tZar Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 perpyro: Du valgte selvfølgelig en definisjon av "korrupsjon" som passet deg utmerket, men utelot samtidig at det finns en rekke definisjoner av "korrupsjon", en del av dem disse vil ikke treffe like godt på saken omhandlet her. Forøvrig er det definisjonen av "korrupsjon" litt utenfor topic Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 (endret) Jeg er meget i mot svartarbeid.Vennetjenester synes jeg er greit så lenge man ikke forbryter seg mot noen lover, forskrifter og normer for det håndtverket man utfører for venner. Folk som vi betale svart er kjipe og vil egentlig betale deg så lite som mulig i utgangspunktet, og når man da i tillegg undergraver sin egen arbeidsplass ved å utføre håndtverket sitt svart så er jeg i mot slikt. I de tilfeller jeg utfører tjenester for venner og familie er dette i sammarbeid med firmaet og firmaet får betalt for materiellet og jobben utføres lovmessig i henhold til lover og forskrifter med alt papirarbeidet i orden. I tillegg tar jeg ikke betalt for tiden jeg bruker. Altså vennetjenester for gode evnner og familie. Støtt heller det lokale næringslivet. Skjønner ikke helt det der.. Siden alt papirarbeidet er i orden vil det kun stå 0,- (eller deleprisen) nederst på kvitteringen. Du/firmaet tar jo ikke betalt for jobben. Hva vil skje med en garantisak her? vil det gå på firmaet eller blir det privat? Blir det samma som at du kommer og kjøper plugger av meg på dagtid, du skal få rabatt og ordentelig kvittering. også setter jeg dem inn gratis etter jobb. Alle lover, forskrifter og papirer er i orden. Hvis du får feil på eu og setter det bort svart og bilen blir godkjent på etterkontroll er jo også alle papirer i orden. Mangler jo kvittering på jobben, men det driter man i siden bilen er godkjent som vil si at jobben er riktig utført. Skjer det noe er mest sansynlig pga delen som du har kvittering/garanti på. Noen delegrossister erstatter t.o.m arbeidskostnaden hvis du er heldig. Dette blei litt misbrukt mot mekonomen før... Endret 7. november 2007 av Mekker`n Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Garanti grunnet feil på utstyret blir da firmaet som dekker. Feil grunnet slurv må jeg nok ta selv. Forskjellen på meg og bileksemplet ditte er at samsvarserklæringen er fylt ut korrekt og signer og stemplet av firmaet. Om du velger å selge utstyret fullpriset gjennom firmaet og tar jobben gratis på kveldstid kan du vel fortsatt skrive ut EU kontrollen? Det er jo ingenting som sier at det må være kvittering for betalt tid for at bilen skal gå gjennom EU kontrollen. Ser du henger deg opp i kvittering for betalte plugger. Kvitteringen i mitt yrke er 0 verdt uten samsvarserklæringen, det er det som er verdipapiret, ikke kvitteringen. Endret 8. november 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå