RamGuy Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Jeg har lenge vurdert en D-Link DIR-655 da denne har fått utrolig mye skryt i alle testene jeg har funnet. Men det finnes de som klager på den også. Den mangler blant annet Bridge-funksjoner, noe som ikke berører meg, siden jeg ikke har behov for dette uansett. Men andre sier også at den virker litt ustabil, men det viser seg at det som oftest er wlan-nettverkskortene som er problemet, og ikke routeren. DIR-655 har også fått mye skryt for at den takler veldig stor ned- og opplastingsbelastning. Veldig mange connections osv. Noe som er en STOR fordel ved torrent og generell nedlasting. Og nettopp dette har vært en fullstendig mareritt med vår Linksys WRT54Gv5. Det som jeg ser viktig for meg i en router er først og fremst: - Høyest mulig wlan og lan hastighet - Best mulig torrent hastighet og ytelse - Raskest mulig nedlasting - Stabil Og de kriteriene skal jo en DIR-655 fylle veldig bra. Med Draft-N v2 og Gigabit svitsj så er jo både wlan og lan hastigheten "optimal" Den skal jo som sagt yte veldig bra, og være veldig stabil ved torrent nedlasting Og derfor har jeg lenge vurdert en DIR-655. Nå er visstnok en D-Link DGL-4500 rett rundt hjørnet. Og det skal bli noe liggende en DIR-655 med Dual-band og GameFuel. Og det virker jo veldig interessant Men det er jo egentlig svært dårlig med informasjon å finne om de forskjellige routerne på nettet. Det står bare en liste hvor alle de viktige funksjonene er ramset opp. Men det er ofte svært vanskelig å få informasjon om maskinvaren som befinner seg i routerene. Firmware/programvaren i routeren er jo også utrolig viktig. Og det er her mange routere svikter. Maskinvaren kan være veldig lovende, men med en halvutviklet firmware/programvare som produsenten ikke gidder å jobbe noe spesielt mye med. Så da hjelper det ikke allverden med kraftig maskinvare. Det virker som firmware/programvaren til DIR-655 er brukbar. Men det er utrolig mange som mener og sier at DD-WRT er en overlegen firmware/programvare til routere. Og at selv routere til 300-600kroner kan bli minst like stabil og rask ved torrent nedlasting osv om du benytter deg av den siste DD-WRT firmware/programvaren til din router. Jeg kan ikke finne noen tester av ytelse, hvor mange connections osv forskjellige routere faktisk har etter å ha lagt inn DD-WRT. Derfor er det veldig vanskelig for meg å få det svart på hvitt hva som er det beste valget. Men etter å ha søkt litt rundt har jeg funnet litt informasjon om maskinvaren til DIR-655: DIR-655 uses the newer IP5160 processor @ 275MHz with 16Mb memory Det i seg selv er jo ikke spesielt imponerende. Vi har da en Linksys WRT350N: Processor Broadcom 4705 @ 300MHz with 32 Mb RAM and 8 Mb Flash Linksys'en har høyere hastighet på prosessoren, samt dobbelt så mye RAM. Nå vet jeg ikke hvor mye de 25MHz har så mye å si. DIR-655 er jo Marvell, WRT350N er Broadcom. Jeg kan null og niks om router prosessorer, så det kan jo godt være at det blir som å sammenligne en Core 2 Duo og en Pentium 4. Da vil jo en Marvell @ 275MHz gruse en Broadcom @ 300MHz uansett. Men etter hva jeg hører så skal det være en topp prosessor fra broadcom som sitter i WRT350N. Men om maskinvaren til WRT350N er kraftigere enn den i DIR-655, og WRT350N har full støtte for DD-WRT. Så er vell den da også raskere, og mer stabil enn DIR-655 til alle mulige oppgaver? Eller tar jeg helt feil her nå? Så også på en Linksys WRVS4400N, men den har enda ikke støtte for DD-WRT, men vil forhåpentligvis få det snart Den har jo enda mer interessant maskinvare: It is based on two SoCs from Star Semi (9109 + 9202, both ARM9 based), the Vitesse VSC7385 Gigabit and the Marvell TopDog draft-n WLAN chipset. According to the GPL sources the 9109 has access to 32 MB RAM and the 9202 to 64 MB RAM. Dette virker jo veldig bra, dog er dette en Marvell prosessor igjen da. Så for meg så virker det som en WRVS4400N hvert fall har kraftigere maskinvare enn en DIR-655. Så om det da til slutt får DD-WRT støtte, så virker da den også utrolig lovende. Det er jo også en WRT600N på vei, men den skal visstnok bruke en firmware som gjør det umulig for folkene oss DD-WRT til å lage en DD-WRT firmware til den. Det samme gjelder WRT350Nv2, som aldri vil få støtte for DD-WRT. For at routerne skal i det hele tatt ha mulighet for DD-WRT, må de benytte en Open-Source-Firmware, noe som DIR-655, WRT350Nv2 og den kommende WRT600N ikke gjør. WRVS4000N og WRT350Nv1 derimot har dette. Sistnevnte har alt full støtte for DD-WRT. WRVS4000N har jo dette nye maskinvare oppsettet, som gjør at den virker veldig kraftig og lovende. Som krever veldig mye arbeid av folkene hos DD-WRT for at DD-WRT firmware skal virke på den. Derfor tar det litt tid før DD-WRT blir klar til den. Alle tester jeg har funnet på nettet er som oftest gjort "right out of the box". Altså ingen av Linksys routerne har DD-WRT firmware, det er ikke alltid routerne som blir testet har siste offisielle firmware engang. Det er en av grunnene til at WRT350Nv1 har gjort en del dårlige tester, for den første offisielle firmwaren var rett og slett ræva. Men den ble LANGT bedre etter en oppdatering av firmwaren. Mange rapporterer at ytelsen og stabilitet, rett og slett alt med en router blir mye mye bedre ved å benytte DD-WRT firmware. Routere som Linksys WRT54GL, som ikke er på toppen når det gjelder ytelse "out-of-the-box" blir straks LANGT bedre når du bytter fra offisiell firmware over til DD-WRT. Så selv en WRT54GL skal nesten yte like godt ved torrentbruk osv, etter DD-WRT er langt inn, som en DIR-655 gjør. Det gjør jo det hele veldig forvirrende. Mange sier at en DIR-655 er det beste og raskeste valget "out-of-the-box", og dermed også det enkleste valget for folk som ikke kan så mye om hvordan å legge inn tredje-parts firmware og liggende. Men at det er noen Linksys routere som faktisk har bedre eller like bra maskinvare som DIR-655, men yter en del dårligere på grunn av svake offisielle firmwares. Men om du benytter deg av DD-WRT som skal være en overlegen firmware, så blir den straks bedre enn en DIR-655. For da med like kraftig, eller kraftigere maskinvare, samt en bedre firmware yte bedre. DIR-655, WRT350Nv1 og WRVS4000N har alle sammen en gigabit svitsj, samt Draft-N v2. Så sånn rent funksjonsmessig stiller de alle ganske likt for meg. Spørsmålet mitt er derfor hva som blir best med tanke på stabilitet og torrent ytelse osv. En D-Link DIR-655 En Linksys WRT350Nv1 @ DD-WRT En Linksys WRVS4000N @ DD-WRT (hvis det kommer en DD-WRT firmware til den) Endret 30. oktober 2007 av RamGuy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Har en D-link DIR-655 her i huset og jeg er i alle fall veldig fornøyd. Den er dønn stabil, og spilling går som en drøm. Og firmware oppdateringer på den amerikanske siden blir rimelig ofte oppdatert, det er ikke tilfellet med den norske siden, men jeg mistenker at det er så å si samme driver.. Min anbefaling er at å gå for D-link DIR-655, selv om det kommer en ny ruter om ikke altfor lenge, men sånn er det jo i dataverden det kommer bestandig noe nytt hele tiden. Lenke til kommentar
zaico Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Mine personlige erfaringer sier i allefall Linksys! Mulig jeg har vært uheldig med mine tidligere routere (det har vært mange, fra de aller fleste produsentene), men har aldri hatt en trådløs router som har vært stabil før jeg fikk min nåverende Linksys GL router. Denne vil nok ikke oppfylle trådstarters krav, men Linksys har også pre-N, mimo routere til ca 1200, som jeg vil tro vil være helt perfekt! Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Ingen som visste så mye om dette nei Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Ingen som visste så mye om dette nei JEG har sikkert den raskeste, 4GB ecc ram, dual 1ghz Pentium 3, 4x 20 GB WDC ata 100 i raid 4x Gigabit Med backup router med load balancing og alt 2gig ram 500 mhz 1x 20 gig. load balancing binatting carp capative portal ssh telnet adv logging, alt. Endret 1. november 2007 av iLoVecF Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 ukay utnytter denna saken her til å bare tilby mitt overflod av pc deler, okey, du trenger en pc, ja.. kor bra, alt fra 166 mhz 128 mb ram med 1gb. til hvor bra du vil. du trenger 2 netverkskort MINIMUM Cpu hk ram skjermkort for oppsett psu kabinett OS : Du har smoothwall, ikke mye fancy, men kan si at jeg har hatt sammen med brutters 600+ dager uptime på den alt er linux basert man kan kjøre PFSENSE det er hva jeg kjører. gå over til www.pfsense.com gå på irc kanalen dem osv, også kjøra på. trenger du noe rare deler så selger jeg Amd 1200 mhz duron og ett hk, + har ram og strøm forsyner til tjenesten, har også 10gb disker. strømforsyneren er mini atx eller microatx hvem veit.. liten er den. og er bare brukt 2 ganger i 5 minutter, forventer ikke kjøp, men er lei av alt dritet jeg har, må fixe visa så kan jeg fixe ebay. beste er vist du har en gammal pc hjemme,sett den opp, plasser den hvor du vil etter konfig, trenger verken skjerm tastatur eller noe, min ligger under sofan min er i server format, gammel HP netserver. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Ehm? Hva er det du snakker om egentlig? Lenke til kommentar
Slettet profil Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Ehm? Hva er det du snakker om egentlig? iLoVecF sier vel at å bruke en PC som dedikert router er den raskeste og mest konfigurerbare løsningen. Den kan bygges av gamle skrotdeler. Du må i tillegg ha en eller flere switcher og et trådløst aksesspunkt, til det kan du bruke din gamle WRT54Gv5, bare du slår av DHCP? Endret 1. november 2007 av Necrodus Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 De mener at du skal sette opp en egen datamaskin til å være trådløs-router. Drit i det. Det er ikke verdt tiden du bruker på det. Jeg ville gått for DIR-655, har ingenting å utsette på den bortsett fra at den koster litt mer enn snittet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 De mener at du skal sette opp en egen datamaskin til å være trådløs-router. Drit i det. Det er ikke verdt tiden du bruker på det. Jeg ville gått for DIR-655, har ingenting å utsette på den bortsett fra at den koster litt mer enn snittet. Bedre kan det ikke sies! Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) De mener at du skal sette opp en egen datamaskin til å være trådløs-router. Drit i det. Det er ikke verdt tiden du bruker på det. Jeg ville gått for DIR-655, har ingenting å utsette på den bortsett fra at den koster litt mer enn snittet. Bedre kan det ikke sies! HAHA okey, jeg skal forklare mitt oppsett, jeg måtte ha betalt GUD veit kor mye for detta, okey, jeg har mitt gaming nett, ikke router bare rett ut på nett. 4 ports switch 100 mbit så kommer det 2 netverks kabler til 2 routere, routerne har 3 netverks kort hver, 1 wan 1 sync 1 lan. lan = 24 ports switch sync = kryssa kabel mellom routerne. Linksys accesspunkt bruker jeg til wlan. 24 port gigabit switch til lan. en router går ned, voila den andre tar over ikke noe nede tid, jeg har fortsatt samme ip adresse ut på internet, alt er synkronisert, jeg har også loadbalancing så jeg kan ta ibruk 2 internett tilkoblinger. Har også ett system som velger hvor mye båndbredde ting skal bruke etter ping, ossen applikasjoner som kjører osv, jeg har også VPN oppe. Hvor mye måtte jeg ha betalt for detta systemet ? jeg fikk delene mine gratis, kan si jeg fikk athlon xp 2800+ bartone abit nf2 s2g-s 2 gig geil ddr ram og ati 1600 pro gratis, så ekke noe vanskelig å få tak i deler, detta er vell den 20 ende PC-en jeg får gratis. men pfsense er verdt det. jeg kan for eksempel ha mac adresse sperring, og capative portal som gjør så at jeg kan nesten drite i kryptert tråløst, spørs hva du egentlig har kryptert tråløst netverk for, bar for å ikke ha noobs på nettet ditt, eller faktisk kryptere det du driver med. ikke kryptering = mer båndbredde config av pfsense = putt i cdrommen, usb pinnen cf kortet hva du vil, boot, install eller embeded. jeg har install config versionen: balblal install to hdd option 99 skriv 99 enter installerer trykker enter rundt en 10 ganger du får opp netverkskort navna som detta XL0 XL1 XL2 spørs merket XL = 3com RL= realtek osv. what eth do ya wanna use for wan XL0 enter what eth do ya wanna use for lan XL1 optional balblal enter boota, trenger ikke å gjøre noe mer, kan dra ut skjermkortet tastatur slengen hvor du vil, og man har grafisk grensesnitt som gir deg ALT Endret 1. november 2007 av iLoVecF Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 De mener at du skal sette opp en egen datamaskin til å være trådløs-router. Drit i det. Det er ikke verdt tiden du bruker på det. Jeg ville gått for DIR-655, har ingenting å utsette på den bortsett fra at den koster litt mer enn snittet. Pluss at kostnaden ved routeren er spart inn etter ett år. Mens den dedikerte PC-en bruker minst 150 Watt kontinuerlig, bruker routeren 10 Watt maks. Lenke til kommentar
Ben-o Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) En nymotens gamer-PC bruker gjennomsnittlig 150W som jeg har erfart. En gammel skrot burk som kjører dedikert router software bruker nok en god del mindre. Stabiliteten dersom du ikke har hardware feil på maskinen overgår nok hvordan som helst dedikert "hjemme-router". Mulighetene er også en god grunn å velge en linuxbasert software på en gammel burk som router. Jeg kjører SmootWall på en gammel HP-maskin, med en cisco switch som backbone og er strålende fornøyd. Finnes forøvrig masse enkle guider for å installere SmoothWall for en vanlig bruker, også på norsk. Med basis nettverkskunnskaper tror jeg du ikke trenger disse guidene en gang. Endret 2. november 2007 av Ben-o Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Dere glemmer å nevne at hvis man har kjæreste, er det nesten alltid 100% uaktuellt å ha en stor skrot-PC gående 24/7 for å styre det trådløse nettverket. Lenke til kommentar
Ben-o Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Stor? Vanlig desktop pc med et ekstra nettverkskort i ei hylle, skap, under sofaen, you name it. Tiden du bruker på det forøvrig er standard nettverkskunnskaper, som absolutt ikke er overflødig nå til dags. Er du også litt interessert i nettverk, er det kult å få til. Av erfaring er det som regel NATen i de trådløse hjemmerouterne som sliter. Bruker du WRTen som trådstarter allerede sitter på som bare et aksesspunkt tror jeg du kan få et ganske stabilt oppsett. Endret 2. november 2007 av Ben-o Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hhvis du vil ha en skikkelig stabil router som ikke koster altfor altfor mye, wille jeg gått for en Cisco 871. Har en sånn hjemme sjøl, har enda tilgode å knekke den. Iflg spec, har den 65535 NAT sessions. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 Pris er ikke issue. Ser etter den raskeste og mest stabile til torrent bruk til under 1'500kroner. Så om den koster 500 eller koster 1300 er akkurat det samme. Er ute etter hva som vil gi meg best ytelse. Nevnte også at jeg ønsker gigabit-LAN porter og mulighet for Draft-N. Lenke til kommentar
Vakuum Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Pris er ikke issue. Ser etter den raskeste og mest stabile til torrent bruk til under 1'500kroner.Så om den koster 500 eller koster 1300 er akkurat det samme. Er ute etter hva som vil gi meg best ytelse. Nevnte også at jeg ønsker gigabit-LAN porter og mulighet for Draft-N. Jeg har sett at linksys har kommet med en draft-n router med gigabit. Har dessverre ikke sett noen tester av den. Selv har jeg brukt Linksys GL (Linux firmware) routeren og nå har jeg en win03 server med ISA. Lenke til kommentar
boblejakke Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Pris er ikke issue. Ser etter den raskeste og mest stabile til torrent bruk til under 1'500kroner.Så om den koster 500 eller koster 1300 er akkurat det samme. Er ute etter hva som vil gi meg best ytelse. Nevnte også at jeg ønsker gigabit-LAN porter og mulighet for Draft-N. Tja... Holder en knapp på denne m/dd-wrt: http://www.buffalo-technology.com/products...d-access-point/ Se prisguiden for best pris Denne ser også meget bra ut, da er en av de få N routerene med avtagbar antenne: http://dplanet.biz/alfa.com/images/AIP-W40...AN%20Router.pdf ...vet wlan factory er importør for Alfa, men kan ikke huske å ha sett denne på nettsiden deres. tror ingen av disse har gigabit-LAN porter... Lenke til kommentar
Spectre Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) En Linksys WRT350Nv1 @ DD-WRT Hvor får en kjøpt WRT350Nv1? Er det ikke v2 som vanligvis selges i Norge? Kjører forøvrig DD-WRT på min WRT54GS (v4) router i dag, er ganske fornøyd ytelsen på den med mange connections. Den er mye bedre med DD-WRT enn med original firmware. Endret 13. november 2007 av Spectre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå