Gå til innhold

Back-up-løsning for Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Finnes det noen enkel_å_bruke back-up-løsning for Ubuntu? (Gutsy) Det er spesielt bilder fra digitalkamera jeg har behov for å ta vare på. Utfordringen min er å rydde opp i rotet. Jeg har en stasjonær PC, og en bærbar. Begge kjører Gutsy. Den stasjonære har en ekstern HD fast tilkoplet. Jeg ønsker å samle bilder fra disse tre kildene inn på en ekstern HD nr. 2, som kun skal brukes til back-up. I og for seg en enkel oppgave, det er jo bare å kopiere i vei. Men det er snakk om flere tusen bilder, i diverse underkataloger med ulik navngivning. Noen bilder ligger kun ett sted, noen er lagret på to disker. Noen bilder finnes i katalogen "ferie 2004" og i "2004-07-23". Alle bildene har navn IMG_xxxx.jpg der xxxx er et løpenummer gitt av kameraet. Så jeg (tror) jeg vil kopiere alle jpg-filer som starter med "IMG_", uavhengig av kilde, til back-up-disken, men ikke hvis de finnes et sted på disken fra før. Litt krøkkete forklart det her, men håper noen skjønner. Det er sikkert flere enn meg med ørtenhundre bildefiler å ta vare på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unison skal vist vere det lettaste. Det skal gå and å bruke ssh for å ta backup frå ei maskin å legge det over på ei anna. Foreksempel den mappa som du skal legge backupen i: ssh://[email protected]/home/brukar/

EDIT: 192.168.1.0 byttar du ut med ip'en til den maskina som skal ha backupen på, og brukar_namn på den maskina.

Endret av 05t3k4k3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...