Gå til innhold

NAS eller dedikert pc

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å skaffe meg et sentralt lagringsted for alle mine filmer, bilder, musikk o.l.

Jeg har da sett på enten NAS bokser slik som denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323558 ,eller skaffe seg et stort og billig kabinett, fylle det med harddisker og et gigabit hovedkort.

Av annet utstyr har jeg en gaming pc, 2 bærbare PC-er og 3 eksterne harddisker (USB) som skal være tilgjengelig på nettverket. Har tenkt å kjøre trådløst til de bærbare, kablet til server og gaming. ADSL internett.

Vurderer også å kjøpe mediacenter (for HD avspilling fra server) eller X360, så dette må også på nett.

Hva vil være den beste løsning for et slikt hjemmenettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt å skaffe meg et sentralt lagringsted for alle mine filmer, bilder, musikk o.l.

Jeg har da sett på enten NAS bokser slik som denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323558 ,eller skaffe seg et stort og billig kabinett, fylle det med harddisker og et gigabit hovedkort.

Av annet utstyr har jeg en gaming pc, 2 bærbare PC-er og 3 eksterne harddisker (USB) som skal være tilgjengelig på nettverket. Har tenkt å kjøre trådløst til de bærbare, kablet til server og gaming. ADSL internett.

Vurderer også å kjøpe mediacenter (for HD avspilling fra server) eller X360, så dette må også på nett.

Hva vil være den beste løsning for et slikt hjemmenettverk?

Hei, jeg ville bygget en NAS selv..

Men det erjo meg da..

Den boksen der har faren min to stykker av.

Boksen kjører linux..

Faren min sjekket versjon via SSH:

BusyBox v1.1.0 (2006.03.02-06:32+0000) multi-call binary

Etter å ha googlet busybox, så fant jeg følgende side:

http://www.busybox.net/

Det jeg ville gjort da, var:

A) Installere busybox på et CF (300x) kort

B) Kjørt dette kortet i en IDE -> CF adapter

C) Kjøpt en barebone, 1gb ram og en cpu som utvikler lite varme

D) Kjøpt et par gigabit nettverkskort til å ha i boksen

E) Kjøpt en UPS

F) Kjøpt 3-4 harddisker og montert de i barebonen

Det forutsetter at du finner en av barebones som ikke er den minste..

Jeg husker feks jeg hadde en Soltek barebone for mange år siden.

I den, fikk ejg plass til:

2 x dvdbrennere

2 x harddisker (3.5")

Med andre ord, kunne man fint kjørt 4 x 3.5" i den.. (med drevramme-adaptre).

Man trenger heller ei noe super hw for å kjøre en slik boks.. Men jeg ville valgt et kabinett som har bra luftgjennomstrømning, samt en cpu som ikke utvikler fo rmye varme.. (det betyr du kan kjøre low noise vifter på lav rpm).

Ps. Jeg sier "jeg ville", pga. jeg er nysjerrig av natur...

Du kan jo også vurdere om du ikke skal satse på en hel *nix server, med apache, php, mysql, etc. :-) på linux1 siden finner du en del tips om opsett/howtos på å sette opp en sikker server.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg gått for en pc. Grunnen er ganske enkel at den da kan brukes til andre oppgaver innimellom når det trengs. Kjøre et script hver natt som gjør noe, laste ned eller rippe ting i bakgrunnen, etc.

Min "lagringsserver" kjører f. eks. et script hver dag kl 15:00 som slår på mediasenter pc-en slik at den kan ta opp ting, selv om jeg ikke er hjemme.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Selv ville jeg gått for en pc. Grunnen er ganske enkel at den da kan brukes til andre oppgaver innimellom når det trengs. Kjøre et script hver natt som gjør noe, laste ned eller rippe ting i bakgrunnen, etc.

Min "lagringsserver" kjører f. eks. et script hver dag kl 15:00 som slår på mediasenter pc-en slik at den kan ta opp ting, selv om jeg ikke er hjemme.

Ja, selv kostnaden er jo noe å vurdere..

De Thecus boksene koster faktisk en del penger!

8000kr er jo til og med uten disker..

Man kjøper ikke en slik thecus for å kjøre 1 disk heller, det er gjerne for å kjøre feks 5 x 500gb eller muligens enda større disker.. Totalkostnaden vil sådan nok lett overstige 10.000kr for en thecus med disker, gjerne opp i 12-15.000kr klassen.

Man kan jo regne ut hvor "beefy" pc man faktisk kan bygge for 15.000kr..

Om man da har OS på en SSD (minne-disk), så har man overlegen løsning til thecus.

Evnt kan man jo kjøre OS på en eller to wd raptor-disker.. for ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...