Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tenningsrekkefølge på 90' kadett

Gromle

Anbefalte innlegg

Det er mono-tronic innsprøytning på din bil. Tomgangsregulatoren står inn i luftspjeldet. En liten svart sak med en kontakt på der det går inn to ledninger og den står i forkant, ikke så langt unna gassvaier-festet (hvis jeg ikke husker feil).

Det kan også være styreenheten. De er mer kjent for å ryke på de bilene, enn tomgangsregulatoren. Du kan helt fint kjøre bilen. Du merker fort hvis det oppdtår problemer, uten at det er skadelig og du makter neppe å kjøre lenge nok til at det påvirker motoren.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tomgangsregulatoren kan du prøve å legge i rustløser over natta og se om det hjelper.

Du kjøper ikke ny styreenhet! Du finner en brukt! :yes: Uansett, se om tomgangsregulatoren blir bedre først.

P.s: Før du gjør noe som helst, så sjekker du over alle slanger og ledninger! Se etter brudd/skader og løse slanger.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Oookei. Nå har kjørt første tur etter plugger osv. ble byttet. Den hostet litt i starten, men oppførte seg eksemplarisk når den bli litt varm (bortsett fra at det motorfeillyset blinket i tide og utide). Men selvfølgelig dukket det jo nå opp ett nytt problem. Jeg stoppet bilen først på butikken, og den var helt fin etter det. Så kjører jeg hjem og skal fikse noe. Og når jeg skal starte bilen igjen så raser den opp i turtall. Har ikke turteller så vet ikke hvor mye, men etter lyden å bedømme så ligger vel på ca 3500-4000 på "tomgang" nå.

Gassvaieren ser helt fin ut, og den kommer helt ut når man slipper gassen, så det er ikke problemet. Kan det være den berømte tomgangsregulatoren som er helt på bærtur?

HELP ME :p

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Når motorlampa lyser er det noe galt! Sannsyneligvis drar motoren falskluft eller så har tomgangsregulatoren hengt seg opp!

Begynn med å spray mye startgass rundt motoren (mest rundt innsuget) og se om turtallet øker! Hvis ja, drar den falskluft. Hvis nei, så ligger nok problemet i enten tomgangsregulatoren eller i styreenheten, tror jeg.

Lenke til kommentar

Motorlampa har lyst litt sporadisk tidligere, men helst når nesten har blitt kvalt. Men dette var før ting ble byttet. Når den lyste i dag, så var det ingen merkbare symptomer.

Men om den drar faskluft, ville ikke det ha vært merkbart tidligere? For dette oppstå i de 15-20minuttene bilen sto i ro mellom bruk.

Lenke til kommentar

Er enig i tankegangen din og jeg tror ikke det er falskluft, men det er greit å få det utelukket før du begynner å bytte ut deler som koster en del penger. Jeg tror det er tomgangsregulatoren, men det er greit å sjekke de tingene som er "gratis" å feilsøke på. Hvis du ikke finner falskluft, så kan du prøve å dunke litt på tomgangsregulatoren mens motoren er i gang. Merker du forskjell i turtallet da, så er det bare å bytte den!

Lenke til kommentar

Har gått over slanger nå, og de virker hele.

Når man kjører er bilen stort sett ok, men den rykker litt innimellom. Begynner å lure på om det en kontaktfeil også oppe i det hele her. Mulig det er innbilning, men det virker som rykkingen stort sett kommer når det er ujevnheter i veien.

Og har justert litt på gassvaiereren, så den klarer seg lengre på tomgang når tomgangsturtallet ble stillt bittelitt opp.

Så kanskje en kombinasjon av dårlig kontakt og for feit bensinblanding kan være svaret?

Men skal prøve å gi den regulatoren ett kakk og se om det blir noe forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...