Gå til innhold

Avansert RAID spørsmål: Fjerne JBOD uten datatap

bergan

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et teknisk spørsmål angående RAID som sannsynligvis er ganske avansert.

Jeg har en enkelt 500GB SATA disk som i dag står som JBOD raid og inneholder uunværlig data. Jeg vil etter hvert overføre harddisken til en annen PC men jeg vil ikke ha den i et nytt raid oppsett.

Mitt hovedkort i dag har en begrensning slik at alle SATA portene må være RAID hvis en av de skal være. Siden jeg også har 2x Raptor disker i Stripe RAID så ble jeg nødt til å ha 500GB disken også i RAID (men altså JBOD med bare en disk).

Så dermed spørsmålet; er det noen mulighet for å "fjerne" JBOD oppsettet i NvRaid (nForce 4) uten å miste data? Eller en annen måte?

Jeg må understreke at det bare er en harddisk i dette JBOD oppsettet. Jeg setter svært stor pris på enhver hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må presisere at dette er hva jeg tror. Men jeg mener at så lenge kontrolleren bare har lagt den i en jbod med en enkelt disk, vil den ikke inneholde nå informasjon utover vanlig partisjonstabell osv. Så jeg vil anta at du faktisk bare kan flytte disken fra den ene maskinen over i den andre. Men som sagt, dette er bare noe jeg tror.

Lenke til kommentar
du vil rett og slett konvertere disken fra jbod til helt vanlig disk? Uten å ta backup av disken først?

Ja man kan jo egentlig si det slik.

Jeg må presisere at dette er hva jeg tror. Men jeg mener at så lenge kontrolleren bare har lagt den i en jbod med en enkelt disk, vil den ikke inneholde nå informasjon utover vanlig partisjonstabell osv. Så jeg vil anta at du faktisk bare kan flytte disken fra den ene maskinen over i den andre. Men som sagt, dette er bare noe jeg tror.

Hmm. Om det er tilfellet så er jo det perfekt. Men jeg har ingen mulighet til å få testet dette før jeg kjøper et nytt oppsett. Og jeg vil ikke kjøpe maskinvare før jeg vet om jeg er nødt til å ha NvRaid (altså nForce chipset) eller ikke.

Ingen som har forsøkt noe lignende, eller bare vet om JBOD gjør noen endringer? Ser jo for meg at den lager et eget slags "kart" over filene i motsetning til en ikke-JBOD harddisk.

Lenke til kommentar

Skulle tro at kontrolleren legger til noe meta data, selv om det bare er en disk. Men i utganspunktet skulle det være mulig å bruke partition magic / getdataback / testdisk til å identifisere korrekt partisjons informasjon og skrive dette til partisjonstabellen og så burde filsystemet være OK.

Dog er du avhenig av dataene på disken er dette risky-business med mindre du kan være 100% sikker på at disken blir brukt som read-only mens du utforsker alternativene.

Backup - og formatering av disk er nok det tryggeste. Se PM ang dette.

Lenke til kommentar
Skulle tro at kontrolleren legger til noe meta data, selv om det bare er en disk. Men i utganspunktet skulle det være mulig å bruke partition magic / getdataback / testdisk til å identifisere korrekt partisjons informasjon og skrive dette til partisjonstabellen og så burde filsystemet være OK.

Dog er du avhenig av dataene på disken er dette risky-business med mindre du kan være 100% sikker på at disken blir brukt som read-only mens du utforsker alternativene.

Backup - og formatering av disk er nok det tryggeste. Se PM ang dette.

Hmm. Jeg har tidligere kjøpt lisens til GetDataBack så det kan jo være interessant.

Men som du sier så er det litt risikabelt. Er det ikke også slik at de dataene man henter med GetDataBack fra disken må opprettes på en annen disk (og så eventuelt kopieres tilbake)? Husker ikke helt det der.

Lenke til kommentar

Da ingen tabeller forteller hvor dataen som GetBackData finner er, vil du sannsynligvis skrive over data du skal kopiere når du kopierer. Disken vet ikke at den skal ikke burde skrive akuratt på det spesifikke punktet, så dermed kan du ende opp med å overskrive de neste clustrene i fila du driver å kopierer.

En stund siden jeg drev med det der, så jeg tar forbehold om eventuel ny programvare som løser dette problemet.

Lenke til kommentar

Målet med å bruke programvare som f.ex. getdataback var å identifisere hvor filsystemet begynner og slutter, og så redigere partisjonstabellen manuelt. Så lenge du tar backup av de sektorerene du redigerer så skulle det være trygt.

Men uansett, skal du bruke getdataback til å gjenoprette slettede filer bør disse skrives til et annet lagrinsmedie, i dette tilfellet ville du ikkje fått lagret filene til disken før du hadde fått ordnet problemet med tilgang til disken uten aktivt jbod...

edit: online backup er jo også et alternativ om du har noelunde rask linje og god tid!

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...