Sangesland Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Yes, vi har en liten intern diskusjon gående her i bo fellesskapet vårt. Hypotetisk sett har vi 100.000 hvite maccaroni og 1 svart maccaroni i en stor kopp. "kjersti og kristine" mener det er like sannsynlig at du trekker en svart som en hvit, mens jeg og anders står på vårt, vi mener at det større sansynlighet at man trekker en hvit maccaroni. Kan noen foresten fikse en poll? Er det like stor sannsynlighet for å trekke en svart som en hvit? Ja Nei Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 sjansen er 100.000:1, da det er 100.000 flere hvite enn sorte. det er med andre ord 0,001% sjanse for å trekke den sorte. hadde det vært slik hadde jo sjansen vært like stor for at jeg vant i lotto som at jeg ikke vant i lotto. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 sjansen er 100.000:1, da det er 100.000 flere hvite enn sorte. det er med andre ord 0,001% sjanse for å trekke den sorte. hadde det vært slik hadde jo sjansen vært like stor for at jeg vant i lotto som at jeg ikke vant i lotto. hun mener det er forsjel på sjangse og sansynlighet Lenke til kommentar
goggys Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 sjansen er 100.000:1, da det er 100.000 flere hvite enn sorte. det er med andre ord 0,001% sjanse for å trekke den sorte. hadde det vært slik hadde jo sjansen vært like stor for at jeg vant i lotto som at jeg ikke vant i lotto. hun mener det er forsjel på sjangse og sansynlighet Ikke i dette tilfellet i hvert fall. Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 sjansen er 100.000:1, da det er 100.000 flere hvite enn sorte. det er med andre ord 0,001% sjanse for å trekke den sorte. hadde det vært slik hadde jo sjansen vært like stor for at jeg vant i lotto som at jeg ikke vant i lotto. Dette stemmer. Sjanse og sannsynlighet er samme greie. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Fantastisk! Keem em coming boys! Dem nekter fortsatt å innse nederlag, løper bare rundt og skryter av en karakter: A i et eller anna lugubert mattematikk fag. Lenke til kommentar
goggys Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Fantastisk!Keem em coming boys! Dem nekter fortsatt å innse nederlag, løper bare rundt og skryter av en karakter: A i et eller anna lugubert mattematikk fag. Kjøp makaroni sånn at du har 100.000, mal/farg en svart, og hiv de i en bolle. Be så jentene sette seg ned for trekke makaronier, og skrive ned hvilken farge makaronien har etter hvert trekk. La dem sitte der til de selv innser at de har tatt feil, og le av dem etterpå. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Fantastisk!Keem em coming boys! Dem nekter fortsatt å innse nederlag, løper bare rundt og skryter av en karakter: A i et eller anna lugubert mattematikk fag. Kjøp makaroni sånn at du har 100.000, mal/farg en svart, og hiv de i en bolle. Be så jentene sette seg ned for trekke makaronier, og skrive ned hvilken farge makaronien har etter hvert trekk. La dem sitte der til de selv innser at de har tatt feil, og le av dem etterpå. Det har allrede blitt gjort, bare at vi hadde ca 200-250 hvite og 1 svart. Dem nekta og trekke, men sa at sjansen var større for å trekke en hvit, men sannsynligheten var 50/50. Dem kan dog ikke fortelle meg hva forkjellen på sannsynlighet og sjanse er. Forstå det den som kan............ Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det blir litt det samme som dama i fysikken på videregående som ikke helt kunne forstå at hvis du kaster en ball loddrett opp i lufta, så ligger den helt stille i lufta i ett bittelite øyeblikk før den begynner å aksellerere mot bakken igjen... (hun fikk forøvrig 6er i fysikk, så det beviser vel bare at en A i matematikk egentlik ikke betyr en dritt ) Lenke til kommentar
faldmo Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Tenk logisk da, om jeg har 1mill hvite, og kun 1 svart, og jeg skal trekke en ut av koppen uten å se. Sier seg selv at du har mange mange mange mange * så stor mulighet for å trekke en hvit. Om kjersti og kristine ikke skjønner det, så må de revurdere IQ`en sin en smule..nei, ikke frekt ment. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Selvfølgelig er det mye mer sannsynlig å få en hvit enn en svart. 100 000 hvite 1 svart 100 001 tilsammen 100000/100001 sannsynlighet for å trekke en hvit 1/100001 sannsynlighet for å trekke en svart. Dog dersom man antar at det finnes parallelle univers kan man være sikker på at man trekker den svarte på første forsøk. Løsningen blir grei. 1. Start oppplukking av makaronibit i samtlige univers. 2. Søk gjennom universene for å finne det første der man trakk svart makaroni. 3. Kollaps alle andre univers, og behold det med svart makaroni. Men man kan også anta at man vil trekke hvit på første forsøk. 1. Start oppplukking av makaronibit i samtlige univers. 2. Søk gjennom universene for å det første der man trakk hvit makaroni. 3. Kollaps alle andre univers, og behold det med hvit makaroni. Da vil man ha 100% sannsynlighet for å stå igjen med hvit i det gjenværende universet, og 100% sannsynlighet for å stå igjen med svart i det gjenværende universet. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 sjansen er 100.000:1, da det er 100.000 flere hvite enn sorte. det er med andre ord 0,001% sjanse for å trekke den sorte. hadde det vært slik hadde jo sjansen vært like stor for at jeg vant i lotto som at jeg ikke vant i lotto. ny update fra jentene: Quote: "Det er like stor sannsynlighet for å trekke en hvit som en svart, men det er er ikke 50/50" "Det er 0.001% sjanse for å trekke en hvit og 0.001% sjanse for å trekke en svart." Hva i helvete??!!1 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Siden du uansett trekker en makaroni må sjansen for å få hvit + sjansen for å få svart bli 1. (evnt 100%) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Yep, det er offisiellt. For dumme til å la leve. Gjør menneskeheten en tjeneste og sørg for at de aldri formerer seg! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) "For the sake of science" skal jeg scanne en side fra den gamle læreboka i sannsynlighetsregning. Endret 30. oktober 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Jeg må innrømme at jeg ser litt av poenget deres, uten at det nødvendigvis trenger bety noe ... Edit: Jentenes poeng, ja ... Endret 30. oktober 2007 av OML Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg må innrømme at jeg ser litt av poenget deres, uten at det nødvendigvis trenger bety noe ... Edit: Jentenes poeng, ja ... Kan du forklare hvordan? Lenke til kommentar
faldmo Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) ja, jeg kan se poenget, men uansett hvor kompliserte argumenter du kommer med så er sjansen større for en hvit. Det er liten vits i å diskutere det egentlig. Endret 30. oktober 2007 av cake^ Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Det må være trist å leve i en verden der alt er sort eller hvitt. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) "For the sake of science" skal jeg scanne en side fra den gamle læreboka i sannsynlighetsregning. Hun var enig i det som stod fra læreboka, men hun står fortsatt på det hun sa tidligere. Endret 30. oktober 2007 av Sangesland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå