MercedesMotor Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 AlltidRett skrev: Svart arbeid er flott både for den som utfører det og for kunden. Er ikke alle som er stinn i gryn og har råd til å gjøre det på "den riktige måten" Og hvorfor skal staten stikke nesa si oppi hva vi gjør på fritida? De tyner oss for nok penger som det er. Du har faktisk 'AlltidRett' Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Har man ikke råd synes jeg man skal la være inntil man får råd. Handler om prioritering, og historier om dårlig prioritering hører jeg over alt. Et lite eksempel. Jeg vet om en familie som kjøpte seg et hus til 6,5 mill på singsaker i Trondheim De ville i tillegg pusse opp huset, men da hadde pengene tatt slutt gitt. Men det var viktig at de bodde der de bodde fordi det var så kort vei til jobben, så da blei oppussinga av billigste slag. Han kunne kjøpt seg hus til 4 mill istedenfor og fortsatt hatt 2,5 mill til oppussing og andre ting. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Heh, la oss si du trenger nye bremseskiver og klosser foran og bak. La oss si det blir 4-5'000kr i deler og 3000 i arbeid. Mekanikern har gjerne rabatt på orginaldeler og vet hvor han kan få tak i uorginale, gjerne rabatterte. Er vel ikke mange som heller ville betalt 8'000 for jobben enn la oss si 4-5'000. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Skal denne tråden handle kun om svart arbeid på bil eller generelt? Enten må emnetittel innehalde noko om bil, eller så må tråden flyttast til ein anna kategori. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Leo_ skrev: Heh, la oss si du trenger nye bremseskiver og klosser foran og bak. La oss si det blir 4-5'000kr i deler og 3000 i arbeid. Mekanikern har gjerne rabatt på orginaldeler og vet hvor han kan få tak i uorginale, gjerne rabatterte. Er vel ikke mange som heller ville betalt 8'000 for jobben enn la oss si 4-5'000. Og det rettferdiggjør svart arbeid? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 I min verden så. Jeg jobber så lite svart at jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for å tjene noen få 1000-lapper i året svart. Det har selvfølgelig ingenting med hva andre gjør og bør gjøre. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) I min verden så takker jeg gladelig ja til jobber på mine biler blir gjort svart med garanti til halv pris kontra et merkeverksted som tar kunstig høye priser.. Du verden så mye penger jeg har spart på dette og jeg skal tenke litt på dette når jeg ligger i Østen i Desember med dama og drikker paraplydrinker at det var slik denne turen ble finansiert Endret 5. november 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Du er klar over at det finnes ikke-merkeverksteder som er mye billigere en merkeverksteder? Det er et valg du har. BTW. du få ikke garanti på svartarbeid. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) perpyro skrev: Du er klar over at det finnes ikke-merkeverksteder som er mye billigere en merkeverksteder?Det er et valg du har. BTW. du få ikke garanti på svartarbeid. Jeg er klar over at det finnes verksteder som er billigere en merkeverksted og mitt utganspunkt var halv pris kontra det billigste verkstedet i mitt nærområdet. Eks registerkjedebytte billigst 3900,- inkl mva jeg betalte 2000,- hos min mann. BTW. Jeg har garanti på alle mine jobber "sort" og har benyttet den både på lakkarbeidet og verkstedarbeidet. Jeg forholder meg til to firmar og to stk mennesker som gjør både garanti og priser til en grei og hyggelig affære for begge parter. Endret 5. november 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Høres merkelig ut men regner den garantien gjelder så lenge kompisen din er i humør. Hvem betaler forresten garrantiarbeidet? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) perpyro skrev: Høres merkelig ut men regner den garantien gjelder så lenge kompisen din er i humør.Hvem betaler forresten garrantiarbeidet? Vel de har vært i humør i snart 20 år så det bekymrer meg lite. Det er selvfølgelig verkstedet som betaler for arbeidet de selv har utført. Man må skille garanti her da jeg ikke snakker om en ny bil med et garantisystem som skal følges, jeg snakker om at jeg får garanti på utført jobb hvis den ikke er utført godt nok.. Både på lakkarbeidet og verksted. Endret 5. november 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Kompisen jobber svart for deg og gir garanti som verkstedet må betale for om jobben ikke er godt nok utført. Altså først snyter han firmaet for penger de kunne ha tjent på deg for deretter å legge den økomomiske byrden på firmaet for garantiarbeidet. Håper du hører hvor sært det høres ut, men regner med du synes korrupsjon er helt i orden også. Dette minner forresten om korrupsjon i mindre skala. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) perpyro skrev: Kompisen jobber svart for deg og gir garanti som verkstedet må betale for om jobben ikke er godt nok utført.Altså først snyter han firmaet for penger de kunne ha tjent på deg for deretter å legge den økomomiske byrden på firmaet for garantiarbeidet. Håper du hører hvor sært det høres ut, men regner med du synes korrupsjon er helt i orden også. Dette minner forresten om korrupsjon i mindre skala. Alså disse to eier sine egne firmaer så dette finnes ikke sært i det hele tatt... Dette er ikke noen kompis og jeg skjønner ikke helt hvor denne tanken kom inn men den andre tanken slo deg kanskje ikke Korrupsjon i høye baner dette gitt.. nå ler jeg litt av deg Endret 5. november 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Altså vi snakker om enkeltmansforetak som bedriver svart arbeid for deg? Hva er forskjellen på at du betaler noen under bordet for å få egne fordeler og at embedsmenn, politikere gjør det samme? Vi snakker om egen vinning på andres bekostning. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) perpyro skrev: Altså vi snakker om enkeltmansforetak som bedriver svart arbeid for deg?Hva er forskjellen på at du betaler noen under bordet for å få egne fordeler og at embedsmenn, politikere gjør det samme? Vi snakker om egen vinning på andres bekostning. På underteksten din så spør du om du holder på å bli gal.. Nei du har vippet over for lenge siden så du kan nå fjerne spørsmålet. Du har fått frem at du er mot svart arbeid men respekter at andre har en annen mening en deg selv uten å blande inn politikere og embesmenn i en slik sak det blir bare for dumt. Jeg er lykkelig for at det finnes mennesker som gjør jobber til halv pris "verre er det ikke for meg" Endret 5. november 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Ser at du benytter deg av simple teknikker som personangrep når argumentene tar slutt. Å påstå at jeg holder på å bli gal har ingenting med denne diskusjonen og gjøre, men derimot fører svartarbeid til at mindre penger ender opp i statskassa, som i sin tur fører til høyere skattetrykk for at statens inntekter skal oppretholdes da statens utgifter fortsatt ikke går ned selv om inntektene gjør det. Dette dreier dåg seg om lite penger men alle monner drar sa musa og pissa i havet. Jeg hopper av her for når motparten erstatter argumentasjon mot personangrep er diskusjonen i grunne over. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Godt å høre for nå ble det alt for.. At du ikke tåler mer må være vannskelig da man er på et forum og møter andre meninger hele tiden.. Du har beskylt meg for korrupsjon og uten å si det rett ut kjeltring.. Det er vel et like så stort personangrep som min fleip du ikke helt skjønte men men. Det grunner egentlig at du avskyr sort arbeide mens jeg nyter muligheten, jeg gidder ikke å sippe av den grunn men vi er jo alle forskjellige. Lykke til! Endret 5. november 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Zeph skrev: Skal denne tråden handle kun om svart arbeid på bil eller generelt? Enten må emnetittel innehalde noko om bil, eller så må tråden flyttast til ein anna kategori. Det er vel opplagt når jeg har laget tråden "svart arbeid" under temaet "Bil"..? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Når man tar det svart får man hvertfall garanti på delene hvis det kjøpes nytt gjennom mekanikeren, men ikke på jobben. Da får du garantien grossisten gir til firmaet gjennom mekanikeren. vanligvis 1 år Hvis du har kjøpt egne deler og drar på et verksted får du garanti på jobben, men ikke på delene. Tar du det svart har du ikke garanti på noen ting. Hvis delen ryker er det din jobb og rydde opp i det. Ikke mekanikeren. Du har eller ingen "rett" til og få jobben gratis utført igjen. Selvom det er svart eller hvitt. Skal ikke gå utover mekaniker/firmaet at du kommer med dritdeler. En mekaniker som jobber svart må ta en evt garantisak på sin egen kappe. I de tilfellene jeg har sett dette har garantisaken blitt forterer utbredt enn hvis det hadde vært gjennom et firma. Det er også større mulighet for "persolig veihjelp" og man får et persolig forhold til en mekaniker noe mange setter stor pris på. Det er mange som har mulighet til og gi kvittering. Problemet er bare at summen i bånn blir for liten og da begynner skattevesenet og lure. F.eks Bytta toppakning, clutch og bremser for 100,- Her kan man jo sette opp prisen, men de pengene går ikke i egen lomme. Her kan man på en måte velge. Setter du opp prisen på kvittering vil det nok få utslag på et bonus system(mer bonus), men da skatter man 50%. Tar du det rett i lomma er fortjenesten MYE bedre. Jo mindre jobben er jo tryggere er det og gi kvittering. En Eu-kontroll f.eks . Veldig mye varierende priser og omfanget av biler er stort. Skal du tjene penger på det blir det en risikosport. Kvitteringer lager uansett en papirmølle og setter spor om at man har jobba svart. Derfor er det uaktuelt. Den kvitteringen du får er eller ikke gyldig i den rette forstand. Må ikke regne med og få utbedret en garantisak gjennom firmaet i dems åpningstider. Dette må gå gjennom han som ga deg kvitteringen. Hvis kvitteringen/jobben er ukjent for resten av firmaet kan dette bli baluba og folk får sparken... Endret 6. november 2007 av Mekker`n Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Jada-jada skrev: Godt å høre for nå ble det alt for.. At du ikke tåler mer må være vannskelig da man er på et forum og møter andre meninger hele tiden.. Du har beskylt meg for korrupsjon og uten å si det rett ut kjeltring.. Det er vel et like så stort personangrep som min fleip du ikke helt skjønte men men. Det grunner egentlig at du avskyr sort arbeide mens jeg nyter muligheten, jeg gidder ikke å sippe av den grunn men vi er jo alle forskjellige. Lykke til! Handler ikke om å tåle noe som helst. Din påstår at jeg er gal, noe som ikke har noe med diskusjonen og gjøre. [url= skrev: http://no.wikipedia.org/wiki/Korrupsjon[/url]']Korrupsjon er utledet fra å korrumpere (latin corrumpere). Korrupsjon skjer når en person i en betrodd stilling eller verv, privat eller offentlig, setter ansvaret og forpliktelsene som er knyttet til stillingen eller vervet til side og misbruker makten som ligger i stillingen eller vervet, og ved dette oppnår enten en privat fordel eller belønning, eller urettmessig tilstreber en fordel til egen organisasjon eller firma. Dette er definisjonen på korrupsjon fastsatt av Næringslivets Hovedorganisasjon i Norge [1]. Både den som gir og den som mottar en slik fordel eller belønning er korrupt. De som lar seg korrumpere kan være både toppledere, mellomledere, andre ansatte, tillitsvalgte, politikere, kunder, leverandører, konsulenter, lobbyister, med flere. Korrumperende virksomhet kan være rene underslag, avtalepriser, smøring, bestikkelser, tyverier, forfalskning av regnskaper, pyramidevirksomhet, gjøre ting til egen fordel, med flere. Verdien av korrupsjonen kan være alt fra «ei flaske vin» til underslag av milliardbeløp. Slik jeg ser det er dette korrumperende virksomhethet da han driver med forfalskning av regnskap og du nyter godt av det. Så min anntagelse var pr. definisjon korrekt. Endret 6. november 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå