Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høyfrekvent pipelyd fra kabinettet


Anbefalte innlegg

... Pipelyder tyder på konstruksjonsfeil eller defekte komponenter, så den ville jeg ikke brukt.

Ikke enig der.

Pipelyder kommer fra resonans i spoler. Det er i grunnen det samme man hører fra transformatorer og linjetrafoen i gamle TV apparater. Det kan ofte fikses med å lakke eller lime spolen (har gjort det selv i CRT skjermer).

Men det har liten betydning hverken for funksjon eller levetid på elektronikken. At elektroniske komponenter forandres over tid er jo et faktum, og en effekt for spoler er da at vindingene kan begynne å bevege seg i magnetfeltet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Pipelyder tyder på konstruksjonsfeil eller defekte komponenter, så den ville jeg ikke brukt.

Ikke enig der.

Pipelyder kommer fra resonans i spoler. Det er i grunnen det samme man hører fra transformatorer og linjetrafoen i gamle TV apparater. Det kan ofte fikses med å lakke eller lime spolen (har gjort det selv i CRT skjermer).

Men det har liten betydning hverken for funksjon eller levetid på elektronikken. At elektroniske komponenter forandres over tid er jo et faktum, og en effekt for spoler er da at vindingene kan begynne å bevege seg i magnetfeltet.

 

Vi snakker om lyder som har oppstått over tid.

 

En løs ledning er da også en defekt, er det ikke? Hvis en ledning løsner, men egentlig skulle sitte fast, jeg forstår ikke helt dette. Mulig det bare er meg.

 

Jeg får ikke bra vibrasjoner av at ledninger løsner slik at de lager høylytte pipelyder. Når de kjører med 240V blir jeg enda mer skeptisk. Jeg blir bekymret for varmegang, kabelbrudd, kortsluning, og slitasje på isolasjon.

 

Det refereres til pipelyder, ikke brumming som fra en transformator stasjon. Pipelyder kommer normalt ikke fra trensformatoren, men elektronikken.

Lenke til kommentar

Har jeg nevnt noe om 'løs ledning'? Det er ikke et uttrykk jeg ville bruke om noe som kanskje beveger seg en tiendedels millimeter.

 

Det er ikke nødvendigvis snakk om 240V. Spolene som sitter på hovedkortet har max 12 Volt.

 

"Pipelyder kommer normalt ikke fra trensformatoren, men elektronikken."

Og hva er så 'elektronikken' for deg? Hos meg inkluderer det spoler.

 

Hvis du har noia for slike lyder fordi du ikke forstår dem, så er det vel lite å få gjort med det. Jeg vil bare prøve å hindre at slik unødig noia sprer seg uten grunn.

Har funnet en link om 'coil noise': http://209.85.135.104/search?q=cache:VcexG...=clnk&cd=11

Endret av hårek
Lenke til kommentar
Har jeg nevnt noe om 'løs ledning'? Det er ikke et uttrykk jeg ville bruke om noe som kanskje beveger seg en tiendedels millimeter.

 

Det er ikke nødvendigvis snakk om 240V. Spolene som sitter på hovedkortet har max 12 Volt.

 

"Pipelyder kommer normalt ikke fra trensformatoren, men elektronikken."

Og hva er så 'elektronikken' for deg? Hos meg inkluderer det spoler.

 

Hvis du har noia for slike lyder fordi du ikke forstår dem, så er det vel lite å få gjort med det. Jeg vil bare prøve å hindre at slik unødig noia sprer seg uten grunn.

Har funnet en link om 'coil noise': http://209.85.135.104/search?q=cache:VcexG...=clnk&cd=11

 

Tror nok vi snakker forbi hverandre her. Jeg trodde du snakket om transformatorer fra 240V til lavere spenning.

 

Jeg er av den oppfatning at selv en avansert bruker aldri skal åpne en strømforsyning eller aldri mekke på en strømforsyning. Det virker som om du har kunnskaper til å reparere en, og da kan du mer enn meg.

 

Hvis jeg forstår deg riktig, så snakker du om disse små ringformede magnetene med ledning tvinnet rundt som en spole. Hvis limen svekkes, kan disse generere pipelyder?

 

Slike spoler, de benyttes til støydemping, gjør de ikke? Det vil vel si at frekvensen på pipelyden da vil kunne variere etter som hva slags støy som filtreres bort.

 

Er det slik at "coil noise" ikke er farlig for selve spolen? Jeg har vært borti pipelyder som overdøver kraftige GFX og CPU vifter, og med tanke på de små ledningene, er det vel en fare for material trøtthet over tid? Finnes det noen standard eller dokumentasjon for hva slags avvik en spole skal tåle eller liknenede?

 

Kjenner du til andre komponenter som er kjent for å lage pipelyder?

 

For ordens skyld vil jeg trekke frem at jeg fikk levert ett defekt skjermkort som genererte pipelyder i to forskjellige strømforsyninger. Volumet var vesentlig høyere i den ene, enn den andre. Ved å bytte ut skjermkortet, forsvant pipelyden i begge strømforsyningene.

 

Ifølge spole teorien vil vel det bety at det var rom for vibrasjon i spoler i begge strømforsyningene og at liming av disse ville fjerne problemet?

 

Likte svært godt tipset med å bruke ett rør til å finne lydkilden i den linken din. Bare man husker på å bruke ett plastrør, så man ikke kortslutter noe.

Lenke til kommentar
Scoob, vist du ikke finner ut av problemet så er jo dette en fin og billig løsning :)

Njaaa... Så var det jo det at jeg ikke skal ha HDD (ikke så liten ihvertfall) og ikke kabinett og heller ikke DVD-brenner.

Skal jeg bytte ut blir det bare PSU, HK, SK (skjermkort), RAM og CPU. (og en DVI-kabel til den nye tv-en min :) )

 

EDIT: men jeg får ta en testingerunde til imorgen da, så får vi se om det blir ny pc eller bare enda flere spørsmål :p

Endret av Scoob689
Lenke til kommentar
Slike spoler, de benyttes til støydemping, gjør de ikke?

De brukes som energilager i switchmode strømforsyning, og som filter.

Se bilde 10 nederst på siden: http://en.wikipedia.org/wiki/Buck_converter

 

Har ikke selv hatt noe særlig støy fra slike, men har registrert at det er mange som plages.

Har ingen tro på at det er skadelig for spolen.

 

Kan ikke se at det er noen andre komponenter som kan lage lyd. Spoler genererer et magnetfelt og dermed en mekanisk kraft.

Lenke til kommentar
Kameraten min har det samme problemet som deg :p.. stygg FÆL pipelyd ut fra PSU og PC-en sliter med å slå seg på innimellom..

 

jeg pleier som regel å sove med dataene på men den går bare ikke :p..

 

så folkens, bare gi tips om dere har. :D

Klart tegn på at den overbelastes da... Skjedde slik med 2 psu'er jeg hadde. Piping hele tiden og stabilitetsproblemer som drepte psu'en etter et par dager.

 

Skriv ned specs på maskinvare og type psu.

Lenke til kommentar
Slike spoler, de benyttes til støydemping, gjør de ikke?

De brukes som energilager i switchmode strømforsyning, og som filter.

Se bilde 10 nederst på siden: http://en.wikipedia.org/wiki/Buck_converter

 

Har ikke selv hatt noe særlig støy fra slike, men har registrert at det er mange som plages.

Har ingen tro på at det er skadelig for spolen.

 

Kan ikke se at det er noen andre komponenter som kan lage lyd. Spoler genererer et magnetfelt og dermed en mekanisk kraft.

 

Den linken innholdt mye hebraisk. Energilager og filter var litt lettere å forstå.

 

Hvor kan man kjøpe lakk eller lim eller hva man nå bruker til å feste ledningene med? Er det noe sepesilelt jeg skal gå etter?

 

Mulig jeg prøver å feste spolen fremfor en RMA neste gang problemet dukker opp. RMA er alltid mye stress.

Lenke til kommentar

Ok, folkens. Nye problemer!

PC-en vil ikke slå seg på!!

Jeg har plugga ut og inn kontakter og slått av og på PSU men pc-en vil bare ikke slå seg på (men pipelyden er der ennå).

Og nå er jeg også ganske sikker på at det er PSU-en som piper. Hørte bakpå kabinettet og jeg hørte lyden mye tydeligere da øret var oppe ved PSUvifta.

Noen forslag?

 

EDIT: Da har jeg testa med en annen strømforsyning og pc-en slo seg på. Tyder vel på at jeg bare skal kjøpe en ny PSU det da.

Noen som kan anbefale en?

Tenkte jeg skulle kjøpe en med tanke på at jeg kanskje skal oppgradere resten av pc-en senere så må vel kanskje ha over 450W?

Endret av Scoob689
Lenke til kommentar
Vel, den klarer nok ikke dual 8800 serie skjermkort i sli eller HD2900 i crossfire... men den holder i lange baner hvis du vi kjøre et kraftig skjermkort og en quadcore.

 

Test

Der tror jeg du tar feil, jeg tror faktisk den helt fint klarer 8800gtx i SLI.

 

Du burde strengt tatt ikke kjøpe 8800gtx i dag, kjøp heller 8800gt, det skiller under 5% stort sett, og du får to 8800gt for prisen av ett 8800gtx.

 

Om du ser her (og husk at dette er belastning for et totalt system), så ser du at 8800gtx sli klarer seg helt fint med en kvalitets-psu på 450watt. http://www.hardware.no/tester/skjermkort/x...edition/40456/3 8800gt bruker mindre strøm enn gts også.

 

Mine anbefalinger: Seasonic S12-serien, valgfri størrelse, Corsair 450watt som tidligere er nevnt (den er laget av seasonic). Fortron source, billige, men de bråker litt.

Mine hold-deg-unna: Q-TEC, billige NorthQ, Hiper Type-r.

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Hvor kraftig er den CPU-en egentlig?

Er vandt til å måle med ghz, men jeg tviler litt på at denne er bare 2,2ghz :p

Ghz har aldri vært en måleenhet for ytelse, men mange folk tror det, og derfor fikk intel solgt så mange P4 prosessorer. Grunnen til at jeg anbefaler en E6xxx er fordi at de har høyere bushastighet. Jeg trodde de lå på nesten samme pris, men jeg ser nå at det skiller 400kr, så da er vel e4500 like bra.

 

Her er den jeg tenkte på https://prisguiden.no/product.php?productId=74180

 

Hvordan ville du egentlig måle kraften i den psuen, som en liten hest kanskje :p

 

Den er kraftigere enn alle pentium prosessorenekan jeg jo si med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...