Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff - Mc kjøring uten lappen?


Mauro

Anbefalte innlegg

Det spørs om ikke de som har gitt 2000 i bot bare har gjort det for å gjøre det litt enkelt for seg selv. I følge "Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker" §1.7.g er det 2000 i bot for å kjøre uten "foreskrevne kjennemerker". Er ikke kjøretøyet registrert tror jeg ikke man kan si at man har noen foreskrevne kjennemerker man kjører uten, og jeg tror derfor egentlig at en slik sak (i likhet med f.eks. promillekjøring) skulle vært avgjort med en dom og ikke med forenklet forelegg.

 

Hadde det vært ment "uregistrert kjøretøy" ville de sansynligvis skrevet det, og ikke "uten kjennemerker".

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merk at dette kun gjelder motorsykkel og moped. Er det en bil som er uregistrert, så gjelder definisjonene i kjøretøyforskriften, og da er det ikke lenger noe slikt smutthull som nevnt over. Husk det til den gangen du overveier å kjøre uregistrert bil, og tror du ikke kommer til å bli straffet (med bot/sperrefrist) for å kjøre uten førerkort..

Hva om det isåfall er en banebil? En selvbygget og totalt forandret i forhold til originalen? Eller en "olabil" som går i 50 km/t med gressklippermotor bakpå? En bil kan også komme i flere former. Uten lys og hele pakka.

 

Om motorsykkel/crossykkel/banesykkel/"whatever tohjulet kjøretøy >6km/t som ikke er moped" skal være lett, mellomtung eller tung, kommer kun an på motoreffekten, og man trenger ikke nødvendigvis lese i vognkortet for å finne ut denne, det kan måles, eller man kan legge produsentens opplysninger til grunn. Men her var det som sagt et behendig smutthull i førerkortforskriften, hvor en åpenbart registreringspliktig motorsykkel som ikke er registrert, likevel ikke er å anse som motorsykkel..

Hva om sykkelen isåfall egentlig skal være en mellomtung men at den har blitt gjort om til fulleffekt igjen ved å fjerne plomba? Det kan man jo aldri vite. Hva som sykkelen ikke har noen opplysninger til grunn? Hva med cross/banesykler som ikke har lys eller noenting? De kan jo ikke registreres uansett. Dessuten er det mange andre regler som ligger til grunn.

 

F.eks. en KTM 300 exc har oppimot 80 hester originalt, men pga. utslipps- og støykrav plomberes den ned til 11 hester. Da vil den jo være tung i din forstand når den egentlig er mellomtung, og dermed vil man bryte støy- og utslippskravene samtidig.

 

Det spørs om ikke de som har gitt 2000 i bot bare har gjort det for å gjøre det litt enkelt for seg selv. I følge "Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker" §1.7.g er det 2000 i bot for å kjøre uten "foreskrevne kjennemerker". Er ikke kjøretøyet registrert tror jeg ikke man kan si at man har noen foreskrevne kjennemerker man kjører uten, og jeg tror derfor egentlig at en slik sak (i likhet med f.eks. promillekjøring) skulle vært avgjort med en dom og ikke med forenklet forelegg.

 

Hadde det vært ment "uregistrert kjøretøy" ville de sansynligvis skrevet det, og ikke "uten kjennemerker".

På bota stod det tydelig at jeg fikk 2000 kr i bot og det pga. kjøring av et uregistrert kjøretøy på vei. Skal jeg se om jeg finner den og scanne den inn for dere med diverse sensureringer?

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
På bota stod det tydelig at jeg fikk 2000 kr i bot og det pga. kjøring av et uregistrert kjøretøy på vei. Skal jeg se om jeg finner den og scanne den inn for dere med diverse sensureringer?

Jeg mente at de sansynligvis hadde skrevet det i loven, ikke på boten.

Lenke til kommentar
Hva om det isåfall er en banebil? En selvbygget og totalt forandret i forhold til originalen? Eller en "olabil" som går i 50 km/t med gressklippermotor bakpå? En bil kan også komme i flere former. Uten lys og hele pakka.

 

En bil kan riktignok komme i mange former, men det er fortsatt ganske greit å definere, om du først leser Kjøretøyforskriften..

 

"1. Bil: En ferdigoppbygget eller delvis oppbygget motorvogn som er bestemt til å kjøres på veg*, har minst 4 hjul og har en konstruktiv hastighet på over 25 km/t, unntatt skinnekjøretøy og motorvogner som definert i § 2-4 og § 2-5."

Det er også videre definert hva som er lastebil, varebil, buss etc.

 

Om den er selvbygget av en himmelseng med fire hjul og motor, eller ombygget og totalt forandret i forhold til originalen er irrelevant. Er den beregnet for å kjøres på veg*, har minst 4 hjul og en konstruktiv hastighet over 25km/t, så er det per definisjon en bil, uansett om den har diverse tekniske mangler (som du sikkert også risikerer straff for) i forhold til det som kreves videre i kjøretøyforskriften..

 

*dette er det eneste punktet det kan gå an å kverulere på; nøyaktig hva menes med "bestemt for å kjøres på veg"?

 

F.eks. en KTM 300 exc har oppimot 80 hester originalt, men pga. utslipps- og støykrav plomberes den ned til 11 hester. Da vil den jo være tung i din forstand når den egentlig er mellomtung, og dermed vil man bryte støy- og utslippskravene samtidig.

 

Nå henger du deg bare opp i det jeg sa om produsentens opplysninger, men jeg sa vel også noe om at det er mulig å måle effekten på den aktuelle sykkelen, gjorde jeg ikke? Har man først en sykkel uten skilter, så er det forøvrig ganske stor mulighet for at plomberingene også er fjernet, og at det kanskje er nettopp derfor den mangler skilter..

 

Uansett, hva gjelder motorsykkel spiller det jo ingen rolle om en uregistrert sykkel er lett/mellomtung/tung, siden den pga det nevnte smutthullet førerkortmessig ikke defineres som noen klasse motorsykkel med mindre den er registrert.

 

På bota stod det tydelig at jeg fikk 2000 kr i bot og det pga. kjøring av et uregistrert kjøretøy på vei. Skal jeg se om jeg finner den og scanne den inn for dere med diverse sensureringer?

 

Jeg tror deg, men tror ikke du hadde vært like heldig om det hadde vært snakk om en bil, da hadde det nok vanket sperrefrist...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Om den er selvbygget av en himmelseng med fire hjul og motor, eller ombygget og totalt forandret i forhold til originalen er irrelevant. Er den beregnet for å kjøres på veg*, har minst 4 hjul og en konstruktiv hastighet over 25km/t, så er det per definisjon en bil, uansett om den har diverse tekniske mangler (som du sikkert også risikerer straff for) i forhold til det som kreves videre i kjøretøyforskriften..

 

*dette er det eneste punktet det kan gå an å kverulere på; nøyaktig hva menes med "bestemt for å kjøres på veg"?

Hmm, men det finnes jo ATV'er på 50 cc som er lovlige å kjøre med mopedlappen. Og disse har jo 4-hjul f.eks....? Dermed er jo det moped.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Om den er selvbygget av en himmelseng med fire hjul og motor, eller ombygget og totalt forandret i forhold til originalen er irrelevant. Er den beregnet for å kjøres på veg*, har minst 4 hjul og en konstruktiv hastighet over 25km/t, så er det per definisjon en bil, uansett om den har diverse tekniske mangler (som du sikkert også risikerer straff for) i forhold til det som kreves videre i kjøretøyforskriften..

 

*dette er det eneste punktet det kan gå an å kverulere på; nøyaktig hva menes med "bestemt for å kjøres på veg"?

Hmm, men det finnes jo ATV'er på 50 cc som er lovlige å kjøre med mopedlappen. Og disse har jo 4-hjul f.eks....? Dermed er jo det moped.

 

Ja, det stemmer, her har vi nærmest et unntakstilfelle.. Det står lenger ned, i §2-3 Definisjoner av to- og trehjulede motorvogner (mopeder og motorsykler):

 

..."Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm3 eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor)."

 

Du har jo enkelte kjøretøy (f.eks. ATV) som med forskjellige tekniske endringer kan passe under flere definisjoner, og om du kjører en uregistrert slik kan det by på enkelte utfordringer for politiet å finne ut hvilken førerkortklasse du skulle hatt, for å si det sånn...

 

Merk dere det ulogiske i at firehjuls motorsykkel er beskrevet under overskriften ... to og trehjulede motorvogner.. :p

Lenke til kommentar

Så det er faktisk mulig å kjøre en hjemmelaget dings/bil på 4 hjul bare den veier under 350 kg, samt er uregistrert og kun få 2000 kr i bot? Trim vil ikke ha noe å si, fordi det er jo et uregistrert kjøretøy og bilen (enten den er hjemmelaget eller kjøpt) kan dermed gå 0-100 på 1 sekund om man vil og ha 1000 hester. Bare det holder seg under 350 kg. Fett.

 

350 kg er foresten ganske mye for en sykkel å være, og er f.eks. 3.5 ganger tyngre enn min sykkel. Hvor mye veier en mopedbil? :p

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Sperr opp øynen og les:

..."Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm3 eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortype[/b]r eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor)."
Endret av da90el
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...