DawnDusk Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei! Skal kanskje kjøpe en JVC UX-DAB11 Hi-Fi, men høytalerne er kun 40 watt... vil dette bli altfor lite hvis jeg skal dra på litt musikk? Hørte på høyttalerne i butikken og det var i mine øre bra, men vil 40 watt bli en begrensning hvis jeg vil skru litt høyt på en spesiell sang? Takk for svar! Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei, de høyttalerene er ikke på 40W. Ikke er de på 20W hver heller. Forsterkeren i anlegget er gradert av JVC, og de mener den leverer 2x20W RMS når den spiller av en 1KHz tone med 10% THD (Forvrengning) og 6 Ohms motstand. Det vil si at når forsterkeren sender ut 40W (2x20W), så er lyden så vrengt at du knapt hører mer enn antydninger til musikken. Vil si at det er mer realistisk å si at den yter 13-15W per kanal ved et ikke så alt for ekstremt forvrengninsnivå. Dette, avhengig av romstørrelse og din definisjon av "høyt", er nok kanskje i minste laget. Var jeg deg så ville jeg tatt med en CD til butikken du fikk demonstrert settet, og bedt dem spille den så høyt de mente var forsvarlig for settet. Så kan du selv bedømme om det er nok for deg. Hvis du klarer deg uten DAB, kan det nok hende du finner mange andre tilbud som er bedre. Hvor mye har du tenkt å betale for anlegget forresten? Bare tenker på alternaltiver i samme prisklasse ... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Stol på hørselen din, og blås i spesifikasjonene. syns du anlegget spilte bra etter din hørsel, så er det jo noe å satse på. Lenke til kommentar
spioner Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 det som er litt snålt når det gjelder anlegg er det at selv om noen merker skryter av 1000w så kan de blit slått av noen med 500w eller mindre fordi det er ikke alle som regner 100% samme OSV. f.eks. forskjell mellom RMS og peak! så enten hør på folk som har det(vis du kjenner noe) eller prøv og få testa det i en butikk:P hehe Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Det som er ennå snålere er at folk bedømmer bra lyd etter oppgitt effekt. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Ingsom som har sagt noe om bra lyd i forhold til watt her. Det er snakk om å spille høyt, og ha kraft nok til å drive høyttalerene Men siden det avhenger veldig av elementenes følsomhet og mye mer, så bør man sjekke på forhånd hvor høyt settet spiller uten å vrenge eller klippe. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Høy effekt er ikke synonymt med høy lydkvalitet, det er sant, men det er en fordel med kraftig forsterker for å få mer kontroll og presisjon i bassområdet. Dette avhenger jo selvfølgelig av kvaliteten på høyttalerne da. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Btw: høyttalerene er ikke på 40watt, det er bare hva de er oppgitt til å tåle... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Riktig, og som oftest går det greit å overstige dette litt, så lenge man ikke spiller så elementene, skurrer, bånner eller blir overopphetet. Endret 5. november 2007 av Lefse Lenke til kommentar
PoW Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Tror ikke det var det GnoMiz mente. Tror han mente at høytalerene selv ikke yter 40w, men at de, sammen med en forsterker, tåler 40w. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Vet hva han mente. Det jeg skrev var ment som tilleggsinformasjon, altså at det gjør ingenting om du gir høyttalerne litt mer enn det de er oppgitt til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå