Gå til innhold

Har jeg installert Porsessoren riktig?

TommyTii

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om jeg har fått den riktig, Det er en Q6600 Prosessor, Mener jeg har fått den riktig. men først da jeg satt den på og skulle lukke lokket, kom det litt motstand, og jeg stoppet, og top opp prosessoren og Så noen små hull på vær pin, etter det satt jeg den helt på. så spørsmålet mitt er, Er det vanlig og få litt motstand når du tar ned sikkerhets lokket / og når du tar den ut skal det være små huller i pinnene? Er den brukbar fler en en gang etter du har tatt den opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel bare en vei CPUen kan installeres. Tenkte du på at du trenger mye kraft til å få ned lokket ? Det er bare å presse ned.

http://www.ramelectronics.net/assets/image...-775-insert.jpg

http://www.ramelectronics.net/assets/image.../cpu-locked.jpg

Ja, Men så stoppet jeg og tok prosessoren ut, da så jeg sånn små fordypninger i pinnene, Det kan vell ikke være helt sunt har jeg ødelagt hele greia nå?

Endret av LeftOverCrackone
Lenke til kommentar

Vil tro at siden du ikke la noe mer press på cpuen så skal det gå bra.

Bare se at cpuen ligger flatt med to tapper som fyller de to hullene på hver side av cpuen.

Når den ligger riktig legger du på plass ramma og fester med den bøyla. Bøyla kan føles ganske hard å få på plass.

Lenke til kommentar

Satte du den riktig vei med tanke på hjørnet? Det ene hjørnet er kappet av eller hva jeg skal kalle det, den må matche med hjørnet på socketen. Og den låsemekanismen var oppe da du satte prosessoren nedi? Du skal ikke bruke makt, den skal gli lett nedi

Lenke til kommentar

ja, Pila treffer hjørne som er kuttet. og pila treffer pila på bøylen, men jeg tok den opp først og så de små fordypningene i Prosessoren fikk jeg sjokk, men har Satt den riktig vei, Hullene blir fylt av de tingene som stikker ut. Bøylen var hard og få på derfor stoppet jeg og tok en kikk på prosessoren.

Lenke til kommentar

Noen hovedkort kan ha en festemekanisme som kan være litt trå i noen tilfeller. Installerte CPU på et AsRock 4Core-VSTA, og der måtte jeg bruke litt kraft for å få dyttet ned pinnen, jeg ble også litt bekymret, men systemet virker.

Det var ikke såpass vanskelig på Asus P5B-E hovedkortet som står i hovedmaskinen, men det skal være litt motstand etter hva jeg har opplevd.

Regner med det alltid skal være fordypninger på baksiden av CPU, dette slik at pinnene i prosessorsokkelen skal falle på plass.

Lenke til kommentar
Noen hovedkort kan ha en festemekanisme som kan være litt trå i noen tilfeller. Installerte CPU på et AsRock 4Core-VSTA, og der måtte jeg bruke litt kraft for å få dyttet ned pinnen, jeg ble også litt bekymret, men systemet virker.

Det var ikke såpass vanskelig på Asus P5B-E hovedkortet som står i hovedmaskinen, men det skal være litt motstand etter hva jeg har opplevd.

Regner med det alltid skal være fordypninger på baksiden av CPU, dette slik at pinnene i prosessorsokkelen skal falle på plass.

Det er pinnene i sokkelen som lager fordypningen i kontaktmaterialet på undersiden av CPUen. Mener å ha lest på Intels hjemmeside at en Socket 775 CPU er "skalert for å tåle ca 5 installasjoner". Hvorfor man skulle ha behov for mer en 1 eller 2 ved normal bruk vet jeg ikke. Regner med at en CPU hos en "hardware tester/benchmarker" får gjennomgå adskillig flere installasjoner i sokkelen uten problem.

De små "pigg hullene" er i alle fall normalt... så normalt at ved feilsøking av CPU/hovedkort så bør man sjekke om alle kontaktpunktene på CPU faktisk har hull/kontakt. (usikker på om det virkelig kan kalles hull. Fordypninger er trolig mer korrekt)

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...