Gå til innhold

Hvorfor tror du på kommunisme?


Anbefalte innlegg

Eg syns det er positivt at man tenar likt eg.

Så en som jobber i kassa på Rimi bør tjene like mye som en nordsjødykker?

 

 

Jeg mener at folket burde ha kontroll over ressursene og overskuddet av produksjon burde gå arbeiderne, ikke den personen eller gruppen som spekulerte i begynnelsen.

Så personer som er snartenkte og ser muligheter der andre ikke ser dem skal ikke nyte godt av dette? Hvis en person ser at det er behov for et produkt og investerer pengene sine i dette, så skal han ikke kunne høste fruktene av sin snartenkthet? Han må gi bort firmaet sitt til "folket"?

 

Vi mener mennesker er mer enn mascaraen, lommeboka eller legninga si

Floskel. Man må ikke være Stalin-tilhenger for å mene det. Jeg mener for eksempel dette, og jeg er langt ute på høyresiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off topic: Nynorsk eller bokmål, jeg gir faen. Så lenge de hadde klart å velge ett av dem bare!

 

 

Jeg er enig i at Russland og de gamle østblokkene virket kvelende på enkeltpersonen, her var individet til for staten, ikke omvendt. Men på den annen side, Sovjetunionen klarte jo å sende folk i bane rundt jorda før amerikanerne.

 

Et fritt sosialistisk samfunn tror jeg ikke vil virke kvelende på privat initiativ, så lenge enkeltindividet får mulighet til å utfolde seg selv og sine evner.

 

Utelukkende fordi de måtte konkurrere med vesten ang. teknologi, og da spesifikt romfarsteknologi fordi det beviste hvor de var i våpenkappløpet. (bedre raketter = bedre leveringssystem for atombomber)

 

I ett kommunistisk samfunn uten denne ytre påvirkningen tviler jeg på at det hadde hendt noe tilsvarende...

Lenke til kommentar
Så om en vaskehjelp og en bedriftsleder tjener det samme uansett, vil få gidde å ta flerårig og dyr utdannelse for å få en jobb man uansett ikke tjener mer på en om man hadde droppet ut etter ungdomsskolen og fått seg jobb på BurgerKing.

Prøv å si dét til lærerne i dagens norge. Eller bedriftstopper som tjener miliarder uten å ha måttet studere i særlig mange år for å gjøre seg fortjent til det. De fleste norske unge studerer i dag, til tross for at mange av dem ender opp med tilnærmet lik lønn som en industriarbeider, eller til og med lavere. Det er åpenbart litt andre drivkrefter som styrer disse valgene våre. Rett til utdannelse, for eksempel? Eller relativt billig utdannelse (selve utdannelsen koster vel bare semesteravgiften og litteraturen - noe som selvsagt også BURDE bli gratis).

Lenke til kommentar

syntes det er ganske utidig at folk skal bli så jævla tent på diskusjonenene, jeg sier bare min egen mening.

 

Og selv om jeg har svart på det før, så svarer jeg på det igjen JEG ER IKKE FOR DIKTATUR!!

 

Det jeg ville få igang nå var en diskusjon på "vi lager en ny styreform"

Men dessverre er denne siden full av mennesker som sier: det går ikke.

 

Og da spør jeg, hva konstruktivt kommer en person med slike utalelser i en diskusjon, alt er jo mulig for faen, men det er bare løsningen som mangler på ting.

 

Og hvis jeg må forklare folk, at dette var en ide noe eventyrlignende noe, for fantasi mangler visst totalt på mange av dere.

Lenke til kommentar

Jeg er glad i friheten min, å kunne velge min vei fremover, at arbeid skal lønne seg (jobber du som faen tjener du mer enn om du ikke jobber som faen, og kom ikke her og si at det ikke gjelder for eksempel vaskedamer også) og at folket styrer. I et parlamentarisk demokrati, velger vi de partiene som vi mener representerer vår "tro" best, men hva om vi går over til et ettpartisystem og kommunisme - hva om de nekter å gi fra seg makten igjen? Nekter å holde omvalg om hele greia går i vasken? Wohoo!

Lenke til kommentar
Jeg er glad i friheten min, å kunne velge min vei fremover, at arbeid skal lønne seg (jobber du som faen tjener du mer enn om du ikke jobber som faen, og kom ikke her og si at det ikke gjelder for eksempel vaskedamer også) og at folket styrer. I et parlamentarisk demokrati, velger vi de partiene som vi mener representerer vår "tro" best, men hva om vi går over til et ettpartisystem og kommunisme - hva om de nekter å gi fra seg makten igjen? Nekter å holde omvalg om hele greia går i vasken? Wohoo!

 

Prøvde du å være sarkastisk eller har du ikke lest om kommunisme eller lest tråden i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Jeg er glad i friheten min, å kunne velge min vei fremover, at arbeid skal lønne seg (jobber du som faen tjener du mer enn om du ikke jobber som faen, og kom ikke her og si at det ikke gjelder for eksempel vaskedamer også) og at folket styrer. I et parlamentarisk demokrati, velger vi de partiene som vi mener representerer vår "tro" best, men hva om vi går over til et ettpartisystem og kommunisme - hva om de nekter å gi fra seg makten igjen? Nekter å holde omvalg om hele greia går i vasken? Wohoo!

 

Prøvde du å være sarkastisk eller har du ikke lest om kommunisme eller lest tråden i det hele tatt?

 

Kanskje du skal slutte å være så tøff og heller si meg hva som ikke stemte med innlegget mitt da? Så kan jeg svare deg på hva jeg mente med det.

Lenke til kommentar
Jeg er glad i friheten min, å kunne velge min vei fremover, at arbeid skal lønne seg (jobber du som faen tjener du mer enn om du ikke jobber som faen, og kom ikke her og si at det ikke gjelder for eksempel vaskedamer også) og at folket styrer. I et parlamentarisk demokrati, velger vi de partiene som vi mener representerer vår "tro" best, men hva om vi går over til et ettpartisystem og kommunisme - hva om de nekter å gi fra seg makten igjen? Nekter å holde omvalg om hele greia går i vasken? Wohoo!

 

Prøvde du å være sarkastisk eller har du ikke lest om kommunisme eller lest tråden i det hele tatt?

 

Kanskje du skal slutte å være så tøff og heller si meg hva som ikke stemte med innlegget mitt da? Så kan jeg svare deg på hva jeg mente med det.

 

I kommunisme (marxismen)har du ikke ett ettpartisystem da det ikke eksisterer noen stat og makten styres nedenfra og opp.

Makten er ikke sentrert på noen måte. Det vil ikke være noen valg i det hele tatt. Ettersom det ikke eksisterer noen nasjonalstat.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Jeg er glad i friheten min, å kunne velge min vei fremover, at arbeid skal lønne seg (jobber du som faen tjener du mer enn om du ikke jobber som faen, og kom ikke her og si at det ikke gjelder for eksempel vaskedamer også) og at folket styrer. I et parlamentarisk demokrati, velger vi de partiene som vi mener representerer vår "tro" best, men hva om vi går over til et ettpartisystem og kommunisme - hva om de nekter å gi fra seg makten igjen? Nekter å holde omvalg om hele greia går i vasken? Wohoo!

 

Prøvde du å være sarkastisk eller har du ikke lest om kommunisme eller lest tråden i det hele tatt?

 

Kanskje du skal slutte å være så tøff og heller si meg hva som ikke stemte med innlegget mitt da? Så kan jeg svare deg på hva jeg mente med det.

 

I kommunisme (marxismen)har du ikke ett ettpartisystem da det ikke eksisterer noen stat og makten styres nedenfra og opp.

Makten er ikke sentrert på noen måte. Det vil ikke være noen valg i det hele tatt. Ettersom det ikke eksisterer noen nasjonalstat.

 

Jada, den er grei. Sånn rent bortsett fra at ingen kommunistiske stater, som jeg vet om, fungerer slik ideologien tilsier det. Vi har en maktelite, som styrer, og all politisk opposisjon er forbudt. Ikke nedenfra og opp, men ovenifra og ned. Jeg skulle kanskje skilt mellom ideologi og praksis i innlegget mitt, men det får så være.

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar
Jeg er glad i friheten min, å kunne velge min vei fremover, at arbeid skal lønne seg (jobber du som faen tjener du mer enn om du ikke jobber som faen, og kom ikke her og si at det ikke gjelder for eksempel vaskedamer også) og at folket styrer. I et parlamentarisk demokrati, velger vi de partiene som vi mener representerer vår "tro" best, men hva om vi går over til et ettpartisystem og kommunisme - hva om de nekter å gi fra seg makten igjen? Nekter å holde omvalg om hele greia går i vasken? Wohoo!

 

Prøvde du å være sarkastisk eller har du ikke lest om kommunisme eller lest tråden i det hele tatt?

 

Kanskje du skal slutte å være så tøff og heller si meg hva som ikke stemte med innlegget mitt da? Så kan jeg svare deg på hva jeg mente med det.

 

I kommunisme (marxismen)har du ikke ett ettpartisystem da det ikke eksisterer noen stat og makten styres nedenfra og opp.

Makten er ikke sentrert på noen måte. Det vil ikke være noen valg i det hele tatt. Ettersom det ikke eksisterer noen nasjonalstat.

 

Jada, den er grei. Sånn rent bortsett fra at ingen kommunistiske stater, som jeg vet om, fungerer slik ideologien tilsier det. Vi har en maktelite, som styrer, og all politisk opposisjon er forbudt. Jeg skulle kanskje skilt mellom ideologi og praksis i innlegget mitt, men det får så være.

 

Jeg er lei av å gjenta meg selv. Det du snakker om kan defineres som statssosialisme/leninisme/stalinisme.

Kommunismen blir gjerne brukt som ett "mål" for å bevege populasjonen og få ett sterkere grep om makten uten noensinne å bevege seg mot det siste stadiet i Marx sin kommunisme.

 

Vi har diskutert dette allerede i tråden. Poenget var at trådstarter går ut ifra en ungdomsskolebok (?) der Stalinismen blir definert som Kommunisme og det gir ett litt galt inntrykk. Men det er jo forståelig da alle de forskjellige retningene og ideologiene blir litt forvirrende for denne gruppa.

Lenke til kommentar
Jeg er lei av å gjenta meg selv. Det du snakker om kan defineres som statssosialisme/leninisme/stalinisme.

Kommunismen blir gjerne brukt som ett "mål" for å bevege populasjonen og få ett sterkere grep om makten uten noensinne å bevege seg mot det siste stadiet i Marx sin kommunisme.

 

Aha, den er grei. Men fremdeles står jeg ved det jeg mente om personlig frihet og arbeid (men var vel begrepsbruken min du "kicket" på).

Lenke til kommentar

Hjernevasking er nok ikke den eneste måten å knekke egoismen på!

 

Hvis vi gir folk god utdanning og en god jobb kan vi knekke egoismen,

Alt av inntekter går til staten!

Ingen tjener noe, men derimot får noe for arbeidet sitt,

som da selvfølgelig blir dokumentert og sjekket av eksperter!

 

Dermed er det ingen sjalusi, egoisme osvosv

Men et fellesskap som gjør alt for et rettferdig samfunn :)

Lenke til kommentar
Hjernevasking er nok ikke den eneste måten å knekke egoismen på!

 

Hvis vi gir folk god utdanning og en god jobb kan vi knekke egoismen,

Alt av inntekter går til staten!

Ingen tjener noe, men derimot får noe for arbeidet sitt,

som da selvfølgelig blir dokumentert og sjekket av eksperter!

 

Dermed er det ingen sjalusi, egoisme osvosv

Men et fellesskap som gjør alt for et rettferdig samfunn :)

 

Nope... her bommer du kraftig..

 

Ingen tjener noe, men får noe for arbeidet sitt??

 

Dvs?

 

Unnskyld at jeg spør, men er du seriøs?

 

Hvordan iallverden vil all egoisme og sjalusi forsvinne med dette??

 

Kommunisme er fint på papiret, men ikke gjennomførbart i den virkelige verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...