Gå til innhold

Fargeprofiler og Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste grunn til at jeg har beholdt XP på en maskin er den dårlige støtten for fargestyring under Linux. Jeg har ihvertfall ikke funnet en måte å hardwarekalibrere skjermen under Linux (Ubuntu).

Hvilken distro bruker du? LProf finnes i pakkebrønnen til Ubuntu/Kubuntu hvor det ser ut til at du kan bruke profiler til skjerm. Jeg har installert det, men ikke prøvet det noe særlig. Det jeg vet noen har gjort er å ha en dual-boot mellom win og Linux, slik at de kan lage en profil i Win å bruke den i Linux. For meg faller da noe av poenget med Ubuntu bort så derfor beholder jeg heller en maskin med XP.

Om noen har funnet noe, hører jeg også gjerne om det.

Skal du kalibrere skjermen holder det ikke med noen av de medfølgende profilene. Softwarebasert kan fungere på en CRT-skjerm, men dårlig på en LCD. Softwareløsninger finnes til Linux.

Lenke til kommentar
Eneste grunn til at jeg har beholdt XP på en maskin er den dårlige støtten for fargestyring under Linux. Jeg har ihvertfall ikke funnet en måte å hardwarekalibrere skjermen under Linux (Ubuntu).

Hvilken distro bruker du? LProf finnes i pakkebrønnen til Ubuntu/Kubuntu hvor det ser ut til at du kan bruke profiler til skjerm. Jeg har installert det, men ikke prøvet det noe særlig. Det jeg vet noen har gjort er å ha en dual-boot mellom win og Linux, slik at de kan lage en profil i Win å bruke den i Linux. For meg faller da noe av poenget med Ubuntu bort så derfor beholder jeg heller en maskin med XP.

Om noen har funnet noe, hører jeg også gjerne om det.

Skal du kalibrere skjermen holder det ikke med noen av de medfølgende profilene. Softwarebasert kan fungere på en CRT-skjerm, men dårlig på en LCD. Softwareløsninger finnes til Linux.

Jeg skal flytte husets tre maskiner over på Linux, og har ikke falt ned på distro enda, men heller mot Ubuntu. Jeg er i ferd med å gå til inkjøp av ny kalibrator, men så langt jeg kan se, er ikke colorvision produktene støttet under linux. Hvis jeg skal kjøpe noe annet, vil det kun være fordi det fungerer med Linux.

Jeg får ikke ekspremitert noe med Linux før tidligst over jul. Denne LProf pakken, kan den bruke hardware til skjermkalibrering?

I følge denne dokumentasjonen

http://www.argyllcms.com/doc/ArgyllDoc.html

skal X-RITE DTP94 støttes. Om dette funker kjøper jeg det.

Da er det kun råformat konvertering som gjenstår.

Lenke til kommentar

Finner du en kalibrator som støttes i Linux, skal det være en smal sak å sette opp profilen. På den linken virket det ikke som om det er veldig rett frem å sette dette opp? Jeg fant som sagt ikke ut av det, men programmer for bildebehandling finnes. Picasa leser RAW-filene, så du kan sortere, se på slides etc. der. Rawstudio er et alternativ for konvertering som ser bra ut og Rawshooter fungerer i Linux, så har du det er jo det veldig bra.

Gimp har kommet med fargestyring i siste versjon, men jeg ville prøvd Cinepaint også. Mye bedre skarphetsfilter og støtte for 16-bits filer.

Jeg har installert Ubuntu på 2 laptopper og 1 server (serverversjonen) og er veldig fornøyd med det. Har prøvet Kubuntu og Xubuntu men liker helt klart Ubuntu best. Siden den er så populær er det veldig lett å få svar på alle spørsmål ved litt søking, men som sagt, jeg har ikke funnet en bra måte å foreta hardwarekalibrering på.

Lenke til kommentar
Da er det kun råformat konvertering som gjenstår.

Har du sett på RawStudio ?

Og jeg mener at UFraw har en plugin for Gimp.

Og du får jo Bibble til Linux.

Tom

Linux er litt nytt for meg enda. Det er derfor jeg startet denne tråden. Da jeg har det sinnsykt travelt om dagen, og den eneste form for avslapping er rablerier på dette forummet, blir det lite rom for Linux testing.

Er disse programmene kjent for å fungere godt? Noen som har forsøkt dette og som kan sammenlikne med eks. Adobe RAW? Holder dette?

Hva med fargene og kalibrering av skjerm?

Lenke til kommentar

Når det gjelder kalibrering, så er jeg helt blank.

Det er faktisk kun bildebehandling som holder meg igjen i Windows-verdenen nå. Og det er primært fordi det ikke finnes Photoshop Elements, Lightroom eller lignende for Linux.

Bibble ser ut som et bra program, men det er ikke spesielt brukervennlig, og det er ikke en organisator. GIMP er OK, men har en høy terskel. gThumb er et kjekt program for å organisere bildene dine, men støtter ikke RAW. Og så er det et problem med printing. Det er vel kun HP som er brukbart som fotoskriver på linux. Canon er ihvertfall "Pain in the Ass".

For alt annet av data som jeg driver, så synes jeg linux gjør en like god jobb som windows, med halvparten av hardware'n.

Tom

Lenke til kommentar

Det er faktisk kun bildebehandling som holder meg igjen i Windows-verdenen nå. Og det er primært fordi det ikke finnes Photoshop Elements, Lightroom eller lignende for Linux.

Bibble ser ut som et bra program, men det er ikke spesielt brukervennlig, og det er ikke en organisator. GIMP er OK, men har en høy terskel. gThumb er et kjekt program for å organisere bildene dine, men støtter ikke RAW. Og så er det et problem med printing. Det er vel kun HP som er brukbart som fotoskriver på linux. Canon er ihvertfall "Pain in the Ass".

For alt annet av data som jeg driver, så synes jeg linux gjør en like god jobb som windows, med halvparten av hardware'n.

Tom

Alle versjoner av Photoshop frem t.o.m CS2 fungerer under Linux. Elements vet jeg ikke, men mulig det også fungerer?

For meg er det kun kalibrering av skjerm og litt spill som gjør at 2 av maskinene her fortsatt har noe fra M$.

Lenke til kommentar
Edit: Spillene kan jeg ta på Gamecube'n ;) Og kabalene er bedre på linux :thumbup:

He he. Du får jo også det glimrende spillet minesweeper, så da er vi i mål.

Wine støtter PS7, og det finnes tutorials for installering av CS2. Du er avhengig av en installasjon av PS CS2 under xp for å kunne kopiere dette over i linux. Så kopiere registeret.

Her er f.eks. et sted det står. Jeg leste ikke nøye igjennom den, men det virket som den var riktig.

Lenke til kommentar
Bibble ser ut som et bra program, men det er ikke spesielt brukervennlig, og det er ikke en organisator.

Eg installerte ein prøveversjon av lightroom, men avinstallerte det straks.. Det blei litt "for brukarvennlig" for min smak.. (slik at eg følte det blei uoversikteleg)

Bibble ser kanskje tungvint ut, men det er faktisk lett å setta seg inn i (tutorials), og ein har hurtigtastar og snarveiar til det meste. Ser ikkje at eg savnar meir organisatoriske eigenskapar, bibble lar deg eigentleg merka, kommentera, vurdera, namngi og plassera bildene akkurat der du vil. (mulig savnet kjem ettersom eg får fleire bilete å halda styr på, men katalogiseringa går fint foreløpig)

Eg installerte Ubuntu 6.10 i vår, berre for å sjå kva alt oppstyret gjaldt, så kom 7.04, og etter det har eg knapt brukt windows til noko (u)nyttig :)

Foreløpig kalibrerar eg i vista og lastar eg inn profilen i linux med xcalib. I tillegg støttar jo sjølvsagt både Gimp og Bibble profilar.

Det finnes forresten eit kalibreringsverktøy som støttar Pantone Huey, mcalib, men det er i pre-alpha stadiet og eg har ikkje fått det til...

Endret av Clupus
Lenke til kommentar
Bibble ser ut som et bra program, men det er ikke spesielt brukervennlig, og det er ikke en organisator.

Eg installerte ein prøveversjon av lightroom, men avinstallerte det straks.. Det blei litt "for brukarvennlig" for min smak.. (slik at eg følte det blei uoversikteleg)

Bibble ser kanskje tungvint ut, men det er faktisk lett å setta seg inn i (tutorials), og ein har hurtigtastar og snarveiar til det meste. Ser ikkje at eg savnar meir organisatoriske eigenskapar, bibble lar deg eigentleg merka, kommentera, vurdera, namngi og plassera bildene akkurat der du vil. (mulig savnet kjem ettersom eg får fleire bilete å halda styr på, men katalogiseringa går fint foreløpig)

Eg installerte Ubuntu 6.10 i vår, berre for å sjå kva alt oppstyret gjaldt, så kom 7.04, og etter det har eg knapt brukt windows til noko (u)nyttig :)

Foreløpig kalibrerar eg i vista og lastar eg inn profilen i linux med xcalib. I tillegg støttar jo sjølvsagt både Gimp og Bibble profilar.

Det finnes forresten eit kalibreringsverktøy som støttar Pantone Huey, mcalib, men det er i pre-alpha stadiet og eg har ikkje fått det til...

Hvis jeg forstår deg rett, så er du stort sett fornøyd med å bruke skjermprofiler laget i windows, som du benytter under linux med xcalib? Og med litt innsats så lærer man seg Bible, og du er fornøyd med resultatet?

Snakker vi her om profiler generert under Windows XP? Profilene er generert av Pantone Colorvision produkt?

Utifra de tilbakemeldingene som kommer her, så virker det som om endel profilerings programmer er i beta stadiet. Vi får håpe de vokser opp.

Lenke til kommentar

Tom

Jeg har kun planer om å kjøpe inn en fargelaser. Den skal støtte duplex. HP skulle vel funke greit da? Er det andre enn Canon jeg ikke burde bruke?

Lenke til kommentar
Jeg har kun planer om å kjøpe inn en fargelaser. Den skal støtte duplex. HP skulle vel funke greit da? Er det andre enn Canon jeg ikke burde bruke?

Du bør sjekke om linux er støttet, på sidene til leverandøren. Hvis skriveren støtter PCL eller poststscript, så bør det gå greit. F.eks. så bruker jeg en brother sort-hvit laser på linux serveren min.

Tom

Lenke til kommentar
Gimp har kommet med fargestyring i siste versjon, men jeg ville prøvd Cinepaint også. Mye bedre skarphetsfilter og støtte for 16-bits filer.

Jeg har installert Ubuntu på 2 laptopper og 1 server (serverversjonen) og er veldig fornøyd med det. Har prøvet Kubuntu og Xubuntu men liker helt klart Ubuntu best. Siden den er så populær er det veldig lett å få svar på alle spørsmål ved litt søking, men som sagt, jeg har ikke funnet en bra måte å foreta hardwarekalibrering på.

Jeg støtter forslaget om Cinepaint - dette er langt bedre enn Gimp hvis du skal jobbe seriøst med bilder.

Men hvorfor liker du Ubuntu bedre enn Kubuntu? KDE er da et klart bedre grensesnitt med mye større tilpasningsmuligheter og flere funksjoner enn du får ved å kjøre GNOME. KDE er - i alle fall etter min mening - langt å foretrekke når det gjelder Linux-desktopen.

Endret av Teleskopos
Lenke til kommentar
Hvis jeg forstår deg rett, så er du stort sett fornøyd med å bruke skjermprofiler laget i windows, som du benytter under linux med xcalib? Og med litt innsats så lærer man seg Bible, og du er fornøyd med resultatet?

Er ganske fornøgd med det ja, hadde sjølvsagt vore betre om eg slapp å gå via windows, men akk så lenge fungerar det fint.

Har verken brukt linux, bibble eller RAW særleg lenge, så eg har begrensa samanlikningsgrunnlag, men synes ikkje Bibble har særleg tung lærekurve.

Det som er eit "problem" med Bibble er at det er så mange forskjellige instillingar å leka med, slik at ein (eg) fort kan bli sittande og fikla med eit bilete.. Eller for å sitera ein på bibble-forumet:

"The other thing of course is the flexibility of Bibble really gives you a lot of rope to hang yourself and I do so

regularly. But, better to have rope than be stuck without any option for improvement."

Ta ein titt på videoane som ligg her så får du eit innblikk i korleis bibble fungerar.

Snakker vi her om profiler generert under Windows XP? Profilene er generert av Pantone Colorvision produkt?

Windows Vista og Pantone sitt kalibreringsverktøy, ser ikkje forskjell på bildene under linux eller windows på same maskin, men får jo heller ikkje til direkte samanlikning.. (kreves tross alt ein reboot på nokre minutt)

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget om Cinepaint - dette er langt bedre enn Gimp hvis du skal jobbe seriøst med bilder.

Men hvorfor liker du Ubuntu bedre enn Kubuntu? KDE er da et klart bedre grensesnitt med mye større tilpasningsmuligheter og flere funksjoner enn du får ved å kjøre GNOME. KDE er - i alle fall etter min mening - langt å foretrekke når det gjelder Linux-desktopen.

Der er vi uenige. Jeg synes GNOME er vesentlig mer ryddig og oversiktelig enn KDE. Alt er samlet logisk og lett tilgjengelig, og i likhet med KDE kan du konfigurere mye selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...