Gå til innhold

Spørsmål om Blu-Ray og lyd via optisk på PS3

Digitize

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg var en av de få heldige som rasket med meg en 60GB "starter pack" PS3 fra "Elektroworld 2007" til 2995 kr.

På vei ut rasket jeg samtidig med meg et par Blu-Ray filmer.

Nå er alt koblet opp og jeg må si meg veldig fornøyd med bildekvalitet på både spill og film. Dog har jeg et par spørsmål som kanskje noen kan hjelpe med ?

Tv'en min er en JVC 40" LCD (720p/1080i), PS3'en er koblet via HDMI og kjører 1080i. Når jeg ser på feks. Pirates of the Caribbean 1 og 2, så får jeg en sort stripe både oppe og nede på skjermen, som resulterer i et noe mindre bilde.

Er det formatet på min 40"LCD tv som gjør dette, eller er det faktisk mulig å få bilde over hele skjermen når jeg ser film ? (jeg har naturligvis bilde over hele skjermen når jeg spiller og er i menyen)

Jeg kjører optisk lyd ut av PS3'en og inn i recieveren min. Jeg har merket meg at PS3'en ofte slutter å sende signalet når jeg navigerer i menyene på Blu-Ray filmene. Et eksempel er det Blu-Ray spillet på Pirates of the Caribbean 2 filmen, her klipper lyden inn og ut (når den skifter mellom scener). Dette resulterer i at den blå "5.1" lampa på recieveren går av og på. Fra den får signal igjen går det gjerne et halvt sekund før jeg faktisk hører lyden som spiller på tv'en, det virker litt merkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg var en av de få heldige som rasket med meg en 60GB "starter pack" PS3 fra "Elektroworld 2007" til 2995 kr.

På vei ut rasket jeg samtidig med meg et par Blu-Ray filmer.

Nå er alt koblet opp og jeg må si meg veldig fornøyd med bildekvalitet på både spill og film. Dog har jeg et par spørsmål som kanskje noen kan hjelpe med ?

Tv'en min er en JVC 40" LCD (720p/1080i), PS3'en er koblet via HDMI og kjører 1080i. Når jeg ser på feks. Pirates of the Caribbean 1 og 2, så får jeg en sort stripe både oppe og nede på skjermen, som resulterer i et noe mindre bilde.

Er det formatet på min 40"LCD tv som gjør dette, eller er det faktisk mulig å få bilde over hele skjermen når jeg ser film ? (jeg har naturligvis bilde over hele skjermen når jeg spiller og er i menyen)

Jeg kjører optisk lyd ut av PS3'en og inn i recieveren min. Jeg har merket meg at PS3'en ofte slutter å sende signalet når jeg navigerer i menyene på Blu-Ray filmene. Et eksempel er det Blu-Ray spillet på Pirates of the Caribbean 2 filmen, her klipper lyden inn og ut (når den skifter mellom scener). Dette resulterer i at den blå "5.1" lampa på recieveren går av og på. Fra den får signal igjen går det gjerne et halvt sekund før jeg faktisk hører lyden som spiller på tv'en, det virker litt merkelig.

Jeg har også en JVS 40" lcd (nærmer bestemt LT40S70 BU) og den får jeg også sorte striper over og under på.

Tv`n er i 16:9 format, og det er såvidt jeg vet filmene også, Du kan forsøke å gå i menyen på tv`n under "bilde" og sette opp størelsen riktig der.. Og så har du vel et valg på ps3 også, som du setter til 16:9

Mener at det ble rett da, så en film på den i går, men husker faktisk ikke om jeg fikk sorte striper.

OT/ Er du fornøyd med sortnivået på tv`n? Jeg syns det er litt for mye gråaktig...

Lenke til kommentar
Why don't the black bars go away? Burde vært pensum på barneskolen det her. :ph34r:

Jeg visste forsåvidt det meste av historikken rundt widescreen formatene, men jeg forstår det altså også nå slik at der hvor en film er i formatet 2.35:1 så vil det resultere i "black bars" både over og under - uansett om det måtte være en 40", 42", 46" eller høyere tv ? Og at filmer som derimot har fomat 1.85:1, vil egne seg mer på tv ?

Jeg bruker har bygget en Vista basert media pc som jeg bruker når jeg ser DVD og HD-DVD, her har jeg mulighet til å velge visning over hele skjermen (det går dog på bekostning av noen cm, av bildet - men muligheten er tilstede).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...