Gå til innhold

Hvorfor tror du på kommunisme?


Anbefalte innlegg

Ikke jeg, hvilket motiv er det som oftest som trekker folk til høyere utdanning?

Joda, høyere lønn.

Det er for de fleste nordmenn feil. Det stemmer for mange på BI, men de fleste som går på f.eks. Blindern tar utdannelse hovedsaklig for å få et yrke de tror vil gi dem en interessant jobb. Lønn er viktig i den grad at ikke den bør være mye dårligere enn i andre yrker, men de fleste har det ikke som den viktigste faktoren.

 

http://www.google.com/search?q=yrkesvalg+l...ders%C3%B8kelse

Samtidig er det nok ikke uten grunn at det er så mange som vil studere medisin og jus.

 

Mulig derfor det er så populært også, siden mennesker fungerer slik av natur? Mennesker er egoistiske av natur, og setter seg selv foran alt annet.. Ikke vet jeg!

Og nettopp derfor vil ikke folk godta at ulik innsats gir lik belønning. Hvordan hadde du likt det hvis alle hadde fått de samme karakterene, for eksempel? Du som hadde øvd i flere dager før en prøve fikk 3, det samme som en annen som ikke hadde løftet en finger før prøven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda. Dette er fint helt til dem flytter virksomheten sin til et u-land og sparker mange i landet dem startet. Nå gjelder jo ikke dette alle bedrifter, men de store som kan(og gjør det gjerne) flytte produksjonen sin til et billigere sted med billigere arbeidskraft. Profitt er eneste kapitalister tenker på. Driter i folk når det er profitt i bilde!

Så lenge bedriftene gir de utenlandske arbeiderne greie arbeidsvilkår kan du da ikke mene at det er negativt? Det at man flytter produksjonen til utlandet skaper jo arbeidsplasser i det landet, samtidig som det også pumper fremmed kapital til dette landet, altså omfordelingspolitikk i praksis.

Lenke til kommentar
Samtidig er det nok ikke uten grunn at det er så mange som vil studere medisin og jus.

Nei, det er nok mye fordi de yrkene har veldig høy status. En dyktig lege er jo nærmest å sammenlikne med en gud i dag, de kan redde livet til mennesker som ville dødd for ikke mange år siden, og det er stadige nyutviklinger. Det vil for de fleste være mer attraktivt enn å sitte i kassa på Rimi eller vaske gulvet resten av livet.

 

Når det gjelder jus er det nok så ymse, men mange blir helt klart advokat for å kunne hjelpe folk. I tillegg får man også der mange interessante problemstillinger. Det er bare å se på dette forumet. Det er mange som slår opp i lovene for å kunne hjelpe folk med jus-spørsmål helt uten betaling. Det er ikke fullt så mange i jobb-delen som melder seg frivillig til å komme hjem og vaske gulvet for folk gratis,

Lenke til kommentar
Så lenge bedriftene gir de utenlandske arbeiderne greie arbeidsvilkår kan du da ikke mene at det er negativt?

 

Nå har ikke jeg tall og slikt i hodet, men arbeidere i kina som tjener umenneskelig lite og jobber leeenge kan jeg ikke kalle greie arbeidsvilkår.. Om jeg ikke husker feil, så er dette Nike jeg bruker som eksempel.. Men er nok bedrifter som tar litt mer hensyn :)

 

Men har du et åpent sinn, så skaff deg filmen "The Corporation" og fortell meg din mening..

 

Since the late 18th century American legal decision that the business corporation organizational model is legally a person, it has become a dominant economic, political and social force around the globe. This film takes an in-depth psychological examination of the organization model through various case studies. What the study illustrates is that in the its behaviour, this type of "person" typically acts like a dangerously destructive psychopath without conscience. Furthermore, we see the profound threat this psychopath has for our world and our future, but also how the people with courage, intelligence and determination can do to stop it.
Lenke til kommentar
Samtidig er det nok ikke uten grunn at det er så mange som vil studere medisin og jus.

Nei, det er nok mye fordi de yrkene har veldig høy status. En dyktig lege er jo nærmest å sammenlikne med en gud i dag, de kan redde livet til mennesker som ville dødd for ikke mange år siden, og det er stadige nyutviklinger. Det vil for de fleste være mer attraktivt enn å sitte i kassa på Rimi eller vaske gulvet resten av livet.

Vel, hvis resultater av undersøkelser i USA er nogenlunde overførbare til Norge er nok ikke dette tilfellet.

 

Jeg kan tenke meg at brannmenn også er et yrke som har ganske høy status i det norske samfunnet, men det er vel ikke akkurat kamp om å bli brannmann? Ja, status er nok også en viktig faktor, men akkurat når det gjelder medisin tror jeg ofte at økonomi er like viktig.

 

Når det gjelder jus er det nok så ymse, men mange blir helt klart advokat for å kunne hjelpe folk.

Nåja, det er helt klart noen som er idealister, men jeg tror ikke de er noe overveldende flertall. Hvis advokatyrket hadde hatt samme lønn som brannmenn tror jeg nok ikke at snittet hadde vært like høyt for å komme inn der.

 

I tillegg får man også der mange interessante problemstillinger. Det er bare å se på dette forumet. Det er mange som slår opp i lovene for å kunne hjelpe folk med jus-spørsmål helt uten betaling. Det er ikke fullt så mange i jobb-delen som melder seg frivillig til å komme hjem og vaske gulvet for folk gratis,

Ja, samtidig som Historie-forumet også er ganske aktivt, med mange som diskuterer historie og svarer på spørsmål om historie, men vi ser ikke at det er horder av mennesker som kjemper om å bli historikere heller.

Lenke til kommentar
Så lenge bedriftene gir de utenlandske arbeiderne greie arbeidsvilkår kan du da ikke mene at det er negativt?

 

Nå har ikke jeg tall og slikt i hodet, men arbeidere i kina som tjener umenneskelig lite og jobber leeenge kan jeg ikke kalle greie arbeidsvilkår.. Om jeg ikke husker feil, så er dette Nike jeg bruker som eksempel.. Men er nok bedrifter som tar litt mer hensyn :)

Hvis det er utnytting av mennesker du mener er galt er vi helt enige. Men i den første posten din nevnte du ikke dette ved ord, det virket mye mer som om du synes det var problematisk at Norge mistet arbeidsplasser.

 

Du har forresten fortsatt ikke svart meg på om du synes det er galt at norske arbeidsplasser blir flyttet til utlandet, så lenge arbeiderne jobber under anstendige arbeidsforhold. Du hoppet også elegant over den delen av innlegget mitt som forklarte hvordan dette var global omfordelingspolitikk i praksis.

Lenke til kommentar
Jeg kan tenke meg at brannmenn også er et yrke som har ganske høy status i det norske samfunnet, men det er vel ikke akkurat kamp om å bli brannmann? Ja, status er nok også en viktig faktor, men akkurat når det gjelder medisin tror jeg ofte at økonomi er like viktig.

 

Vel med yrke brannmann følger ikke den klassiske dannelsen og statusen som følger med yrker som medisin juss osv. Poenget er at det ikke er pengene i seg selv som trekke mennesker til yrker som medisin og juss, men derimot en den statusen det gir innenfor enkelte kretser. Estetiske yrker, som arkitekt kunster osv. er det også mange som ønsker fordi det gir status i andre miljøer.

 

Jobben brannmann har faktisk svært høy popularitet, og det er stor kamp om å bli brannmann så hvorfor du trekker det fram som eksempel aner jeg ikke. Brannstasjonene kan velge å vrake i gode kandidater, og det er et er en hard prosess og komme igjenom nåløyet. Hvis en ung jente eller gutt ønsker å bli brannmann, bør det planlegges fra tidlig i tenårene slik at man kan gjøre de rette tingene for å komme igjenom. dvs. Sørge for å ta en håndverkerutdannelse, ta byggetekniske kurs, trene, bygge opp en CV med mye idrettsaktiviteter, sørge for å tjenestegjøre som brannmann i millitæret, ha den rette psyken (ikke så mye man kan gjøre med det selv) osv.

 

Yrket har også status innenfor sin krets ikke i samme kretser som medisin og advokat, men andre kretser. Det å ha muligheten til å jobbe bare hver tredje dag, er det jo mange som kunne tenke seg. Økonomisk er det svært lukrativt, da jobben som brannmann er helt greit betalt i seg selv, men siden man jobber så lite kan man ha en full jobb til (en brannmann jeg kjenner til er også lærer, og tar vikartimer når han ikke har vakt). Eller eventuelt bruke fritiden på hobbyaktiviteter, jeg kjenner feks til en brannmann som har bygget 3 colin archer seilerskøyter, og solgt alle untatt den siste.

Lenke til kommentar

Jeg tror det bare er de færreste av oss som går etter pengene ved valg av utdanning. Blant de jeg kjenner virker det ikke som om noen har gjort det. Og ikke kan jeg se noen gode grunner for å legge vesentlig vekt på penger heller når det kommer til valg av utdanning. Det viktige er hva man jobber med og hvilke følelser man selv har knyttet til det.

 

Det er mange godt betalte jobber jeg ikke ville hatt. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror det bare er de færreste av oss som går etter pengene ved valg av utdanning. Blant de jeg kjenner virker det ikke som om noen har gjort det. Og ikke kan jeg se noen gode grunner for å legge vesentlig vekt på penger heller når det kommer til valg av utdanning. Det viktige er hva man jobber med og hvilke følelser man selv har knyttet til det.
Jeg vet om et par, alle går yrkesfag. Du tar tar ikke et langt studium hvis målet ditt er penger.
Lenke til kommentar
Jeg tror det bare er de færreste av oss som går etter pengene ved valg av utdanning. Blant de jeg kjenner virker det ikke som om noen har gjort det. Og ikke kan jeg se noen gode grunner for å legge vesentlig vekt på penger heller når det kommer til valg av utdanning. Det viktige er hva man jobber med og hvilke følelser man selv har knyttet til det.
Jeg vet om et par, alle går yrkesfag. Du tar tar ikke et langt studium hvis målet ditt er penger.

 

Det kan jeg være enig i.

 

Og da jeg nevnte utdanning, tenkte jeg naturligvis høyere utdanning. :)

Lenke til kommentar

Stimulerer kommunisme til utvikling i verden?

 

Vil folk legge mye tid å krefter i utvikling av nye måter å tappe oljebrønner på eller nye energikilder hvis de ikke får lønn for strevet?

Eller ville vi alle måtte gå tilbake til å bruke beina til å forflytte oss?

Det er jo trening, men hvem kan ærlig si at de kunne tenke seg å kvitte seg med transport?

Greit at hvis all næringsliv hadde blitt statlig så hadde staten satset på det, men ville de gjort det bra?

 

Private bedrifter betaler lederene sine store lønninger fordi det virkelig er verdt at lederene gjør en ekstra innsats. Hvem vil gjøre en ekstra innsats når du ikke tjener noe ekstra på det?

 

Litt interesant hva kommunismetilhengere mener om dette.

Lenke til kommentar

Det er mange som er villige til å gjøre en ekstra innsats selv om man ikke får ekstra betalt for det. Og grunnene til det kan være mange. Mange føler arbeidet sitt reflekterer hvem dem er. Mange føler lojalitet overfor arbeidsgiveren, og andre er bare naturlig pliktoppfyllende. Enkelte er perfeksjonister. Andre arbeidsnarkomane.

 

Heldigvis bor vi ikke i en veden der folk bare tenker på seg selv. :)

Lenke til kommentar

Politiske ideologier i dagens samfunn, om det så er kommunismen som springer ut av det kommunistiske manifest av Marx, eller den liberale tankegangen til Smith, er like utdatert i dagens samfunn.

Generelt sett blir jeg oppgitt over mennesker som stemmer på ideologier, og ikke fakta og forskning.

 

Og til deg som mener at kommunisme ikke har noe med diktatur å gjøre. Kommunisme og fascisme har faktisk flere likhetstrekk, som at enkeltmennesket skal ofres for flertallet.

Og proletarisk diktatur er et nødvendig stadie for å oppnå et kommunistisk, klasseløst samfunn, ifølge Marx.

Hvis jeg tar feil på det så for all del si fra. Hadde om ideologi for et par mnd siden, så er litt rusten.

 

BåGan, for å svare deg så du får litt perspektiv på ting.

Stefaren min eier en liten produksjonsbedrift med 6-7 ansatte + en del frilans.

Han jobber 12+ timer i døgnet, og tjener ca 40k pr mnd.

Grunnen til det er at vårt sosialistiske samfunn ikke vil at enkeltpersoner skal lykkes, det virker i alle fall sånn.

Så at bedriftseiere flagger ut fordi de blir skatta ihjel og staten legger seg opp i hvordan de skal jobbe på, har jeg full forståelse for.

Lenke til kommentar
Politiske ideologier i dagens samfunn, om det så er kommunismen som springer ut av det kommunistiske manifest av Marx, eller den liberale tankegangen til Smith, er like utdatert i dagens samfunn.

Generelt sett blir jeg oppgitt over mennesker som stemmer på ideologier, og ikke fakta og forskning.

 

Og til deg som mener at kommunisme ikke har noe med diktatur å gjøre. Kommunisme og fascisme har faktisk flere likhetstrekk, som at enkeltmennesket skal ofres for flertallet.

Og proletarisk diktatur er et nødvendig stadie for å oppnå et kommunistisk, klasseløst samfunn, ifølge Marx.

Hvis jeg tar feil på det så for all del si fra. Hadde om ideologi for et par mnd siden, så er litt rusten.

 

BåGan, for å svare deg så du får litt perspektiv på ting.

Stefaren min eier en liten produksjonsbedrift med 6-7 ansatte + en del frilans.

Han jobber 12+ timer i døgnet, og tjener ca 40k pr mnd.

Grunnen til det er at vårt sosialistiske samfunn ikke vil at enkeltpersoner skal lykkes, det virker i alle fall sånn.

Så at bedriftseiere flagger ut fordi de blir skatta ihjel og staten legger seg opp i hvordan de skal jobbe på, har jeg full forståelse for.

Så synd på han. Går det så dårlig bør han vel heller finne seg noe annet å gjøre :!: Skattenivået er beviselig ikke høyere i Norge enn andre land i Vest-Europa.
Lenke til kommentar

Er ingen grunn til å legge ned en bærekraftig bedrift som har fungert bra i mange år. Men problemet er som sagt at det er dyrt å drive bedrift i norge.

Uheldigvis for han, liker han det han driver med, selv om han klager på hvor lite han tjener i forhold til antall timer brukt på jobben.

Lenke til kommentar
Det er mange som er villige til å gjøre en ekstra innsats selv om man ikke får ekstra betalt for det. Og grunnene til det kan være mange. Mange føler arbeidet sitt reflekterer hvem dem er. Mange føler lojalitet overfor arbeidsgiveren, og andre er bare naturlig pliktoppfyllende. Enkelte er perfeksjonister. Andre arbeidsnarkomane.

 

Heldigvis bor vi ikke i en veden der folk bare tenker på seg selv. :)

 

Og de gjør den ekstra innsatsen allerede.

Det er bare urealistisk å tro at du får en like god leder i en bedrift for tja.. 350 000 i året i motsetning til en som har 2.5 mill.

Jeg er med på at noen gjerne gjør en ekstra innsats for noe de brenner for, men oppriktig talt, tror du virkelig det er nok av de her i landet til å droppe høye lønninger?

 

Man er lojale mot arbeidsgiveren som har tatt godt vare på deg og behandet deg bra.

Tror du folk er like lojale mot arbeidsgiveren som behandler deg akkurat likt som alle andre?

Lenke til kommentar
Det er mange som er villige til å gjøre en ekstra innsats selv om man ikke får ekstra betalt for det. Og grunnene til det kan være mange. Mange føler arbeidet sitt reflekterer hvem dem er. Mange føler lojalitet overfor arbeidsgiveren, og andre er bare naturlig pliktoppfyllende. Enkelte er perfeksjonister. Andre arbeidsnarkomane.

 

Heldigvis bor vi ikke i en veden der folk bare tenker på seg selv. :)

 

 

Ikke alle bare tenker på seg selv (og sine) nei, det er korrekt. Men alt for mange av oss (meg inkludert) gjør det til at Kommunisme er gjennomførbart. Det er en jævlig god grunn til at det ikke har vært ett eneste kommunistisk styre som ikke har vært ledet som ett diktatur. Fordi folk flest ikke vil ha det, så må du tvinge det igjennom (og hvor er friheten i det?).

 

Kommunisme bremser utviklingen. Trenger vi virkelig flere eksempler på det etter Sovjet, Kina, Vietnam, Cuba o.s.v.? Alle har måttet krype til korset og innført kapitalisme (en dog gradvis). Faktum er at når våre beste og smarteste tvinges ut på jordet for å plante korn, så går vitenskapen til helvete.

 

Joda, man kan diskutere opp og ned i mente om ideologien og kanskje argumentere for at alle de nevnte kommunistdiktaturene har gått frem på feil måte, men det forandrer ikke det faktum at disse miserable resultatene av noen kommuniststater vi har i dag er de eneste gjennomførte "eksperimentene" vi har til dags dato.

 

Helmuth von Moltke sa en gang "No battle plan survives contact with the enemy". Man kan si at den kommunistiske ideologi ikke overlever det første møte med menneskeheten.

 

 

my 2 cents.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Er ingen grunn til å legge ned en bærekraftig bedrift som har fungert bra i mange år. Men problemet er som sagt at det er dyrt å drive bedrift i norge.

Uheldigvis for han, liker han det han driver med, selv om han klager på hvor lite han tjener i forhold til antall timer brukt på jobben.

 

Er det egentlig et stort problem, om man ser på fakta og forskning? I norge er jo "alle" sysselsatt. Og det er mangel på arbeidskraft.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er ingen grunn til å legge ned en bærekraftig bedrift som har fungert bra i mange år. Men problemet er som sagt at det er dyrt å drive bedrift i norge.

Uheldigvis for han, liker han det han driver med, selv om han klager på hvor lite han tjener i forhold til antall timer brukt på jobben.

 

Er det egentlig et stort problem, om man ser på fakta og forskning? I norge er jo "alle" sysselsatt. Og det er mangel på arbeidskraft.

 

AtW

 

Byr ikke det på et problem?

Mangel på arbeidskraft presser vel lønninger opp, noen som gir mindre overskudd og lønn til den som driver bedriften og legger inn helt klart flest timer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...