ronny-andre Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Som trådtittel sier, så lurer jeg på hva slags holdning folkene her har til å betale bilmekanikere svart for å arbeide på bilen sin? Har (hittil) ikke gjort det selv, men hadde jeg fått muligheten skal jeg ikke nekte for at jeg hadde takket ja. Det er jo helt klart en fordel hvis man ikke driter penger. Etter hva jeg har skjønt, så tjener mekanikerne en del på det, fremfor å skatte av det etc? Noen som har gode eller dårlige erfaringer da? Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jobbet svart i 3 mnd for noen år siden. Jeg hadde en stygg gjeld jeg ville bli kvitt litt fortere. Fikk trygd på 8000 pr mnd + at jeg tjente ca 4000 på svartjobben Livet den tiden ble hvertfall litt bedre for meg Men det er et lite dilemma, jeg vet ikke om jeg er for eller mot Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er for svart arbeid. Mekanikeren tjener fett og du får jobben billig utført. Alle er fornøyde. Er det lov og bytte jobber med en kompis? jeg fikser bilen din, men da må du lakkere bilen min? Eller må man betale 20 000,- i skatt for det og? Sist jeg var hos tannlegen kosta det 600,- og jeg var der to ganger Tror jeg bare betalte for delene :!: RILUM AS" Rett i lomma uten moms" eller "Riving, innvendig listing, utvendig muring" Ingen dårlige erfaringer Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) det er jo vanskelig å bli tatt for å fikse en annens bil svart....eller...? Å hjelpe en venn med noen feil på bilen og ta imot penger for det, kalles dette også svart ? ? ? Du skal jo hjelpe vennene dine da Endret 2. november 2007 av MercedesMotor Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Jeg er mot det meste som er ulovlig, også de som svindler fellesskapet ved å unndra skatt. Trygdemottakere som jobber svart er noe av det simpleste jeg kan tenke meg. Men jeg tror det er lov å betale en kamerat 2000 kr for en vennetjeneste uten å skatte for det. Endret 2. november 2007 av Mythos Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg er mot det meste som er ulovlig, også de som svindler fellesskapet ved å unndra skatt. Trygdemottakere som jobber svart er noe av det simpleste jeg kan tenke meg. Men jeg tror det er lov å betale en kamerat 2000 kr for en vennetjeneste uten å skatte for det. har hørt noe sånt selv, det er bare bra. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Om ikke lovteksten bifaller det, er det i alle fall en bred sosial aksept for det. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg er mot det meste som er ulovlig, også de som svindler fellesskapet ved å unndra skatt. Trygdemottakere som jobber svart er noe av det simpleste jeg kan tenke meg. Men jeg tror det er lov å betale en kamerat 2000 kr for en vennetjeneste uten å skatte for det. Men det er ikke lov å få en venn (som er mekaniker) til å skru på bilen sin som en vennetjeneste. Han har kun lov til å veilede deg mens du faktisk utfører arbeidet. Lenke til kommentar
AlltidRett Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Om jeg husker rett, så kan man motta 10 000 kr. i året som betaling for vennetjenester, uten å måtte skatte for det. Godt mulig man må si fra til staten om det også. Husker ikke alt. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Om jeg husker rett, så kan man motta 10 000 kr. i året som betaling for vennetjenester, uten å måtte skatte for det. Godt mulig man må si fra til staten om det også. Husker ikke alt. Hvem gidder å si ifra det til staten... skal jeg fikse bilen til en venn av meg svart så gjør jeg det. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Det er helt greit for meg, som industrielektriker har jeg ikke mye mulighet for å jobbe svart selv, men å betale andre for å jobbe svart har redda økonomien min et par ganger. Staten får da uansett 25% skatt av pengene når de blir brukt. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Er imot at folk som får penger fordi de ikke kan jobbe, jobber svart! Er de ufør så skal de ikke jobbe. Synes det er greit at det jobbes svart gjennom kjentskap, men ikke som erstattning for annen jobb Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Det virker som jeg deler holdning med mange av dere. Grunnen til at jeg spør, er rett og slett fordi jeg hadde ikke hatt noe problem med å betale noen svart for å få en tjeneste billigere. Selvfølgelig er jeg som de fleste andre interessert i å spare flest mulig penger, og få mest mulig ut av de hardt opptjente pengene. Det er heller ikke alt som er gratis her i landet, men noe er latterlig dyrt også. En time på verksted for bilen koster over 800 kr, mens en PC-reparatør på tar 200 kr (og oppover) for å reparere en datamaskin eller nettverk etc. Og jeg skal ærlig innrømme, jeg tar heller å får noen til å gjøre noe for meg svart, enn å betale fire ganger så mye for samme arbeidet. Det jeg heller ikke liker er jo de som er trygdet som jobber svart, det er umoralsk, rett og slett fordi de snylter penger fra staten som du og jeg er med å betale. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Jeg er meget i mot svartarbeid. Vennetjenester synes jeg er greit så lenge man ikke forbryter seg mot noen lover, forskrifter og normer for det håndtverket man utfører for venner. Folk som vi betale svart er kjipe og vil egentlig betale deg så lite som mulig i utgangspunktet, og når man da i tillegg undergraver sin egen arbeidsplass ved å utføre håndtverket sitt svart så er jeg i mot slikt. I de tilfeller jeg utfører tjenester for venner og familie er dette i sammarbeid med firmaet og firmaet får betalt for materiellet og jobben utføres lovmessig i henhold til lover og forskrifter med alt papirarbeidet i orden. I tillegg tar jeg ikke betalt for tiden jeg bruker. Altså vennetjenester for gode evnner og familie. Støtt heller det lokale næringslivet. Endret 4. november 2007 av perpyro Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Jeg er meget i mot svartarbeid.Vennetjenester synes jeg er greit så lenge man ikke forbryter seg mot noen lover, forskrifter og normer for det håndtverket man utfører for venner. Folk som vi betale svart er kjipe og vil egentlig betale deg så lite som mulig i utgangspunktet, og når man da i tillegg undergraver sin egen arbeidsplass ved å utføre håndtverket sitt svart så er jeg i mot slikt. I de tilfeller jeg utfører tjenester for venner og familie er dette i sammarbeid med firmaet og firmaet får betalt for materiellet og jobben utføres lovmessig i henhold til lover og forskrifter med alt papirarbeidet i orden. I tillegg tar jeg ikke betalt for tiden jeg bruker. Altså vennetjenester for gode evnner og familie. Støtt heller det lokale næringslivet. Norge er et dyrt land, hva forventer du? Alle er ikke rike og må nok få gjort jobben de skal gjøre svart. Det man tjener tar staten, når man kjøper noe så kommer det moms (25%), og avgifter på biler er høye. Hvor mye blir det igjen da? Jeg betaler heller andre for å jobbe svart. Endret 4. november 2007 av MercedesMotor Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hvem tror du benytter seg mest av svartarbeid. De med lite penger eller de med mye penger? Desværre er mitt inntrykk at det er de kjipe som benytter seg av slikt, rik eller ikke. Det er ikke så mye kundens økonomi som avgjør men kundens økonomiske sans. Svart er billigst end of story. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Hvem tror du benytter seg mest av svartarbeid.De med lite penger eller de med mye penger? Desværre er mitt inntrykk at det er de kjipe som benytter seg av slikt, rik eller ikke. Det er ikke så mye kundens økonomi som avgjør men kundens økonomiske sans. Svart er billigst end of story. Det er jo sant det du sier, men når man må betale så mye avgifter, skatt, moms og alt det der, så mister jeg lysten til å bruke penger. Jeg betaler jo ikke skatt enda, men må nok betale neste år. (nei jeg driver ikke svart arbeid), jeg kan tjene opp til 33.000 kr ut året uten å betale skatt. Jeg går på skole og jobber, og jeg tjener lite pga. jeg ikke har tid til å jobbe fordi jeg må gå på skole. Og neste år må jeg betale skatt for ca. 7.000 kr. La meg bli 18 først. Lenke til kommentar
AlltidRett Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Svart arbeid er flott både for den som utfører det og for kunden. Er ikke alle som er stinn i gryn og har råd til å gjøre det på "den riktige måten" Og hvorfor skal staten stikke nesa si oppi hva vi gjør på fritida? De tyner oss for nok penger som det er. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Skatter og avgifter som betales inn til staten er en del av det velferdssamfunnet vi tar del i. Javist er det mye penger som forsvinner i skatt men trygdeordningene, fri skolegang, fri sykehusbehandling er ikke gratis og noensteder må pengene komme fra. Sier ikke at ordningene er perfekte på noe vis men lavere skattenivå av det markante slaget gjør at vi med stor sansynlighet må betale mere av dette av egen lomme. Men for all del, meld dere inn i DLF eller Høyre om dere vil ha skattenivået ned, der blir dere i allefal hørt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå