HQHP125_JKH Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) I bios har jeg mulighet til å øke fsb'en uavhengig av minne hastigheta, så lurer på om det da har noe å si for minnehastigeten om jeg øker hastighetn på fsb'en? hastigheten til/fra minne blir jo self høyere. standard fsb hastighet på Q6600 e jo 1066Mhz kjøre 4 stk 1g OCZ cl3 pc6400 moduler. så har prøvd å kjøre 1333Mhz fsb, men lure på om jeg da skal klokke minne noe opp? har prøvd å klokke de til 900Mhz å det med et helt stabilt system. Endret 30. oktober 2007 av HQHP125_JKH Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 FSB*Multiplier=CPU Speed. Minne er vel antagelig DDR2 (altså dual hastighet av FSB igjen). Kjører du FSB på 266Mhz så blir minnehastigheten ved 1:1, 532Mhz dersom jeg ikke er helt på jordet. Øker du FSB, så øker du minneclokke tilsvarende (* 2) mao. Når du sier at du har prøvd FSB på 1333Mhz, så er det sett fra CPU`n (del på Multiplier, så finner du systembussen`s FSB. Det er denne RAM brikkene får (* 2 ved DDR2) Q6600 har en fra systemets side en reel FSB på 266Mhz. Dersom du tar 2,4Ghz (som er CPU hastigheten) og deler på 266 (som er FSB reelt), så der du at CPU`n har en Multiplier på 9. Bruk CPU-Z, så ser du dette. /L Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 hey, refsalus, takker for et fint og informativt innlegg, nå skjønte jeg Mye mer om hvordan klokking fungerer. Det er dårlig med guider som forklarer det så greit, så nå har jeg endelig skjønt greia og kan sette igang litt selv Lenke til kommentar
HQHP125_JKH Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) FSB*Multiplier=CPU Speed. Minne er vel antagelig DDR2 (altså dual hastighet av FSB igjen). Kjører du FSB på 266Mhz så blir minnehastigheten ved 1:1, 532Mhz dersom jeg ikke er helt på jordet. Øker du FSB, så øker du minneclokke tilsvarende (* 2) mao. Når du sier at du har prøvd FSB på 1333Mhz, så er det sett fra CPU`n (del på Multiplier, så finner du systembussen`s FSB. Det er denne RAM brikkene får (* 2 ved DDR2) Q6600 har en fra systemets side en reel FSB på 266Mhz. Dersom du tar 2,4Ghz (som er CPU hastigheten) og deler på 266 (som er FSB reelt), så der du at CPU`n har en Multiplier på 9. Bruk CPU-Z, så ser du dette. /L ok, det her va ikke no nytt får å si det sån(såpas kan jeg) men hvorfor er det oppgitt en hastighet på minne til 800mhz? Endret 30. oktober 2007 av HQHP125_JKH Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) 800Mhz på minne, gir en FSB på 400. Dette er det prudusenten garanterer, men du har nok litt å gå på (10-20% avhengig av produsent tipper jeg. Du må nok justere VRAM opp noe, men vær forsiktig så du ikke griller brikken). Med en FSB på 400Mhz * 9 => 3,6Ghz og burde dette være greit dersom PowerSupply og kjøling ellers er OK. Blir litt teoretisk dette, da jeg sitter å venter på komponeneter ;( Du skriver at du har testet med Minne på 900Mhz, dvs. en FSB på 450. Dette gir CPU hastighet på 4,050Ghz dersom du kjører 1:1 ! (hva slags kjøler har du sa du og hvor stabilt ble dette ?) /L Endret 30. oktober 2007 av relsafus Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Ikke helt enkelt å få tak i hva du egentlig spør om HQHP125_JKH... Hvis informasjonen fra relsafus, om forholdet mellom disse tingene ikke var noe svar på spørsmålet, ser det ut som du bare lurer på om du skal klokke minnet. Men jeg regner med du vet at det gir økt ytelse, og at svaret er ja... Minnehastigheten er oppgitt til 800Mhz fordi det er den effektive klokkefrekvensen på PC6400 minne. . DDR2 jobber jo altså på både opp og ned puls, altså 2 ganger pr klokkeslag, så derfor er effektiv frekvens det dobbelte av faktisk frekvens. (som da altså er 400Mhz på DDR800). I det siste har det blitt mest vanlig å snakke om effektiv frekvens når det gjelder minne. Aner ikke om det var svar på spørsmålet Lenke til kommentar
HQHP125_JKH Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) 800Mhz på minne, gir en FSB på 400. Dette er det prudusenten garanterer, men du har nok litt å gå på (10-20% avhengig av produsent tipper jeg. Du må nok justere VRAM opp noe, men vær forsiktig så du ikke griller brikken). Med en FSB på 400Mhz * 9 => 3,6Ghz og burde dette være greit dersom PowerSupply og kjøling ellers er OK. Blir litt teoretisk dette, da jeg sitter å venter på komponeneter ;( Du skriver at du har testet med Minne på 900Mhz, dvs. en FSB på 450. Dette gir CPU hastighet på 4,050Ghz dersom du kjører 1:1 ! (hva slags kjøler har du sa du og hvor stabilt ble dette ?) /L hehe:D, nei har ikke kjørt fsb'en på 450mhz, da hadde det nokk bare vorre en svart klump igjen av cpu'en(stock kjøler) men som jeg sa innledningsvis, så kunne jeg altså klokke minnefrekvensen uvahenging av FSB'en. da jeg kjørte minnehastigheten på 900mhz å busshastigheten på 300mhz (300x9=2,7Ghz) blir litt forvirra her(dokker åsså ser jeg) men når du sier at minnehastigheten er fsb x2 så hvorfor står det under oppstart at jeg kjører en minnehastighet på 800mhz, når jeg kjører en FSB på 266? obs: kjøre Vram på 2,4v såm disse brikkene er beregenet får. Endret 30. oktober 2007 av HQHP125_JKH Lenke til kommentar
HQHP125_JKH Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Ikke helt enkelt å få tak i hva du egentlig spør om HQHP125_JKH...Hvis informasjonen fra relsafus, om forholdet mellom disse tingene ikke var noe svar på spørsmålet, ser det ut som du bare lurer på om du skal klokke minnet. Men jeg regner med du vet at det gir økt ytelse, og at svaret er ja... Minnehastigheten er oppgitt til 800Mhz fordi det er den effektive klokkefrekvensen på PC6400 minne. . DDR2 jobber jo altså på både opp og ned puls, altså 2 ganger pr klokkeslag, så derfor er effektiv frekvens det dobbelte av faktisk frekvens. (som da altså er 400Mhz på DDR800). I det siste har det blitt mest vanlig å snakke om effektiv frekvens når det gjelder minne. Aner ikke om det var svar på spørsmålet ok, det jeg egentli er ute etter er om FSB'en har noen innvirkning på minnehastigheta, etter som dere skriver så har den det, men det jeg ikke fatter er at jeg kan endre fsb uten at hastiheten på minne forandres og omvent? det er her jeg mister grepet. Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 HQHP(insert rest of nich here): Tror minnet står på Auto hos deg, Du kan vel sette den til 1:1 også (da kjører den samme frekvens som FSB. Litt usikker på hvilke andre dividere som finnes, da jeg ennå ikke har fått maskina mi opp å rulle. Noen som vet hvilke dividere som finnes på disse socket 775-kortene i dag? Kanskje det e rindividuellt fra kort til kort ? Lenke til kommentar
Hestvik Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg tror jeg har samme minne som deg, og er også ute etter å overklokke minnet. I cpu-z viser det forholdet 12:8, noe jeg synes er uhørt. Jeg er en komplett idiot når det kommer til overklokking, og har fått beskjed om at jeg skal sette FSB:DRAM 1:1. Hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Canavas: det gjør du i biosen =) 12:8... hva er "12" og hva er "8" her? er "12" minnet eller fsb ? Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 nå skjønte jeg Mye mer om hvordan klokking fungerer. Det er dårlig med guider som forklarer det så greit Rly? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=412542 http://itpro.no/art/6448.html Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg tror jeg har samme minne som deg, og er også ute etter å overklokke minnet. I cpu-z viser det forholdet 12:8, noe jeg synes er uhørt. Jeg er en komplett idiot når det kommer til overklokking, og har fått beskjed om at jeg skal sette FSB:DRAM 1:1. Hvordan gjør jeg dette? Hvis hk er det i signaturen er det "MB intelligent tweaker" og settingen "system memory multipler" dette kalles på mitt Gigabyte P35 kort i alle fall. Der er det altså 2.0 som blir 1:1, men det letteste (og som gjelder de fleste hk) er bare å se hva frekvensen på minnet faktisk blir når du prøver feks 2.0, 2,4 eller hva alternativene måtte hete. Det står Memory Frequency under den multipler innstillingen, og denne oppdaterer seg fortløpende ettersom hvliken verdi du setter. Tallet er oppgitt i effektiv frekvens, og som det har blitt forklart tidligere i tråden er det altså det dobbelte av faktisk frekvens. Med Asus hk velger man selve minnehastigheten, så der gjelder samme prinsipp. Nforce er jeg litt usikker på hvordan dette er lagt opp, men det er sikkert mulig å se frekvensen til minnet i bios der også... Så skal man ha 1:1 setter man det slik at minnefrekvens kommer frem som det dobbelte av den fsb hastigheten man kjører. Lenke til kommentar
HQHP125_JKH Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 I bois har jeg 3 valg når det kommer til overkokking av minne å FSB: Auto: Setter hastighetan til opptilmal= 1066(266x4)ghz fsb og 800ghz Linked: hastigheten på minne e proposjonal me hastiheten på FSB. unlinked: kan øke minne hastiheten uavhengig av FSB og omvent Lenke til kommentar
HQHP125_JKH Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 I bois har jeg 3 valg når det kommer til overkokking av minne å FSB: Auto: Setter hastighetan til opptilmal= 1066(266x4)ghz fsb og 800ghz Linked: hastigheten på minne e proposjonal me hastiheten på FSB. unlinked: kan øke minne hastiheten uavhengig av FSB og omvent etter at jeg skrev dette gikk det opp et lys får meg,, siden minne hastigheten er proposjonal med FSB under: linked så har jeg jo en faktor: når jeg kjører standard hastighet på FSB(266ghz) så ser jeg at minnet kjører på 800ghz, ¨ øker jeg FSB til 300ghz så øker minnet til 900ghz. Altså minne kjører en hastighet på 3xFSB. å det stemme jo ikke med det dokker her har kommet med (altså2xFSB)? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Da formoder jeg at du har Nvidia chipset HQHP125_JKH, og det kjenner jeg dessverre ikke så godt til når det gjelder LGA775. Nforce har som du har oppdaget en mulighet for å kjøre unlinked, og såvidt jeg vet kan man da velge minnefart nesten helt uavhengig av fsb (i trinn på 20 eller noe sånt) Men har du ikke i tillegg til valget om linked/unlinked også et memory ratio valg der du velger minnefart? Hvis du ikke får svarene du søker av andre som kjenner Nvidia bedre enn meg her, er det lurt å oppsøke en tråd for ditt hk. De fleste populære hk har sin egen tråd. Forøvrig er min personlige mening at minnefart 1:1 er "oppskrytt" når det gjelder P35 i alle fall. Jeg får så langt jeg har testet og målt, alltid beste ytelse med høyeste minnefart som er mulig, uavhengig av om det er 1:1 eller ikke. Men igjen vet jeg ikke om saken er den samme med Nforce chipset, så andre får gi deg svar HQHP125_JKH. PS hvilket hk har du egentlig? Lenke til kommentar
HQHP125_JKH Skrevet 31. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2007 (endret) jj.. OK! HK: Evga nForce 680i sli v.A1, Ram: OCZ pc6400, cl3 CPU: Q6600 GPU: Geforce 8800gtx et spørsmål til,, påvirkes minnehastigheten på skjermkorte av FSB ' en? Endret 31. oktober 2007 av HQHP125_JKH Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Ok HQHP125_JKH, den største samlingen med folk som har god peiling på ditt Nforce680 hk (som altså skiller seg en del fra P965 og P35) er nok denne tråden Den store Asus P5N32E-Sli (nforce 680i) Tråden. Det gjelder jo da Asus, men prinsippet er nok relativt likt på dette og ditt EVGA. Ellers er det jo helt sikkert en del som har akkurat samme også (om du vil søke litt...), men for litt mer om forholdene rundt minnefart tipper jeg du får svar i den nevnte tråden, om det ikke dukker opp noen her snart. Minnehastighet på skjermkortet er en helt egen sak, og berøres ikke av hverken fsb, cpu klokk, eller gpu klokk. Skjermkortet klokker du med andre programmer (Ntune, Rivatuner, ATI Tool ol) og ikke fra bios. Lenke til kommentar
HQHP125_JKH Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Minnehastighet på skjermkortet er en helt egen sak, og berøres ikke av hverken fsb, cpu klokk, eller gpu klokk.Skjermkortet klokker du med andre programmer (Ntune, Rivatuner, ATI Tool ol) og ikke fra bios. jo det vet jeg, men tenkte bare det siden det sto på komplett at skjerkortet kjører en minnehastihet på 1,9ghz, åpner jeg et program f.eks Ntune så oppgir det at jeg kjører en hastighet på 0,9ghz. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Ja HQHP125_JKH, Komplett skriver jo så mye rart, og for den saks skyld er ikke alle monitoringsprogrammer helt til å stole på heller. Men et standard 8800GTX har vel minnefrekvens på 900Mhz som på samme måte som DDR2 blir 1800Mhz effektiv frekvens. Men noen produsenter leverer jo kort med litt klokking så jeg vet ikke hva som er korrekt hastighet hos deg, men den er definitivt ikke påvirket av fsb på noe vis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå