Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen som har litt peiling??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan fortelle meg  fordeler og ulemper ved å benytte henholdsvis DHCP eller fast tildeling av IPadresser.  

Hadde vært kjekt siden jeg ikke helt greier å finne så mye om dette!!

:)

Ulempene med fast IP øker sterkt med antallet maskiner og hvordan de er administrert. DHCP har da ikke så mange ulemper at det er noe stort problem.

Lenke til kommentar
Vel det er ett teoretisk spørsmål da,er ikke til noe annet: For dem av dere som ikke skjønner spørsmålet gjentar jeg. Hva er fordeler og ulemper ved å benytte DHCP og henholdsvis fast IP??

Alle skjønner da spørsmålet, men i hvilken sammenheng?

Har du to maskiner er jo fast IP helt greit har du totusen maskiner blir det et annet spørsmål.

Hvis du er ute etter lange utredninger tror jeg Google er rette plassen for dette.

Lenke til kommentar

Ulemeper med DHCP er at du ikke kan identifisere en maskingsignatur direkte ut ifra IP-en, slik du kan med en statisk IP. Stort flere ufordeler er det vell ikke, men en tullete DHCP server kan lett lage klabb på et lokalt nettverk. (Visst noen andre på det lokale nettverket også bestemmer seg for å dele ut IP-adresser til ethernet-adresser blir det jo selvsagt også mye klur.

Fordelen med DHCP er at du slipper å holde styr på et vøll av IP-er, det tar DHCP serveren seg av. Du slipper å konfigurere "Gateway" og DNS (I visse mye brukte operativsystem), altså betyr dette mindre arbeid for en systemadministrator.

--

Sånn til ettertanke kan du kanskje begynde å spørre på skikkelig vis, med en kort beskrivelse på noen få ord om ditt problem i tittelen

på ditt innlegg, det er bedre enn "ER DET NOEN SOM HAR PEIL HER ELLER HÆ? HÆ? HÆ? ASS..!!!1".

..skjønner?

Lenke til kommentar

Joda takker for svar fra deg :D

Beklager ordlyden i spørsmålet mitt, skal ta dette til etterretning. Vel da var vi i mål på fordeler og ulemper ved DHCP,nå er det bare fordeler og ulemper ved fast IP :D Noen som kan være så snill og hjelpe meg der da, så hadde det vært kjekt :)

Lenke til kommentar

Oi oi,så ikke det dere har skrevet over jeg,vel skal skrive kort om dette i en liten oppgave jeg har. Har funnet lite om dette og da tenkte jeg at det ville være ok å spørre forumet m dette. Har funnet litt på :google: men trenger litt input fra noen som er bedre kjennere i dette enn meg :oops:

Lenke til kommentar
Oi oi,så ikke det dere har skrevet over jeg,vel skal skrive kort om dette i en liten oppgave jeg har. Har funnet lite om dette og da tenkte jeg at det ville være ok å spørre forumet m dette. Har funnet litt på  :google: men trenger litt input fra noen som er bedre kjennere i dette enn meg :oops:

Jeg antar du har endel om dette i bøkene dine hvis det er en oppgave på skole eller kurs.

Da bør du for din egen del lese litt og ta opp ting du selv anser som et problem med løsningene som det er snakk om.

Lenke til kommentar

Takk for konstruktivt svar!!

Vi har om dette i lære bøkene,men det står uheldigvis svært lite om dette.Siden den nye karakter orddningen er kommet ,så hjelper det desverre ikke å nevne det som står i bøkene for å få topp karakter,derfor tenkte jeg kanskje det var noen her på forumet som kunne hjelpe meg med dette...

Lenke til kommentar

Nå er det vel strengt tatt ikke noen spesielle ulemper med fast IP. Problemet er at når det er mange maskiner, må alle konfigureres. Når man igjen skal kanskje endre nettverksstrukturen, må eventuelt alle maskiner konfigureres på nytt. Dette slipper du med DHCP siden maskiner kan flyttes fritt rundt i nettverket. Man har i tillegg mulighet for å gi en bestemt maskin fast IP med DHCP. Dvs maskinen "leaser" IP-adressen på ubestemt tid. Er på mange måter nesten whatever hva men velger av konfigurasjon, men når man har mange maskiner, er vel DHCP å fortrekke. Det er forøvrig ikke noe problem å ha flere DHCP servere i et nettverk, siden DHCP protokollen er bygget opp slik at dette fungerer helt fint. For å komme tilbake til dette med fast leasing av IP-adresse, så fungerer dette siden DHCP-serveren kan holde på en adresse, og bare dele den ut til en bestemt MAC-adresse. Altså, IP-adressen følger MAC-adressen.

Håper det hjalp noe, er nettopp kommet hjem fra byen, er litt trøtt, og sånn passe drita :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...