Reggy Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Leser i en artikkel at man kan lovlig trimme bilen opptil 15% økning uten at biltilsyn/ tollvesen anser dette som trimming. Altså ikke betale avgift. Her er artikkelen: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article804012.ece Er det noen som vet hvor dette diesel power systemet selges, nettside? Har prøvd å søke utfra opplsningene i artikkelen, men fant ikke det. Synes det virker interessant å kunne kjøpe et trimsystem som gir lovlig effekt økning på 15%. Håper noen kan finne en link til dette??? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Leser i en artikkel at man kan lovlig trimme bilen opptil 15% økning uten at biltilsyn/ tollvesen anser dette som trimming. Altså ikke betale avgift. Her er artikkelen: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article804012.ece Er det noen som vet hvor dette diesel power systemet selges, nettside? Har prøvd å søke utfra opplsningene i artikkelen, men fant ikke det. Synes det virker interessant å kunne kjøpe et trimsystem som gir lovlig effekt økning på 15%. Håper noen kan finne en link til dette? les denne tråden: trimming av bil som uttales om prosenten er vel så som så. i teorien så er ingen trimming av bilen lovlig. men det er ofte problemer med at måleutsytret vegvesenet bruker har en feilprosent og de legger til litt "slark" for å være fornuftige eller noe slikt. du kan vel si det slik at vis bilen din blir stoppet av politiet og geleidet til en Hk måling(har skjedd med folk i trondheim så vidt jeg har forstått det) og de under tekniskundersøkelse av bilen din finner en slik "powerboks" i motoren tilkoblet hjernen, vil du nok ikke få så veldig med slark å gå på. bare fordi de ikke vanligvis gir deg trøkken betyr ikke at de ikke kan Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Vel, synes artikkelen var unøyansert. For det første så må man skille mellom det avgiftsmessige og godkjennelsesmessige. Endrer man HK opp med inntil 15 % så slipper man å betale HK avgift. Noe helt annet er om bilen må godkjennes eller ikke. For det andre så er ikke slike bokser noen gode investeringer. Da er det bedre å legge inn optimalisert programvare i styreenheten på bilen din. Slike bokser er designet for å lure bilens ECU, og ikke reprogramere ECUen med nye data. Husk også at ved forandring av bilen så skal dette også raporteres til forsikringsselskapet, ellers så kan man risikere regress. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Vel, synes artikkelen var unøyansert. For det første så må man skille mellom det avgiftsmessige og godkjennelsesmessige. Endrer man HK opp med inntil 15 % så slipper man å betale HK avgift. Noe helt annet er om bilen må godkjennes eller ikke. For det andre så er ikke slike bokser noen gode investeringer. Da er det bedre å legge inn optimalisert programvare i styreenheten på bilen din. Slike bokser er designet for å lure bilens ECU, og ikke reprogramere ECUen med nye data. Husk også at ved forandring av bilen så skal dette også raporteres til forsikringsselskapet, ellers så kan man risikere regress. OK, så bilen kan trimmes uten opp til 15 %, men må godkjennes på nytt og forsikringsselskap må få beskjed. Men man slipper HK avgift til staten.? Hva slags trimming skal man benytte hvis ikke denne boksen er fornuftig.? PPC tunning fra autopower.no? Sånn man bare laster inn via bilens diagnosekontakt? Men disse ligger jo langt over 15 % økning? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) OK, så bilen kan trimmes uten opp til 15 %, men må godkjennes på nytt og forsikringsselskap må få beskjed. Men man slipper HK avgift til staten.? Hva slags trimming skal man benytte hvis ikke denne boksen er fornuftig.? PPC tunning fra autopower.no? Sånn man bare laster inn via bilens diagnosekontakt? Men disse ligger jo langt over 15 % økning? du bør kontakte forhandler/merkeverksted for råd om dette. *edit* og den 15% grensen er jo latterlig da. vis du har tre biler, en på 100HK, en på 200HK og en på 400HK. så kan du trimme den første bilen til 115HK før du må betale avgift, på den andre kan du trimme til 230HK uten å betale avgift og på bil nummer 3 kan du ifølge uttalelsen trimme bilen til 460HK(!) uten å betale avgift. tror nok de bruker litt andre måter en det å gjøre det på. de har nok noen HK "slark" som legges tilgode på målingen de gjør. men det er vel neppe et prosenttall. regner med måleapparatene de bruker kontrolleres jevnlig av f.eks. justervesenet(eller lignende for å unngå så mye som 15% feil som er veldig mye. Endret 1. november 2007 av stich_it Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Ok. Trimming er ikke lov. Men hvor stor er riskoen og hva slags trimming anbefaler dere... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Joda, det er lov å gjøre hva man vil med bilen sin. Men om den er lov til å bruke på offentlig vei, samt om man få regeress blir andre spørsmål igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå