Gå til innhold

Program til å teste harddisk? (benkpress)


Finholt

Anbefalte innlegg

Sliter med noen skippe/hakke lyder fra harddisk. (avi-fil, ca 2MB)

 

Disse kjøres i RAID 0, så om det kommer fra begge eller om det bare er den ene, og i så fall hvilken, veit jeg ikke.

Nå er det ikke så ofte, og litt uforutsigbart når dette skjer. Jeg tenkte at dersom jeg holder på disken i det det skjer, så må det vel gå an å kjenne dette når det skjer? Finnes det et gratis-program som kan kjøres som får diskene til å arbeide mye så jeg kan "framkalle" feilen?

 

Eller må jeg legge inn xp på nytt uten raid på først den ene disken og kjøre si stund med det, og deretter gjøre det samme på den andre disken for å finne ut av det?

 

Andre, enklere måter å finne ut av det på?

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk ut Ultimate Boot CD

Last ned UBCD, brenn det, og boot ifra plata.

 

Om det her hardware raid du bruker så vet jeg ikke om du får sjekka diskene..

Men om det er software raid bør det gå.

Evt må du vel koble ut en disk og kjøre en test på hver av dem.

 

Selv så bruker jeg alltid den testen som heter noe sånt som "Fuijitsu/hitachi Drive Fitness Test" og syns denne funker greit til dem fleste merker :)

Lenke til kommentar

Takker for forslag! Fra ultimate boot cd fant jeg et program som seagate hadde laget. Starter med den CD-en så kan jeg slå av disken og spinne den opp igjen, kommer en markant lyd fra begge, men ikke på langt nær så kraftig som den lyden jeg referer til. Kan også kjøre den "innebygde" testfunksjonen i disken, ikke noen lyd. Jeg har også kjørt HDtune er par ganger, fortsatt ikke lyd.

 

Nå, jeg har klart å holde hånda på diskene når lyden kommer (ganske uforutsigbart), men det kom ikke noen vibrasjon fra noen av de. Er det andre komponenter i som kan gi fra seg en slik lyd??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...