Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Den kraftigste og raskeste routeren?

Anbefalte innlegg

DIR-655 bruker ikke en prosessor fra Marvell, men en fra Ubicom: http://www.ubicom.com/processors/ip5000/ip5000_family.html . I tillegg er den trådløse biten fra Atheros. Linksys WRT350N her i Norge (og Europa) er versjon 2 og ikke 1 som støtter DD-WRT. Versjon 1 bruker Broadcom på prosessor og trådløst, mens versjon 2 bruker Atheros på det trådløse og Marvell på prosessorbiten.

Hvor mange MHz prosessoren har har lite å si, akkurat sånn som det er på PC i dag. Ubicom-prosessoren i D-Link DIR-655 kan kjøre 10 samtidige tråder i prosessoren, noe de mer vanlige prosessorene fra Marvell og Broadcom ikke klarer. Det er mye av grunnen til at DIR-655 yter såpass bra som den gjør. DIR-855 (og DGL-4500) vil mest sannsynlig bruke den samme prosessoren, bare at den vil ha to trådløse radioer innebygd, en som går på 2,4 GHz og en som går på 5 GHz. Det kan føre til at du kan få dobbelt så høy båndbredde på det trådløse nettet ditt, f.eks. kan du ha medieboksen under TV-en på 5 GHz nettet og medieserveren på 2,4 GHz nettet, ytelsen på disse vil ikke påvirke hverandre og man vil totalt sett få en god del bedre ytelse.

De trådløse routerene som benytter seg av Ubicom har fått veldig mye gratis. Ubicom utvikler både prosessorene og programvaren, noe som gjør det svært enkelt for produsentene å få fiks ferdige produkter. Ubicom har gjort en ekstremt god jobb med å få en stabil og rask programvare noe som fler og fler produsenter har lagt merke til. Her til lands får man trådløse routere med Ubicoms programvare og prosessor fra D-Link, Trendnet, SMC og Zyxel som jeg vet om.

Det er svært liten forskjell i programvaren på alle disse boksene, men det finnes også forskjellig ytelse med Ubicom. De boksene med 100 Mbps switch har en tregere prosessor (IP3000), som ikke yter like godt som IP5000 som blir parret med Gigabit.

Jeg har satt opp mange forskjellige routere som benytter seg av Ubicom og alle er dønn stabile selv med mange brukere og mye bruk, jeg ser i hvert fall ingen problemer med å anbefale produkter med denne prosessoren for de som er litt kravstore.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg ble lei av en mengde merker samt at de ikke oppfylte mine krav til hard torrent bruk og filtrering (QoS) gamingmessig så skaffet jeg denne.

Kan ikke si at jeg er annet enn veldig fornøyd med denne. Har faktisk ikke vært behov for reboot en eneste gang på ca. 5 mnd nå, noe som jeg ikke er vant med bortsett fra cisco produkter som jeg har benyttet mye i jobbsammenheng.

Pga. mye fine konfigurasjonsmuligheter samt stabilitet, har jeg ingen baktanker med å anbefale denne enheten. Jeg snakker da om 655

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...