Gå til innhold

HTC Touch inne til rep. for 2 gang.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du fått tilbud om lånetelefon?

Niks...?

hvis samme feil oppstår når du får den tilbake så har du krav på omlevering eller heving av kjøpet.

...og læreren din tar feil, det står ingenting i lovverket om at hvis mobilen er borte i mer enn 10 dager så har du krav på ny.

Åkei takk! Vet du om en side alt dette står? Greit å ta med seg lovene til butikken... de gjør alt for å slippe unna slike ting!

Lenke til kommentar
...og læreren din tar feil, det står ingenting i lovverket om at hvis mobilen er borte i mer enn 10 dager så har du krav på ny.

Læreren hans har et poeng med det han sier.

Hentet fra §30, tredje ledd i Forbrukerkjøpsloven;

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Trådstarter har i dette tilfellet ikke fått tilbud om lånetelefon, og kan ta det med i sin argumentasjon om at han ønsker heving eller omlevering av kjøpet.

Anbefaler å lese mer hos Forbrukerportalen.

Endret av escobar
Lenke til kommentar

Kreve ditt og kreve datt.. Fint med forbrukerlover i dette landet, men herregud så mye vi krever av dem.

hvis samme feil oppstår når du får den tilbake så har du krav på omlevering eller heving av kjøpet.

Ved tredjegangs feil gjelder dette ja.

Trådstarter har i dette tilfellet ikke fått tilbud om lånetelefon, og kan ta det med i sin argumentasjon om at han ønsker heving eller omlevering av kjøpet.

Nå er vel lånetelefon noe man må spørre etter og ikke få kastet etter seg.

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Om ikke forhandler kan garantere deg at du får igjen mobilen etter 14 dager har du krav på lånetelefon.

Må du levere den inn mer en 2 ganger kan du heve kjøpet

Krav ja, men det betyr ikke at forhandleren må tilby seg å gi deg en. Det betyr bare at du selv kan kreve å få en. To vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
sry, bomma med en uke da. lenge siden jeg har hatt om emnet.

Korrekt: tar det mer en 1 uke har du krav på lånetelefon

Kanskje litt greit også å si at dersom du må levere den inn mer enn to ganger for samme feil så kan du også kreve å heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig? Det eneste du skrev var at at du måtte levere den inn to ganger.

Lenke til kommentar

Nå handler vel tråden om at telefonen rister,lyser whatever når den lader, så jeg svarte trådstarter. Han har samme problemet nå to ganger, må han levere den inn en gang til så kan han heve kjøpet.

Denne tråden handler ikke om forbrukerloven generelt? Jeg skrev mer om det som omhandler han og hans situasjon.

Men for å sitere loven så alle blir fornøyde

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.
Lenke til kommentar
Nå handler vel tråden om at telefonen rister,lyser whatever når den lader, så jeg svarte trådstarter. Han har samme problemet nå to ganger, må han levere den inn en gang til så kan han heve kjøpet.

Denne tråden handler ikke om forbrukerloven generelt? Jeg skrev mer om det som omhandler han og hans situasjon.

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.

Ok, sorry min feil. Så ikke at det var andre gangen at trådstarter hadde samme problem. Trodde du mer generelt refererte til Forbrukerkjøpsloven..

Lenke til kommentar

ikke for å pirke, men hvilken lovtekst er det egentlig du siterer?

Lenke til kommentar

ikke for å pirke, men hvilken lovtekst er det egentlig du siterer?

Du tenker kanskje på dette:

To sjanser til å rette samme feil: Forbrukerkjøpsloven §30, andre ledd.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Lånegjenstand: Forbrukerkjøpsloven §30, tredje ledd.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...