for å får generell studekompetanse, ei heller 2MX. Så det at de tre årene er bortkastet med stryk i 3MX kan jeg ikke helt se. Skal du ta en utdanning videre som krever 3MX, eller poengene dette faget bestått gir? Selv ingeniørutdanning krever ofte bare 2MX. Hør med skolen hvor lenge det er mulig å ta 3MX som privatist. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hvis du har fått med deg noenlunde fra de andre årene fra VG kan du vel prøve å karre deg en karakter opp..? Med litt hjelp fra en annen innbiller jeg meg at det ikke skal så altfor mye til.. Men hvis du ikke husker en brødbit av de forrige årene har du vel gått på en smell.. i alle fall, lykke til.. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 3MX er da langt ifra noe krav for å får generell studekompetanse Det stemmer nok ikke, man må bestå alle fagene hvis man skal få studiekompetanse, og dette er den eneste grunnen til at jeg bekymrer meg. Jeg har ingen planer om å ta skole som krever 3MX videre, men generell studiekompetanse må jeg jo ha... I fjor fikk jeg 2, og den 2ern var syltynn... Så jeg tviler på at jeg kan klare å karre meg oppover igjen med min motivasjon for tiden... :/ Lenke til kommentar
Endre Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Kravet for matte er 5 uketimer. Det har man på GK. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Hei igjen, Jeg er likevel bundet til å ha 30 timer hvert år. Hvis jeg da stryker i 3MX i år vil jeg ikke få studiekompetanse. Spørsmålet blir vel om jeg kan ta opp engelsk i stedet ( som er 5 timers fag også ) når jeg er ferdig og få studiekompetanse ( men da ikke noen karakter i matte )? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå