Lifeform Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei, Vi er akkurat på nippen til å starte en egen nettavis her med planer om å levere egne nyheter og reportasjer. Lurer da på om det er noen som kan anbefale et 2-5 megapixel kamera? I og med at bildene i hovedsak nesten bare skal publiseres til nettbruk så er det vel strengtalt ikke nødvendig med et 10-12 megapixel cam ? Noen som har tips til noe grei "oppstartspakke" til dette bruket? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Noe som ofte er nyttig innenfor pressebruk er rett og slett brennvidde (les: zoom). Da kan det kanskje være en ide å se på f.eks. et Canon Powershot S3 IS eller S5 IS. Da får du mer enn nok oppløsning, god bildekvalitet, bildestabilisering og god brennvidde. Du har et ganske brukbart zoom-område fra en liten vidvinkel til en rimelig grei tele. Du trenger ikke 12 megapixler for å publisere på nett. Det gjør du egentlig ikke for å publisere i avis heller. Men det er likevel sabla nyttig å kunne beskjære mye. Og du kan beskjære mer av 12 megapixler enn av 6 megapixler. S3 har 6mp, S5 har 8. Men 12mp på et kompaktkamera er uansett ikke nødvendigvis noe å strebe etter. På grunn av liten sensorstørrelse vil du lett kunne ende opp med mer støy enn med mindre oppløsning. Og det er jo en fin ting? Jeg vet ikke hvor mye dere skal bruke, men jeg ville enten vurdert et billig brukt DSLR og en grei telezoom, eller et superzoom-kamera av kompakttype. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Takker for godt råd! Får sjekke litt priser etc her Endret 30. oktober 2007 av Lifeform Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 takker for detaljerte råd! jeg er ikke noe ekpertbruker på dette, men bør vi ikke satse på et digital speilrefleks kamera? er det ikke noe med helhetskvaliteten på bildene osv...? eller tar små kompaktkamera minst like bra og rene fine bilder? Du kan godt klare deg med en ultrazoom, jeg ville kikket på Fujifilm S9600 eller S6500fd, evt. Panasonic FZ50. De har manuell-zoomring, men svært stort zoom-omfang, og det kan være nyttig til pressebruk. 28mm vidvinkel er ikke å forakte til den bruken, så Fujifilm er nok å foretrekke. S9600 har mulighet for ekstern blitz, heller ikke dumt å tenke på. Skal ikke si at speilrefleks er bortkastet heller, men du kan godt klare deg med ultrakompakt. Det er uansett fotografen som har mest å si, og begrenset dybdeskarphetkontroll på kompaktkameraer er ikke fullt så essensielt til pressefoto. Dersom du vil ha speilrefleks, spiller det egentlig ingen rolle hva du velger. Ta en tur i en butikk med litt utvalg, og kjenn på dem. Bildekvaliteten er god nok på absolutt alle modeller du får tak i, det er igjen fotografen som er begrensningen, sammen med optikken. Jeg ville kikket på Olympus eller Pentax, de har den beste kit-optikken, sammen med Nikon D80. Olympus E-510 i dobbelt-kit til 8-9000 kr er en flott pakke som gir deg stor fleksibilitet, Pentax K100D eller K10D med 18-55 og 50-200 er også meget bra. Du går ikke feil med D80 med 18-70 + 70-300 heller, er heller ikke sikkert du trenger teleobjektivet, kommer litt an på hva du skal fotografere mest... Lenke til kommentar
Nikonians Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 viss det også skal fotograferes action/sport etc. så hadde jeg valgt en brukt Nikon D2H. Ligger på ca 4000kr. Batterikapasiteten er utrolig bra, kameraet tåler det meste, fokuserer lynrask og leverer veldig bra bilder med sine 4Mp. Litt støy på høy iso, men sammenliknet med kompaktkameraene så går D2H de en høy gang. Føy til en brukt SB-800 (SB-600) blitz og et par lys sterke fast objektiver og du er good to go! Viss en ikke bare kliner til med 17-55mm f2.8 og 70-200mm f2.8:-) Lenke til kommentar
kimare Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Dersom du ønsker de mulighetene en større sensor gir kan Sony R1 eller Minolta A2 (Nikon og Canon har vel også alternativer). Være gode alternativer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå