Gå til innhold

Dårlig lyd med fingerspill


Rinox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pass på at du ikke plasserer fingrene for nære båndene på venstre hånd, der du tar grepene.

 

Eh... Hæ? Jeg håper du har vært upresis. Hvis ikke er dette rådet direkte feil. Fingrene bør plasseres så nært båndet som mulig, men det båndet som er nærmest kroppen. Jo mindre "dødgang" det er mellom bånd og finger, jo bedre.

Lenke til kommentar

Det kan vel diskuteres, hvis man er helt nybegynner og har problemer med klirring.

Nybegynnere har ofte problemer med å få klemt ned hardt nok, og da klirrer det. Plasserer man fingeren litt lenger unna båndet når man er fersking, låter det ofte bedre, fordi det krever mindre kraft å få låst strengen skikkelig mot båndet. Men ut over det har du helt rett.

Lenke til kommentar
Plasserer man fingeren litt lenger unna båndet når man er fersking, låter det ofte bedre, fordi det krever mindre kraft å få låst strengen skikkelig mot båndet.

 

Nei, det er direkte feil. Har du fingeren langt unna båndet kreves det mye kraft å presse strengen hardt nok. Har du fingeren helt inntil båndet kreves det svært lite kraft å presse strengen hardt nok. Ta fram en gitar og prøv. ;)

Lenke til kommentar

Du lever sannelig opp til navnet ditt kjeklulf.

 

Denne "skurringen" er gjerne mest tilstede når man tar "barreakorder" (?), ofte er problemet at man ikke presser tilstrekkelig med langfinger. Som Castorfiber vil jeg også anbefale at man i begynnelsen forsøker å plassere langfingeren nærmere midten av båndene for å fjerne ulydene. En annen vei å gå kan være å redusere strengetykkelsen. Sjekk hvilken strengetykkelse du har - gå evt. ned en størrelse eller to. I det lange løp er det, dersom du ikke allerede spiller på tynne tynne strenger - være fornuftig å gjøre det slik. Dette da det, som påpekt av både kjeklulf og Castorfiber, er mer "riktig" å presse nært båndet på kroppsiden. Farlig å legge seg til uvanlig tidlig i læringsfasen...

 

Lykke til videre med spillingen!

Lenke til kommentar

Tja, bare for å pirke litt til...:)

 

Det er generelt ikke noe problem om man presser fingeren nesten direkte på båndet om gitaren er satt skikkelig opp. Tvert i mot kan det av og til være en fordel fordi man får en mer direkte attakk på tonen. Særlig gjelder dette på akustisk gitar og el-bass. Når jeg spiller båndbass setter jeg alltid an fingeren på båndet når jeg skal ha skikkelig attakk på tonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...