cyberpet Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Jeg og en kamerat oppgraderte nettopp en Inspiron 4150 og 8200 med mer RAM (Crucial)... før jeg åpnet lokket under maskinen var jeg overbevist om at det satt en Kingston brikke der fra før fordi det er denne typen Dell selger som oppgradering til blodpriser på sine sider. Dette er hentet fra Dell: "Kingston's branded memory line has been designed, manufactured and tested to the specifications of each particular Dell computer system. Kingston's branded memory is tested more extensively, being subjected to system-specific tests, system/chip compatibility tests, system/chip performance tests, as well as having a controlled bill of materials and adherence to system-specific constraints and production requirements " Det som da slår meg er hvorfor fant jeg ikke en Kingston brikke under panseret?? I min maskin satt det en Samsung-brikke, i den andre en brikke fra Hynix... Nå vet jeg ikke om dette har så mye å si, antakeligvis ikke noe særlig, men er jo litt gøy å nevne da.. :wink: Lenke til kommentar
DellDude Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Det er ikke så merkelig: Dell kjøper RAM fra flere produsenter, og de som leverer til fabrikken (på Irland) leverer i henhold til Dells betingelser - gjerne med noen få timers mellomrom for å optimere logistikken. Hvis hele ansvaret hadde ligget på en produsent (Kingston eller whoever) hadde Dell fått svære problemer hvis denne ene produsenten hadde blitt utsatt for striek, feilproduksjon el.l. (Jeg ser for meg forumet her hvis det hadde blitt et treukers opphold i leveransdene fra Dell.. oioi...) Årsaken til at Dell anbefaler Kingston når man bestiller fra tilbehørsavdelingen (som ikke ligger på Irland) er at dette er testet slik at vi vet at det virker hver gang. Siden det er snakk om oppgraderinger er Dell - og kundene - mindre sårbare i tilfelle forsinkelser noe som gjør at man ikke er avhengig av å ha flere leverandører. Man kan også bestille RAM (fra Kingston eller andre) fra fabrikken - som KIT - men det er dyrere. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 3. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2003 Oki, det gir mening, men er det såkalt "originalminne" som benyttes uansett?? Og hva menes med KIT? Mener du minne som er spesialtestet og er garantert å funke på et system? (slik Kingston og Crucial har, hvor du kan søke på en produsent...) Det jeg også har lagt merke til er at Kingston selger dette "spesialtestede" minnet dyrere enn nøyaktig samme brikke med et annet varenr. ment for "alle" notebooks.. Crucial derimot har samme system; samme brikke har et varenr. for alle maskiner brikken er testet i, men selger disse også til samme pris Lenke til kommentar
DellDude Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Ja, du får orginalminne når du bestiller fra Dell. Crucial kjenner jeg ikke, ser at mange skriver pent om dem, men når det gjelder Kingston (som tilbehør) og orginalminne (som KIT) er dette også testet av Dell - ikke bare minneprodusenten. Det betyr selvsagt ikke at det nødvendigvis er bedre, men da vet du ihvertfall at det ikke blir noe krøll... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå