wikket Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg irriterer meg ikke over andres dårskap. Min reaksjon er nærmere skadefryd blandet med medlidenhet og litt likegyldighet. Jeg har ikke sagt at folk ikke skal få bruke pengene slik de vil, men jeg har kommentert hva jeg mener er mest gunstig for samfunnet. Hvis en person baserer verdien på en vare ene og alene på hva det selv synes/føler så illustrerer det galskap. Om en person kjøper et blankt a4-ark til 200.000 fordi det føler at det har en kraft som ingen andre er i stand til å oppfatte, så ja.. galskap. Folk må få være så sære gale osv så mye de vil, men jeg vil likefult karakterisere dem som gale. Innlegget mitt 2 over illustrerer poenget. (Skulle de som ødsler mest med penger/samfunnsressurser kjøpe slike ark i steden for overdådig luksus i form av 20 biler etc, så ville det være samfunnsgunstig og miljøvennelig.) Folk får gjøre som de vil. Jeg fryder meg nesten enda mer over din og andre hårsåre entusiasters nærtagenhet. Men det er klart, du kaller ikke den gale gal uten å løpe en viss risiko. Særlig ikke i et galningehus. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Så folk skal alltid handre utifra hva som er mest gunstig for samfunnet? Altså,jeg vil snu det på hodet og si at du er den gale når du kommer og dikterer om andres pengebruk og sier du ler av deres valg. Skulle tro du satte kjøp av anlegg på samme linje som det å være uteligger når du bruker setninger som "føler medlidenhet og noe likegyldighet". Også komisk at du mener at man må være gal for å mene at et annlegg i disse prisklassene er noe å bruke penger på og at de umulig kan være særlig bedre enn noe til 4000. Hvorfor tror du de er så dyre? For moro skyld? Kun for å lure folk? Det er rett og slett fordi utstyret holder en annen klasse og derfor blir mer påkostet. Lenke til kommentar
wikket Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 For andre gang; jeg har ikke diktert hva folk skal bruke pengene sine på. Les litt nøyere neste gang. God dag man økseskaft er bare moro i kort tid. Det som kan selges selges. Lure folk? De selger keiserens nye klær, der forhandlerene spiller rollen til folket og kongen er kjøperen. Det var snakk om en cd-spiller til 60k. Det er snakk om en bransje som selger kobberledninger til 50k meteren. http://www.hificenteret.no/produkter/kable...kabel/index.htm Og uten å ta denne debatten her også, så illustrer det hele hi-fi miljøets kvasiføleri. Vitenskapeig humbug på lik linje med homepati. Folksuggereres og oppildnes som på et reiligøst galehus. (Ikke noe generellt angrep på religion etc). Tar du denne bransjen seriøst? Jeg må le. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Nå er du bare ute etter å provosere og trolle. Har du noe bevis i det hele tatt for at utstyret ikke forsvarer sin pris? Noen fakta som viser at det er noe lureri på gang? Hvis ikke ber jeg deg ta en bolle og finne noe annet å gruble over. Og du sier du ikke dikterer når du mener folk er gale om de kjøper utstyret det er snakk om? Det vil ikke indirekte si at du mener de bruker pengene på tull? Lenke til kommentar
wikket Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Nei jeg har ingen beviser, men det har ei heller du på det motsatte. Og tar du kabelgreia (uff er er det på`n igjen) så illustrerer det hele poenget. Jeg anvender kun sunn fornuft. F.eks prinsippet om ytelse/pris faller drastisk ettersom prisen nærmer seg max og teknologien presses til grensene. Uansett så er det en yttring om hva JEG mener verken mer eller mindre. Ja, å mene at folk kaster bort penger er IKKE å diktere hva de SKAL brukes på. Det er en mening og kun det. Jeg vil mene at den som kjøper et blank a-4 ark til 200k er gal, men jeg vil IKKE ha ham innlagt, så lenge han ikke er til fare for folk på en eller annen måte. Jeg har ikke diktert noe, jeg har ment noe. Ta deg to boller, en til deg og en til cd-driven din.. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Klart ytelse/pris synker jo lenger opp man kommer men vil ikke sette grensen samme sted som deg i det hele tatt for hvor det stanser. Nei,jeg har ikke noe bevis for min ytring heller utover at jeg selv mener jeg klart merker forskjell men så kaller ikke jeg folk som bruker mye penger på andre spesielle ting for gale heller. Og denne arksammenligningen din blir bare tull da disse to ikke kan sammenlignes på noen måte. Et ark er et ark uansett hvordan man snur og vrir på det mens et anlegg til en viss pris kan yte ting/ha muligheter utstyr lenger ned i prisklasser kan drømme om. Aner ikke hvordan vi skal komme lenger i dette på noen annen måte enn å være enige om at vi er uenige. Lenke til kommentar
wikket Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 Nei, arket kan ha bretter, subtile forskjeller i cellulosefibrene som man kan se i mikroskop etc. Man må altså være ekspert og lidenskapelig engasjert i arket for å se forskjellene, jamfør det å høre de subtile lydforskjellene. Kanskje vedkommende har nytelse ala kunst av å se på dette særegne cellulosefibermønsteret. Prinsippet og analogien gjelder fortsatt og er god. Jeg ville kalt papirfantasten gal, du ville kanskje også. Jeg vil kalle 60k for en cd-spiller galskap, du ikke. Nei vi er nok enige om å være uenige, jeg føler uansett jeg har begrunnet synspunktene mine godt nok, og jeg har ingen trang til at alle skal være enige uansett. Papirmannen et sted der ute får pusle med sitt, og mannen med sin 60k cd-spiler likeså.. Men jeg må le av dem og de ler sikkert like godt av hverandre og meg. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Det som kan selges selges. Lure folk? De selger keiserens nye klær, der forhandlerene spiller rollen til folket og kongen er kjøperen. Det var snakk om en cd-spiller til 60k. Det er snakk om en bransje som selger kobberledninger til 50k meteren. De jeg kjenner som jobber i hifibutikk har høyttalere til over 200.000,- i stua... Så det å "lure" folk tror jeg ikke stemmer helt. Hifianlegg er en investering, det blir ikke dårligere over tid. i motsettning til en PC. CDspilleren din vil alltid kunne spille av CD-er, men en gammel pc vil ikke kunne kjøre nye programmer. Og det må da være gunstig for samfunnet at folk med mye penger faktisk bruker dem? At man flytter penger, hvis man ikke gjør det vil ikke samfunnet fungere. Må bare spørre, hva syns du om kunst da? "kaster" man bort penger om man kjøper dyr kunst? btw: DanielL du har en PM Endret 31. oktober 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) Det som kan selges selges. Lure folk? De selger keiserens nye klær, der forhandlerene spiller rollen til folket og kongen er kjøperen. Det var snakk om en cd-spiller til 60k. Det er snakk om en bransje som selger kobberledninger til 50k meteren. De jeg kjenner som jobber i hifibutikk har høyttalere til over 200.000,- i stua... Så det å "lure" folk tror jeg ikke stemmer helt. Hifianlegg er en investering, det blir ikke dårligere over tid. i motsettning til en PC. CDspilleren din vil alltid kunne spille av CD-er, men en gammel pc vil ikke kunne kjøre nye programmer. Og det må da være gunstig for samfunnet at folk med mye penger faktisk bruker dem? At man flytter penger, hvis man ikke gjør det vil ikke samfunnet fungere. Må bare spørre, hva syns du om kunst da? "kaster" man bort penger om man kjøper dyr kunst? btw: DanielL du har en PM må si meg enig, en person som liker lyd og synes det er værd å bruke 60k på en cdspiller må da vell få gjøre det. Akuratt som at en person som samler på russiske Tsar egg må få bruke millioner av kroner for å ha ett i safen sin, det tjener ingen nytte annet enn at det er der. wikket får leve i sin verden og ikke bruke mere penger på noe enn han absolutt trenger mens han ler av oss. vi andre får "sløse" litt penger Endret 1. november 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 på den andre siden, er du smart, finner du deg den orginale første utgaven av Playstation, som har like bra lyd som en CD spiller til rundt 30,000 Men somsakt: Kvalitet koster, spesielt når det er inovasjon inn i bildet. hvis du ikke hører forskjell så burde du nok få sjekka øra dine Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 At folk klarer å bruke 60K på cd-spiller for være dem sin sak. Men, det at folk derimot klarer å bruke så absurde summer på anlegg, og dytter dette inn i stua uten å gjøre noe med rommet er helt ufattelig i mine øyne. HiFi entusiaster er og blir HiFi entusiaster, og en fellesnevner for disse er vel fokus på det "ultimate" utstyret. Uten at jeg kan vise til noen tall, så er jeg sikker på at svært mange kunne fått større glede av utstyr til 50K fremfor 100K hvis de hadde fokusert på akustisk preparering av rommet i stedenfor kun og fokusere på utsyret. Det nevnes også ofte at kvalitet koster. Må bare si til det at kvalitet må ikke nødvendigvis koste. En CD-spiller til 10K kan være bedre en en til 30K. Dette er mye avhengig av hvordan en har velgt å legge opp markedsstrategien og ikke minst produksjonsprosessene.. Lenke til kommentar
ulfsn Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 At folk klarer å bruke 60K på cd-spiller for være dem sin sak.Men, det at folk derimot klarer å bruke så absurde summer på anlegg, og dytter dette inn i stua uten å gjøre noe med rommet er helt ufattelig i mine øyne. HiFi entusiaster er og blir HiFi entusiaster, og en fellesnevner for disse er vel fokus på det "ultimate" utstyret. Uten at jeg kan vise til noen tall, så er jeg sikker på at svært mange kunne fått større glede av utstyr til 50K fremfor 100K hvis de hadde fokusert på akustisk preparering av rommet i stedenfor kun og fokusere på utsyret. Det nevnes også ofte at kvalitet koster. Må bare si til det at kvalitet må ikke nødvendigvis koste. En CD-spiller til 10K kan være bedre en en til 30K. Dette er mye avhengig av hvordan en har velgt å legge opp markedsstrategien og ikke minst produksjonsprosessene.. Folk må få velge sjøl.Det er første bud.Effekten av feks en CD spiller til 60 000 i forhold til en til 10 000 vil i de fleste tilfeller ikke være direkte påtrengende for folk med et normalanlegg. Den forskjellen som høres best,og som pr i dag utgjør den indre hovedforskjell er jo digital/analog converteren i spillerene.Den vil nesten uten unntak være av bedre kvalitet i en DYR spiller.Om det er nok lydforskjell til å rettferdiggjøre en prisforskjell på 50 000 skal være usagt,men mye tyder vel på at all svært dyr HI FI er saftig overpriset. Om du kjøper deg en CD spiller til (la oss si) 5000 kr,og så smører til med en ekstern DAC av godt merke,da vil du kanskje komme opp i en 10-15 000 totalt.Da sitter du til gjengjeld med et spilleroppsett som med overveldende sannsynlighet spiller bedre enn de aller fleste spillere til 60 000 (kanskje også til 100 000) Det er ikke uvesentlig hva du velger,men med litt erfaring bør det være godt mulig å ta store , billigere snarveier enn den som går ut på å klaske 100 000 på bordet. Mvh Rune Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 på den andre siden, er du smart, finner du deg den orginale første utgaven av Playstation, som har like bra lyd som en CD spiller til rundt 30,000 Men somsakt: Kvalitet koster, spesielt når det er inovasjon inn i bildet. hvis du ikke hører forskjell så burde du nok få sjekka øra dine Kan du høre forskjell mellom en CD-spiller til 30 000 og en tidlig utgave av den første Playstation? Denne har "uante" HiFi-kvaliteter. Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 på den andre siden, er du smart, finner du deg den orginale første utgaven av Playstation, som har like bra lyd som en CD spiller til rundt 30,000 Men somsakt: Kvalitet koster, spesielt når det er inovasjon inn i bildet. hvis du ikke hører forskjell så burde du nok få sjekka øra dine Kan du høre forskjell mellom en CD-spiller til 30 000 og en tidlig utgave av den første Playstation? Denne har "uante" HiFi-kvaliteter. den har uante hifi kvaliteter som ikke fins så vi sier den er 100% ubrukelig til alt Lenke til kommentar
Clutch Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Når kommer "knekken" på pris versus kvalitet på skalaen? Jeg ser at flere nevner dette "syndromet",finnes det en maksgrense før at man betaler mer enn kvaliteten tilsier? Jeg mener at det er opp til hver enkelt om hvor mye man er villig til å bruke på stereo.Noen bruker vesentlig med tid på å lyttte til musikk og vil ha dette gjengitt mest mulig troverdig eller etter andre preferanser.Jeg regner med at de fleste kjøper etter hva lommeboken tillater.At enkelte finner det underholdende med å harselere med folk som bruker tid og penger på sin hobby,syns jeg er rett og slett er respektløst. Om man bruker ett visst antall kroner på stereo som man bruker opptil flere timer på hver dag ,så skal man harseleres med,men hvis man kjøper seg en bil som man bruker feks. til og ifra jobb til fire hundre tusen ,så er det greit? Da får man som regel beundringsverdige blikk ifra naboen osv,men hvis man bruker samme sum på stereo,så er man "stein hakke toillat"? Prioritering kalles dette og vennligst ikke kom her å fortelle hva JEG skal prioritere. Noen finner glede i søm og bunad og dertil egnet redskap,jeg finner glede i musikk og dertil egnet redskap. mvh Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 på den andre siden, er du smart, finner du deg den orginale første utgaven av Playstation, som har like bra lyd som en CD spiller til rundt 30,000 Men somsakt: Kvalitet koster, spesielt når det er inovasjon inn i bildet. hvis du ikke hører forskjell så burde du nok få sjekka øra dine Kan du høre forskjell mellom en CD-spiller til 30 000 og en tidlig utgave av den første Playstation? Denne har "uante" HiFi-kvaliteter. den har uante hifi kvaliteter som ikke fins så vi sier den er 100% ubrukelig til alt Du vet tydeligvis ikke stort om hva det snakkes om her, det er snakk om de tildligste versjonene av PS1, ikke alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå