Ratatos Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Hei, Eg begynte som lærling hos ei lokal IT bedrift for 3 mnd siden. Problemet er at eg syns eg tjener altfor lite. Eg tjener 5500 kr i mnd FØR skatt, og jobber 37,5 timer i veka, og 150 timer i mnd. Dette er 36,6666 kr i timelønn. + eg må skatte Eg er ein 19 år gammal gutt, og slik har skulegangen min vært: GK Elektro VK1 IKT-Driftsfag VK2 Allmenn påbygg Er ikkje dette ganske lite? Eller er dette normalt? Eg skal tjene 30% av full lønn, men er det virkelig så lite? Eg har blitt veldig god folka i bedrifta, så eg vil ikkje sei noke til dei med mindre eg har godt bevis over at eg tjener for lite. Så noken linker til minstelønn til lærlinger ville vært fint. Takk for svar på forhand Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg hadde vel utbetalt rundt 4000 de første mnd min som lærling.. selv om det begynner å bli en del år siden.. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Spørs kor mykje skatt du treng å betale! Er ikkje minstefrådraget rundt 50k nå da? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Det er egne satser for standard lærlinglønn, hvertfall i butikkfag der jeg selv er lærling. Spørs jo hvordan lønnsstigningen din er, min er 40% - 60% (år 1 og år 2). Vet at andre har 20% - 40% - 60% - 80% (går opp hvert halvår) Hvis vi går utifra 40-60 så mener jeg det var ca. 8500 kr. før skatt første året og rundt 13.500 kr. år nummer to. Lenke til kommentar
Ratatos Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Eg må tjene under 39 000 for å sleppe å betale skatt. Eg tjener meir Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Det er ganske så normal startlønn for lærlinger, når man som lærling tjener en "IKT-Driftsoperatørs"-lønn over 2 år så blir det ikke så mye. Forøvrig får du jo og stipend om du bor borte på en 3600 per mnd. Og vanlig lønn for IKT-Driftsoperatører er vel under 300 000, så det er ikke det best betalte, da trenger man (som regel) høyere utdanning. (Ja jeg er utdannet i faget, og vi har lærlinger i faget) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå