aklla Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 sjansen er 100.000:1, da det er 100.000 flere hvite enn sorte. det er med andre ord 0,001% sjanse for å trekke den sorte. hadde det vært slik hadde jo sjansen vært like stor for at jeg vant i lotto som at jeg ikke vant i lotto. ny update fra jentene: Quote: "Det er like stor sannsynlighet for å trekke en hvit som en svart, men det er er ikke 50/50" "Det er 0.001% sjanse for å trekke en hvit og 0.001% sjanse for å trekke en svart." Hva i helvete??!!1 det siste er delvis rett, hvis man vrir litt på setningen. det er 0.001% sjanse for svart, det er også 0,0001% sjanse for en bestemt hvit, slik er det for alle hvite, det er dermed ikke større sansylighet for å trekke den svarte enn en spesifikk hvit. Det blir feil å si at det er like stor sjans/sansynlighet å trekke den svarte som hvilkensomhelst tilfeldig hvit. akkurat som i lotto, jeg med min ene rekke har like stor sjanse til å vinne som alle andre enkelte kombinasjoner, men ikke hvis man ser det som "min rekke" og "de andre rekkene", men sammenligner min rekke med alle andre rekkene enkelthvis. Dette endrer dog ikke mine sjanser eller sansynligheten(som er det samme) for å vinne. Lenke til kommentar
Reached Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 ikke gidd å diskuter og heller le av dem de er dumme Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Den eneste løsningen jeg ser som kan gi jentene rett i dette tilfelle er teorien om parallelle univers. Men etter hva jeg har sett så langt er det fånyttes å introdusere denne, hvis de ikke engang kan forstå vanlig sannsynlighetsregning. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det må være trist å leve i en verden der alt er sort eller hvitt. 100 000 rosa makaroni og 1 limegrønn ville gitt akkurat samme reslutat. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 A brain would make all the difference. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Jeg må innrømme at jeg ser litt av poenget deres, uten at det nødvendigvis trenger bety noe ... Edit: Jentenes poeng, ja ... Kan du forklare hvordan? Vanskelig, men aklla er litt inne på noe. Det er jo en viss sjanse for at den svarte skal kunne bli trukket, og den stiller på lik linje med alle de hvite, dersom man ser på de en og en. Dersom man ser på den svarte som en gutt, og de hvite som jenter, så er det like stor sjanse for å trekke Jonas (den svarte) som å trekke Hilde (en av de hvite). Det er like stor sjanse for å trekke Jonas som det er for å trekke Anita. Og så videre. Endret 31. oktober 2007 av OML Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Den eneste løsningen jeg ser som kan gi jentene rett i dette tilfelle er teorien om parallelle univers. Men etter hva jeg har sett så langt er det fånyttes å introdusere denne, hvis de ikke engang kan forstå vanlig sannsynlighetsregning. Univers? Du mener dimensjon eller? Uansett så er det irrelevant, siden det er snakk om å trekke 1 svart av 1 000 000 makaronier som er hvite. Når du trekker noe, så vil jeg da tro at det er snakk om sanntid, som utgjør det at du har alle makaroniene DER OG DA! Sannsynlighetsregning var noe vi hadde i 8. klasse på ungdomsskolen jo.. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 sjansen er 100.000:1, da det er 100.000 flere hvite enn sorte. det er med andre ord 0,001% sjanse for å trekke den sorte. hadde det vært slik hadde jo sjansen vært like stor for at jeg vant i lotto som at jeg ikke vant i lotto. ny update fra jentene: Quote: "Det er like stor sannsynlighet for å trekke en hvit som en svart, men det er er ikke 50/50" "Det er 0.001% sjanse for å trekke en hvit og 0.001% sjanse for å trekke en svart." Hva i helvete??!!1 Protip: Slegge. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg antar at argumentasjoen deres går ut på "enten så får du en hvit eller så får du en svart, altså 50/50". Det er fint som en vits, men ikke noe særlig mer..og det håper jeg inderlig de forstår. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Yes, vi har en liten intern diskusjon gående her i bo fellesskapet vårt.Hypotetisk sett har vi 100.000 hvite maccaroni og 1 svart maccaroni i en stor kopp. "kjersti og kristine" mener det er like sannsynlig at du trekker en svart som en hvit, mens jeg og anders står på vårt, vi mener at det større sansynlighet at man trekker en hvit maccaroni. Kan noen foresten fikse en poll? Er det like stor sannsynlighet for å trekke en svart som en hvit? Ja Nei Sannsynligheten er ikke større fordi hvis du legger en hvit og en svart maccaroni ved siden av hverandre har du like stor sjanse for å plukke den ene. Den ene svarte har like mye sannsylighet som de resterende 100.000 hvite, pga at det er ikke hvit vs. svart. Men maccaroni vs. maccaroni Vi kan si at det er 50/50 sannsynlighet, mens sjansen for å få en hvit er betraktelig større (les: 100.000:1) Endret 31. oktober 2007 av Thewiz Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 I min vennegjeng har vi ledd av dette titt og ofte, med at sannsynligheten er 50/50, for enten får du * eller så får du * ikke. Uansett, hvis vi ser på det dem sier er det uansett feil, for de mener at det er sannsynligheten som er 50/50, noe som vertfall er 100% feil(med tanke på at man har "sannsynlighetsregning på skolen, og det ville jo vært umåtelig enkelt om alt var 50/50..). Jeg vet ikke hva definisjonen på sjanse er, så i teorien kan det være riktig i den sammenheng, men det vil uansett være omvendt av det de sier, så resultatet vil uansett være at de har feil. Lenke til kommentar
dekoder Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 haha:D Har en kompis som mente det samme en gang i tiden. Han begrunnet dette med "enten trekker de en sort, eller så gjør de det ikke". Derfor ble det to muligheter istedet for 100001, og sannsynligheten ble 2:1, istedet for 100000:1. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Minner meg om en venn av meg: "Sjansen for å vinne i lotto er jo 50/50! Enten så vinner du, eller så vinner du ikke." Høres mest ut som de bare motsier deg på trass nå, tho. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg lurer på hva jentene ville sagt om det var 1 sort, 2 grønne og 100 000 hvite makaronier jeg Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg lurer på hva jentene ville sagt om det var 1 sort, 2 grønne og 100 000 hvite makaronier jeg 50/50 på alle tre mulighetene kanksje?? Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Kan legge til at begge er 23 år, tromsøværing og trønder. Og nei, dem kødder ikke. faen så sippete ho ene ble. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Kan legge til at begge er 23 år, tromsøværing og trønder.Og nei, dem kødder ikke. faen så sippete ho ene ble. har du vist de denne tråden da? men altså, de vet nok at de har driti seg ut men vil bare ikke innrømme det Endret 1. november 2007 av WD40 Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Har vist dem traåden ja, vist dem alle svarene. Dem nekter bare å innse at dem har tapt. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Jeg må innrømme at jeg ser litt av poenget deres, uten at det nødvendigvis trenger bety noe ... Edit: Jentenes poeng, ja ... Kan du forklare hvordan? Vanskelig, men aklla er litt inne på noe. Det er jo en viss sjanse for at den svarte skal kunne bli trukket, og den stiller på lik linje med alle de hvite, dersom man ser på de en og en. Dersom man ser på den svarte som en gutt, og de hvite som jenter, så er det like stor sjanse for å trekke Jonas (den svarte) som å trekke Hilde (en av de hvite). Det er like stor sjanse for å trekke Jonas som det er for å trekke Anita. Og så videre. Den logikken kan jeg skjønne, og er vel antagelig slikt de bærtene har tenkt. Men blir jo helt feil å bruke det her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå