Gå til innhold

SATA brenner, hva må til?


Tetanus

Anbefalte innlegg

Har kjedet meg idag, og brukt tiden til til å renkjøre og rydde i kabinettet. Lot meg i et svakt øyeblikk irritere grenseløst over de brede IDE kablene til de to brennerene mine. Besluttet dermed umiddelbart å bytte de ut med SATA baserte brennere.

 

Mitt spørsmål er noe så enkelt som; kan man bruke en SATA-brenner på alle hovedkort som har en ledig kontakt? Vil det ha noe å si for boot rekkefølgen i BIOS, med det mener jeg at den vil oppdages som en vanlig brenner. Dvs at det ikke må legges inn noen drivere eller lign før de fungerer?

 

 

Takker for hjelpen!

 

T

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ikke bruke sata brennere på alt av hk som har ledige sata kontakter.

Mange hovedkort kommer feks med flere sata kontrollere sånn som Intel og Marvell,

har du mulighet for å velge kontroller så styr unna Marvell for optiske sata enheter.

 

Kjører du vista kan du også bli litt plaget da vista har litt problem med optiske sata, å oppdatere firmware kan også være litt problematisk.

 

Støtten for optisk sata vil komme mer og mer og selv nå er det mange kort som dette virker helt fint på.

Boot rekkefølgen kan du forandre og enheten vil på de fleste kort oppdages som en vanlig brenner, bare pass på at den er tilkoblet en bootable sata port.

 

Håper dette hjalp litt.

 

Gabriel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...